پادکست رادیو تجارت نیوز

حجم فایل صوتی: ۷۰.۸۵M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۳۰:۴۵ دانلود فایل صوتی

پادکست شماره ۹

سلام، صبح نخستین پنجشنبه شهریورماه شما بخیر. در هفته‌ای که گذشت بازارهای کشور همچنان در تلاطم اخبارِ ضد و نقیض برجامی بودند. در اصفهان، افشای اسنادِ فساد ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه پای چندین و چند نهاد خاص و چهره‌های سرشناس مطبوعاتی را به میان آورد. و در نهایت آب آشامیدنی به شهرکرد رسید اما بحران کم‌آبی اکنون روی شهرِ همدان، یکی دیگر از شهرهای زاگرس‌نشین کشور سایه انداخته است.

در نیم ساعت پیش رو، تلاش کرده‌ایم شما را با تحلیلی بر چند خبر مهم کشور در هفته نخست شهریورماه همراهی کنیم و بگوییم اقتصاد ایران در هفته آینده چه تحولاتی را تجربه خواهد کرد و موضعِ بازار در قبال آن چه خواهد بود.

خبر اول: فدراسیون بلیت‌های رایگان را می‌فروشد!

۱۷ هزار، ۲۱ هزار و ۳۱ هزار قطعه بلیت؛ اینها روایات مختلف از سهمیه بلیت فدراسیون فوتبال ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ است. سهمیه‌ای که بخشی از آن به دست نمایندگان مجلس، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای خاص می‌رسد و بخشی دیگر به دست آژانس‌های هواپیمایی. پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد حدود ۱۰ درصد از ظرفیت ورزشگاه‌ها را فیفا رایگان در اختیار ایران قرار داده است. به عبارتی ۱۲ هزار سهمیه رایگان از سه ورزشگاه که هر کدام ۴۰ هزار نفره است. این بلیت‌ها به این دلیل رایگان به دست ایران رسید چون ایرانیان مشکل کردیت کارت داشتند. بلیت‌های رایگانی که حالا فدراسیون به علاقمندان می‌فروشد. عاطفه محمودی خبرنگار تجارت نیوز از سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش جزئیات بیشتری درباره بلیت‌های جام‌جهانی قطر جویا شده است

خبر دوم: شهریور ماهِ احیای برجام است؟

بیش از سه ماه از داغ بودن مذاکرات اتمی ایران می‌گذرد و به نظر می‌رسد شهریورماه را باید ماهِ احیای برجام دانست تاجایی که واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی، پیش بینی می‌کنند که به زودی، طرفِ آمریکایی به پیشنهادات برجامی ایران پاسخ می‌دهد. امیرپسنده‌پور، کارشناس مسائل دپلماتیک به تجارت نیوز می‌گوید، افقِ این مذاکرات چیست؟

خبر سوم: نانِ افغانستانی‌های مقیم ایران آجر می‌شود؟

بر فهرست مصائب زندگی افغانستانی‌های ساکن ایران، مشکل خرید نان هم اضافه شد. با آغاز اجرای برنامه هوشمندسازی یارانه آرد و نان از انتهای اردیبهشت ماه، نانوایی‌های سراسر کشور به شبکه جدیدی از دستگاه‌های کارتخوان متصل شدند و این، سرآغاز دردسر جدیدی برای افغانستانی‌هایی شد که کارت بانکی ندارند اما باید نان روزانه خود را از نانوایی تهیه کنند.

خبر داغ: فولاد مبارکه رکورد فساد را شکست

انتشار گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فعالیت شرکت فولاد مبارکه در هفته جاری فصل جدیدی در تاریخ فسادهای مالی در اقتصاد ایران گشود. امیر داداشی، خبرنگار تجارت نیوز، این تخلف مالی پرحاشیه را از دریچه اعداد و ارقام و افرادی که درگیر آن هستند گزارش می‌کند.

خبر کوتاه: آئین‌نامه واردات خودرو اعلام شد

سخنگوی وزارت صمت در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرد که جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو به‌زودی منتشر می‌شود. در حالی که هنوز خبری از جزئیات این آیین‌نامه نیست، اواسط هفته جاری فرحناز رافع، مدیر مرکز ملی فرش ایران، جزئیاتی از این آیین‌نامه را افشا کرد. بنا بر اعلام او افرادی که بتوانند در سال ۷۰ میلیون دلار فرش صادر کنند، به ازای آن می‌توانند خودرو وارد کنند. این اظهارات باعث شد تا شائبه وجود رانت در دسترسی به مفاد آیین‌نامه به وجود آید. همچنین این پرسش مطرح است که چرا صادرکنندگان کالاهای دیگر نمی‌توانند خودرو وارد کنند؟ از سوی دیگر، آمار سازمان توسعه تجارت حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۶۰ میلیون دلار فرش صادر شده است. یعنی کمتر از رقم مورد نظر برای دریافت مجوز واردات خودرو.

