پادکست رادیو تجارت‌نیوز:

حجم فایل صوتی: ۴۷.۳۴M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۵:۳۷ دانلود فایل صوتی

برنامه شماره هجدهم

سلام. صبحِ پنجشنبه پنجم آبان‌ماه شما بخیر. هجدهمین پادکست رادیو تجارت‌نیوز را در شرایطی می‌شنوید که ایران در هفته‌ای که گذشت شاهدِ تغییر در میدان ناآرامی‌ها و حرکت از خیابان‌ها به سوی دانشگاه‌ها خصوصا در شهرهای بزرگ بود تا جایی که چهل روز پس از مرگِ مهسا امینی، به نظر می‌رسد، اما و اگرها بر سر ادامه حضور گشت ارشاد بیش از قبل شده است.

من، مریم میری به همراه تحریریه تجارت نیوز تلاش کرده‌ایم در کمتر از نیم‌ساعت آینده نگاهی خبری-تحلیلی به اخبار اقتصادی و تجاری هفته گذشته داشته باشیم و بگوییم بازارها بعد از گذشت چهل روز از محدودیت‌های اینترنتی و مناقشات داخلی چه شرایطی را تجربه می‌کنند و تحولات بین‌المللی در اروپا و خاورمیانه چه اثری بر بازارهای عمده کشور خواهد گذاشت.

دست ایران از سفره جام‌جهانی کوتاه ماند

کمتر از یک ماه دیگر تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ مانده است. رویدادی که برای قطر ۹ میلیون دلار درآمد دارد. یک میلیون گردشگر برای تماشای بازی‌های جام جهانی به قطر می‌روند اما حتی یک نفر از آنها هم برای ایران درخواست اقامت نداده‌اند. علاوه بر قطر، کشورهای دیگر منطقه نیز برای جذب گردشگر از جام جهانی برنامه‌ریزی کرده‌اند و موفق هم بوده‌اند. اما محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر به عاطفه محمودی خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید ایران، بازنده بازار جام جهانی است.

آمارهای غیرواقعی از درآمدهای نفتی

بر اساس گزارش دولت درآمدهای حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های آن در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود هشت برابر اعلام شد. آماری که حتی با یک حسابِ سرانگشتی، آنقدر ضد و نقیص بوده که بدنه کارشناسی کشور را هم وادار به واکنش کرده است.

بر اساس گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، نیم‌سال نخست سال ۱۴۰۰ درآمد حاصل از فروش نفت ایران بیش از ۱۸ میلیارد دلار بود. حال با فرض هشت برابر شدن این رقم، درآمدهای امسال حدود ۱۵۰ میلیارد دلار باید باشد. در حالیکه براساس محاسبات انجام شده اگر ایران روزانه ۸۱۰ هزار بشکه نفت و در خوشبینانه‌ترین حالت با تعرفه ۱۰۵ دلار بدون تخفیف نسبت به صادرات نفت اقدام کرده باشد باز هم رقم اعلام شده نمی‌تواند صحت داشته باشد. چراکه پذیرش این رقم به معنای صادرات روزانه هشت میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت است. روایتِ سید حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت را در گفتگو با هما عبداللهی، خبرنگار تجارت‌نیوز از این اختلاف قیمت بشنوید.

ورشکستگی کسب‌وکارهای نوین در قطعی اینترنت

قطعی اینترنت همواره کابوس فعالان حوزه آی‌تی و استارتاپی کشور بوده‌ است. حالا این کابوس به وقوع پیوسته و خسارت‌هایی که قطعی اینترنت در مهرماه به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ وارد کرد‌، آرام آرام در حال رسانه‌ای شدن هستند و خبر از تعطیلی و تعدیل نیروی بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی می‌دهد. در حال حاضر تعدادی از کسب‌وکارها از جمله «بلد»، «ترندشو»، «لندین» و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک دیگر به دنبال محدودیت‌های اینترنت شرایط نامناسبی را پشت سر می‌گذارند. علیرضا اعتضادی، هم‌بنیان‌گذار ترندشو در گفتگو با فاطمه قمری، خبرنگار تجارت‌نیوز با برشمردن عواقب تصمیم دولت به قطع اینترنت، می‌گوید با وجود آنکه کسب‌وکارهای اینترنتی در شرایط کنونی کشور دخالتی نداشته اند اما عواقب قطع اینترنت به ورشکستگی آن‌ها منجر شده است.

