فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۱۸۵۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بررسی جزئیات وام ۳۰۰ میلیونی ودیعه مسکن/ چه کسانی می‌توانند وام ویژه مستاجران را دریافت کنند؟

بررسی جزئیات وام ۳۰۰ میلیونی ودیعه مسکن/ چه کسانی می‌توانند وام ویژه مستاجران را دریافت کنند؟

وام ۳۰۰ میلیونی ودیعه مسکن که سال ۱۳۹۹ از سوی دولت برای کمک به مستاجران مطرح شد، امروزه متقاضیان زیادی پیدا کرده است. اما چه کسانی مشمول دریافت این وام هستند، شرایط آن چیست و بازپرداختش چقدر است؟

به گزارش تجارت نیوز،

وام ۳۰۰ میلیونی ودیعه مسکن طرح پیشنهادی دولت برای کمک و حمایت از مستاجران بود که تا امروز تنها ۳۰ درصد از واجدان شرایط توانسته‌اند آن را دریافت کنند. اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد این وام به‌ویژه در کلان‌شهرهایی نظیر تهران، چندان کمک‌کننده نبوده است.

وام ۳۰۰ میلیون تومانی نیز از سال ‍۱۳۹۹ طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای مستاجرانی که از ابتدای همان سال صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده‌اند در نظر گرفته شده است.

مدت‌زمان بازپرداخت وام کمک‌ودیعه مسکن، ۶۰ ماه، معادل پنج سال، و نرخ سود آن ۱۸ درصد بود که با توجه به افزایش نرخ بهره بانکی از سوی شورای پول و اعتبار، به ۲۳ درصد رسید. هرچند دولت اعلام کرد سود وام کمک‌ودیعه مسکن باید همان ۱۸ درصد باشد اما ظاهراً بانک‌ها همان نرخ ۲۳ درصد را در نظر گرفته‌اند.

شایان ذکر است نرخ سود این وام برای مشمولان قانون جوانی جمعیت، مطابق وام قرض‌الحسنه و با کارمزد چهار درصد محسوب می‌شود.

چه کسانی مشمول دریافت وام کمک‌ودیعه مسکن هستند؟

افراد متاهل یا سرپرست خانوار مشمول دریافت این وام هستند؛ همچنین به زنان مجرد خودسرپرست بالای ۳۵ سال و مردان مجرد بالای ۴۵ سال فاقد زمین یا مسکن نیز وام تعلق می‌گیرد. مردان و زنان مجرد تنها در صورتی مشمول وام کمک‌ودیعه مسکن هستند که دارای طلاق‌نامه و فرزند رسمی یا به‌ دلیل فوت همسر مجرد باشند.

همچنین به نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور و معلولان جسمی‌حرکتی با داشتن حداقل ۲۰ سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور این وام تعلق می‌گیرد.

مبلغ وام مستاجران تهرانی چقدر است؟

طبق آخرین اصلاحات انجام‌شده در مقررات پرداخت وام ودیعه مسکن، به اجاره‌نشینان تهرانی ۲۰۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد؛ برای مراکز استان‌ها مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و برای روستانشین‌ها ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

تنها به ۳۰ درصد از واجدان شرایط وام تعلق گرفت

بنا بر گفته احمد خادمیان، مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی، در اردیبهشت ۱۴۰۳ و طبق آخرین آمار در دسترس، تاکنون یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر در سامانه em.mrud.ir ثبت‎‌نام کرده‌اند که از این تعداد، یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر واجد شرایط دریافت وام شناخته شده‌اند.

همچنین به گفته خادمیان، یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۵ نفر برای دریافت این وام به بانک‌ها معرفی شده‌اند، از این تعداد ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر این وام را دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد تنها به ۳۰ درصد از واجدان شرایط این وام پرداخته شده است.

مستاجران وام‌گیرنده بیش از ۵۰ درصد سود می‌‎دهند

در آذر سال قبل، مبلغ این وام برای مستاجران تهرانی ۱۰۰ میلیون تومان بود که امسال به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و نکته حائز اهمیت آن است که این مبلغ نه‌تنها کفاف هزینه رهن را نمی‌دهد و کمک‌کننده نیست، بلکه نرخ سود آن بیش از نصف مبلغ این وام است.

با فرض نرخ بهره ۱۸ درصدی، مستاجران تهرانی باید ماهانه پنج میلیون و ۷۸ هزار تومان را طی مدت پنج سال پرداخت کنند که این مبلغ، اجاره یک ماه خانه ۷۵ متری ساخت سال ۱۳۸۸ در منطقه خاک‌سفید تهران است. طبق محاسبه‌های انجام‌شده، جمع کل اقساط ۳۰۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان می‌شود که حاکی از سود ۱۰۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومانی است. همچنین اگر این وام با نرخ بهره ۲۳ درصد محاسبه شود، جمع کل اقساط آن ۳۳۸ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان می‌شود که سودش ۱۳۷ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان خواهد بود؛ یعنی به بیش از ۶۵ درصد مبلغ اولیه وام می‌رسد.

همچنین مستاجران مراکز استان‌ها که وام ۱۵۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند، باید ماهانه سه میلیون و ۸۱۰ هزار تومان پرداخت کنند؛ یعنی در مجموع باید در طول این ۶۰ ماه ۲۲۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان پرداخت کنند که سود خالص این وام ۷۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان می‌شود. اجاره‌نشینان سایر شهرها نیز که ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند باید در مجموع ۱۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند که سود خالص آن ۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان می‌شود.

همچنین روستانشینان مستاجر از ۴۰ میلیون مبلغ وام کمک‌ودیعه مسکن، باید در طول اقساط پنج‌ساله ۶۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پرداخت کنند که بهره آن ۲۰ میلیون ۹۰۰ هزار تومان می‌شود.

در واقع تمام مستاجرانی که این وام را دریافت کرده‌اند باید حداقل ۵۰ درصد مبلغ اولیه آن را بازگردانند و این گواه آن است که وام کمک‌ودیعه مسکن مناسب اجاره‌نشینان، به‌خصوص پایتخت‌نشینان، نیست.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.