پیش‌بینی بازارهای مالی و سرمایه در‌ هفته نخست شهریورماه ۱۴۰۱

در این بخش، تجارت نیوز در گفتگو با کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را پیش‌بینی خواهد کرد، اما پیش از هر چیز پاسخ علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی به این سوال که مذاکرات برجامی، چه آثاری بر بازارهای کشور و بخصوص بازار ارز خواهد داشت.

پیش‌بینی بازار سرمایه:

اگر می‌خواهید درباره بازارهای سرمایه بیشتر بدانید، پادکست هفتگی بورس تجارت نیوز را با صدای سارا فلاح در سایت تجارت نیوز بشنوید.

پیش‌بینی بازار خودرو: واکنش بازار به آئین‌نامه واردات خودرو چیست؟

چند روزی است که قیمت خودرو با کاهش همراه شده است. فعالان بازار می‌گویند این کاهش قیمت متاثر از برجام و کاهش نرخ دلار است. به نظر می‌رسد روند نزولی نرخ دلار، قیمت برخی از خودروها را ظرف یک هفته ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش دهد، خصوصا خودروهایی مانند تارا، پژو ۲۰۷ و پژو پارس اتومات.

به عقیده کارشناسان در کوتاه‌مدت بازار خودرو تنها تحت تاثیر برجام است. اما اگر نگاه بلندمدتی داشته باشیم باید دو عامل دیگر را هم در نظر بگیریم، یکی خبر واردات خودرو و دیگری، افزایش قیمت رسمی خودروهای زیان‌ده.

آیین‌نامه خودرو بالاخره نهایی شد. سقف واردات خودرو ۲۰ هزار دلار است و هر کسی می‌تواند از هر جایی خودرو وارد کند اما با دو شرط؛ اول به شرط داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش و دوم به شرط انتقال تکنولوژی. کارشناسان می‌گویند واردات تنها روی کاغذ است و اجرایی نمی‌شود پس نمی‌توان امیدی به کاهش قیمت از این طریق داشت.

دومین خبر تاثیرگذار بر بازار خودرو، صدورِ مجوز افزایش قیمت خودروهای زیان‌ده از سوی وزارت صمت است. با این حساب باید منتظر افزایش رسمی قیمت خودرو هم بود. اگرچه برخی می‌گویند عرضه خودرو در بورس کالا عامل دیگری است که می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودرو شود و باید دید بالاخره زور بورس کالا به کاهش قیمت خودرو می‌رسد یا نه. زهرا رسولی، خبرنگار تجارت‌نیوز این موضوع را با اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو و کاظم محمدی نیک‌خواه کارشناس بازار خودرو در میان گذاشته است.

پیش‌بینی بازار طلا و سکه: همسو با دلار

بازار سکه و طلای کشور برخلاف بازارهای خارجی که افزایش نیم‌درصدی نرخ بهره را تجربه می‌کنند و فعلا با ریسک‌های خاص و تازه‌ای روبه‌رو نیستند، به طور مستقیم با وضعیت قیمت دلار، نوسان می‌کند. امید موسوی، کارشناس بازارهای مالی درباره وضعیت هفته نخست شهریورماه این بازار توضیحات بیشتری می‌دهد.

پیش‌بینی بازار مسکن: شهریور، ماهِ فسخ قراردادهای ملکی

بازار مسکن برخلاف بازارهای مالی هم‌چنان در رکود به سر می‌برد. در هفته‌های اخیر بسیاری از معاملات مسکن چه از سوی خریدار و چه از سوی فروشنده فسخ شده است. تحلیل بازار حکایت از آن دارد که قبل از آغاز مذاکرات برجام، تقاضا برای خرید مسکن بالا بود اما مالکان از فروش واحد مسکونی خود طفره می‌رفتند چرا که افزایش قیمت دلار، این سیگنال را به فروشندگان داده بود که احتمالا قیمت مسکن افزایشی است. اما با شروع مذاکرات، روند بازارها معکوس شد. این بار فروشندگان مایل به انجام معامله بودند اما خریداران به امید کاهش قیمت مسکن، هر معامله‌ای را متوقف کردند. اما بازار مسکن نهایتا به چه سمتی می‌رود و احیای برجام، خانه را ارزان می‌کند؟ زهره جهان‌بخش، خبرنگار تجارت‌نیوز این سوال را از منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن پرسیده است:

دقیقه پایانی

دقیقه پایانی این هفته را با صدای حسین پناهی، شاعر، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون همراه شما هستیم. شاعری بویراحمدی که نبوغ بی‌حدش او را در پایان عمر، گوشه‌گیر و منزوی کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.