خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۷۵۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

تسهیلات ودیعه مسکن؛ گران برای مردم، ارزان برای نمایندگان آنها! /ویژه‌خواری قانونی از بورس و بانک تا بهارستان

وام ودیعه مسکن نمایندگان مجلس ۵۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۴ درصد است، در حالی که همین عنوان تسهیلات تنها تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و با نرخ سود ۱۸ درصد در اختیار صف تقاضای مردم قرار می‌گیرد!

تسهیلات ودیعه مسکن؛ گران برای مردم، ارزان برای نمایندگان آنها! /ویژه‌خواری قانونی از بورس و بانک تا بهارستان

در حالی که این روزها مجید عشقی زیر تیغ پیامدهای دریافت وام میلیاردی با نرخ سود 4 درصد با بازپرداخت 10 ساله است و کار به استعفای وی از ریاست سازمان بورس کشیده، یک نماینده مجلس نیز از وام ودیعه مسکن با مبلغ 500 میلیون تومان و سود 4 درصدی، ویژه نمایندگان مجلس پرده برداشته است که نشان می‌دهد، ویژه‌خواری در ساختار اقتصادی ایران، به هیات مدیره سازمان بورس محدود نیست و این روال در برخی موارد مانند وام ودیعه مسکن نمایندگان مجلس، در چارچوب کاملا قانونی صورت می‌گیرد.

به گزارش تجارت نیوز،

پس از آنکه مشخص شد، سال گذشته بانک‌ها ۹۱ هزار میلیارد تومان تنها به کارمندان خود وام داده‌اند، حالا رسوایی وام میلیاردی هیات مدیره سازمان بورس، نمود تازه‌ای از ویژه‌خواری در ساختار اقتصادی ایران را برملا کرده است.

با این حال، به نظر می‌رسد وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان این ویژه‌خواری‌ها را در چارچوب قانونی توجیه می‌کنند و این دست از ریخت‌وپاش‌ها به یک روال طبیعی تبدیل شده است. نمونه آن نیز وام ودیعه مسکن نمایندگان مجلس با مبلغ و بهره ویژه است.

ماجرای وام ودیعه مسکن نمایندگان مجلس چیست؟

امیرحسین ثابتی، مجری سابق تلویزیون که اکنون نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی‌ست، به‌تازگی متنی را در کانال تلگرام خود منتشر کرده که حاوی نکات جالبی‌‌ست. اگرچه او با نیت دیگری این متن را منتشر کرده اما اطلاعات جالبی از ویژه‌خواری قانونی نماینگان مجلس به دست داده است.

ثابتی نوشته است: «دو ماه قبل گفتند به نمایندگان تهران خانه سازمانی داده نمی‌شود، اما اگر خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنم به اسم خودم یا همسرم نباشد می‌توانم از طریق مجلس «وام ۵۰۰ میلیونی» تحت عنوان «ودیعه مسکن» بگیرم.»

او افزوده است: «گرفتن وام ۵۰۰ میلیونی آن هم (با بهره) 4 درصد برایم بسیار جذاب بود و هیچ منع قانونی هم نداشت، اما این وام را به دو علت نگرفتم.» او سپس به دلایل امتناع از دریافت این وام اشاره کرده است.»

طی دو روز گذشته انتقادات و شوخی‌های زیادی با این اظهارات ثابتی انجام شده و حتی برخی نیز عنوان کرده‌اند که «وام ودیعه مسکن برای نمایندگان شهرستانی بوده نه تهرانی‌ها!» ثابتی در مطلب دیگری که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده در این باره نوشته: «اگر این‌طور است پس چرا آقای قالیباف در جلسه غیرعلنی یک ماه قبل خطاب به همه نماینده‌ها _حتی نمایندگان تهران_ گفت که لطفا اگر نیاز ندارید، این وام را نگیرید؟ مگر فکر می‌کنید خود بنده چطور متوجه چنین وامی شدم؟ یکی از مسئولان معاونت اجرایی مجلس فرم را داد و گفت این حق شماست. گفتم نمی‌خواهم؛ گفت پس لطفا بنویسید و امضا کنید که درخواست هزینه تامین مسکن (وام ۵۰۰ میلیونی) را هم ندارید.»

شکاف عمیق دسترسی به منابع، میان مردم و مسئولان 

این اظهارات ثابتی اگرچه منجر به دعوای مجازی میان او و منتقدانش شده است اما حاوی نکات جالب توجه و البته تاثربرانگیزی‌ست که از شکاف جدی میان مردم و نمایندگان آنها حکایت می‌‎کند.

در حالی که سقف تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران عادی آن هم در شهر تهران که تورم مسکن آن زبانزد خاص و عام است، بالغ بر 200 میلون تومان و با بهره 18 درصدی تعیین شده است، نمایندگان مجلس از وام ودیعه مسکن 500 میلیون تومانی با بهره 4 درصدی برخوردار هستند.

این در حالی است که مردم عادی برای دریافت همین وام باید در صف انتظار هم قرار بگیرند، اما نمایندگان مجلس بدون تحمل دوران انتظار می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

بهارستان‌نشینان برای اجاره خانه به وام ودیعه نیاز دارند؟

بررسی ماجرای وام ودیعه مسکن برای نمایندگان مجلس البته مقایسه جالب توجه دیگری را هم به ذهن متبادر می‌کند. تفاوت حقوق ماهانه میان مردم و نمایندگان و توانایی آنها برای پرداخت هزینه مسکن.

باید اشاره داشت که حداقل حقوق کارگران در سال 1403 معادل هشت میلیون و 803 هزار تومان تعیین شده و حداقل حقوق کارمندان نیز کمی بیش از این تصویب شده است. در این میان باید پرسید که یک نماینده مجلس چقدر حقوق می‌گیرد؟ سوالی که هیچ گاه به پاسخ آن نخواهیم رسید!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.