فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۸۳۲

سخاوت مبشری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اردبیل مطرح کرد:

افزایش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در اردبیل طی یک سال

افزایش 30 درصدی قیمت مسکن در اردبیل طی یک سال

اردبیل یکی از استان‌های غربی کشور است که قیمت مسکن در آن از بهار 1400 تا بهار 1402 تورمی بیش از 150 درصد را تجربه کرده است. سخاوت مبشری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در اردبیل، بازار مسکن این شهر را رکودی می‌داند و در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بیان می‌کند: قیمت ملک در شهر اردبیل از نیمه دوم سال 1402 تا کنون تورمی حدود 30 درصد را تجربه کرده است.

به گزارش تجارت نیوز،

استان‌های مختلف ایران در سال‌های اخیر مسیری صعودی را در حوزه قیمت مسکن پشت سر گذاشته‌اند، اما این مسیر برای تمام استان‌ها به یک میزان نبوده است.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم مسکن استان‌ها نشان می‌دهد، مسکن در استان اردبیل طی بازه بهار 1400 تا بهار 1402 افزایش قیمتی بیش از 150 درصد را تجربه کرده است. اما بازار مسکن در مرکز استان، شهر اردبیل در چه شرایطی به سر می‌برد؟

بازار مسکن اردبیل در رکود به‌سر می‌برد

سخاوت مبشری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اردبیل، درباره وضعیت کنونی بازار مسکن در این شهر به تجارت‌نیوز گفت: «بازار مسکن در اردبیل در رکود کامل به‌سر می‌برد و قیمت‌ها نیز در مسیر صعودی قرار دارند. قیمت مسکن در اردبیل از نیمه دوم سال 1402 تا کنون حدود 30 درصد رشد داشته است.»

او همچنین عنوان کرد: «ساختمان‌ها با مصالح ساختمانی و مشارکت کارگران ساخته می‌شوند؛ اکنون میلگرد، ظرف یک هفته کیلویی 14 هزار تومان افزایش قیمت داشته است. با این وضعیت باید پرسید آیا ممکن است شرایط بازار املاک بهبود یابد؟»

80 درصد قیمت ملک در اردبیل از قیمت زمین تاثیر می‌گیرد

مبشری در خصوص تاثیر قیمت زمین بر بهای ملک در شهر اردبیل توضیح داد: «در اردبیل 80 درصد قیمت ملک با تاثیر از قیمت زمین نوسان پیدا می‌کند و قیمت زمین هم رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر تجربه کرده است.»

وی همچنین افزود: «اکنون ساخت و ساز مسکن در شهر اردبیل پایین نیست و فروشنده هم وجود دارد، اما خریداری برای این واحدها در بازار پیدا نمی‌شود.»

افزایش قیمت مسکن در اردبیل از سال 1396 شروع شد

رئیس اتحادیه املاک شهر اردبیل درباره نقطه شروع صعود قیمت مسکن در این شهر نیز عنوان کرد: «قیمت مسکن در اردبیل از سال 1396 به بعد وارد مسیر صعودی شد. در نهایت نیز این رشد قیمت در سال 1401 به اوج خود رسید. از سال 1401 سرعت رشد قیمت مسکن کاهش یافته، اما همان‌گونه که گفته شد، از نیمه دوم سال گذشته، قیمت مسکن در اردبیل حدود 30 درصد رشد یافته است.»

اکنون نبود خریدار در بازار مسکن سراسر کشور، مشکل محوری این عرصه محسوب می‌شود. قدرت خرید مردم طی سال‌های اخیر کاهش چشمگیری را تجربه و هم‌قدم با تورم مسکن پیش نرفته است. اکنون مردم در شهرهای مختلف نه‌تنها امید خود را برای خرید خانه از دست داده‌اند، بلکه اجاره‌ خانه نیز هر روز برای آنها سخت‌تر می‌شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.