ارزش واقعی یارانه نقدی شما چقدر است؟

تورم به‌عنوان درد مزمن اقتصاد ایران در کنارِ کاهش حدود ۶۰ درصدی قدرت خرید مردم (با استناد به گفته‌های فعالان کارگری)، اثر یارانه‌ نقدی را که روزی برگ برنده ایده‌پرداز اصلی آن بود، در اقتصادِ کم‌درآمدها هر روز کمرنگ‌تر از قبل می‌کند. به عبارتی، رقم اسمی یارانه‌ همان است که هر ماه رسانه‌ها خبر از واریز آن به حساب یارانه‌بگیران می‌دهند اما ارزش واقعی آن -متاثر از تورم سالانه که اقتصاد را فلج کرده- کاهش یافته است.

محاسبات و بررسی‌های سوسن یحیی‌پور خبرنگار تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که ارزش واقعی یارانه دریافتی، هم‌اینک به حدود نصف مبلغ واریزی رسیده است. به عبارت دیگر، اگر یارانه نقدی را رقم ۳۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار یعنی همان ۴۲.۹ درصد به‌عنوان نرخ تورم سالانه مهرماه، ارزش واقعی یارانه هم‌اکنون به ۱۷۱هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است! این یعنی افزایش نرخ تورم اثر یارانه نقدی را در خانوار کم‌درآمد به شدت کاهش داده است.

ایران همچنان در لیست سیاه FATF

گروه ویژه اقدام مالی یا FATF در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد که ایران همچنان در لیست سیاه این کارگروه باقی خواهد ماند. FATFاز کشورهای جهان خواسته که برای پیش‌گیری از خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم در نقل و انتقالات مالی با ایران، اقدامات مقابله‌ای به کار بگیرند. این اقدامات مقابله‌ای به معنای قطع کلی روابط با ایران نیست اما FATF از کشورها می‌خواهد تدابیری را در مراودات با ایران در نظر بگیرند که به قدری سختگیرانه هستند که کشورها را از معامله با ایران منصرف می‌کند.

تارا و ۲۰۷ به بورس کالا نرفتند!

روز یکشنبه مدیر پذیرش بورس کالای ایران از موافقت هیات پذیرش به ورود محصولات تارا ‌و ۲۰۷ تولیدی شرکت ایران خودرو به این بازار خبر داد. پیش از آن نیز مدیرعامل ایران خودرو در نیمه مهر ماه خبر عرضه این خودرو را اعلام کرده بود.

با این وجود روز دوشنبه، ایران خودرو در اطلاعیه‌ای گفت خودروهای تارا و ۲۰۷ در بورس کالا، به علت تفاوت قیمت درب کارخانه با قیمت بازار عرضه نمی‌شود. این در حالی است که وظیفه بورس کالا ایجاد ثبات در بازار آزاد و بورس کالاست و باید دید علت اصلی ایران خودرو برای لغو عرضه‌ محصولاتش به این بازار چیست؟

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته پیش رو

به رسم هر هفته در چند دقیقه باقی‌مانده از پادکست رادیو تجارت نیوز، از زبان کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را برای شما پیش‌بینی می‌کنیم و سعی داریم به این سوال جواب بدهیم که تمدید حضور ایران در لیست سیاه FATF و چالش‌های داخلی هفته‌های اخیر و البته تحرکات نظامی در خاورمیانه و اروپای مرکزی، چگونه بازارهای ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است:

پیش‌بینی بازار ارز: از آینده قیمت دلار چه می‌دانید؟

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته آینده را با ارزیابی محمود جامساز، اقتصاددان آغاز می‌کنیم که در گفتگو با سارا صفاری، خبرنگار تجارت نیوز از آینده قیمت دلار می‌گوید.

پیش بینی بازار سکه و طلا؛ افزایش خرید و فروش یا تداوم رکود؟

بازار سکه و طلای کشور در واکنش به نوسانات قیمت دلار چه قیمتی را تجربه خواهد کرد؟ محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تاثیرگذاری شرایط امروز کشور بر بازار طلا می‌گوید.

پیش بینی بازار خودرو؛ ناامیدی از واردات خودرو

عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با زهرا رسولی، خبرنگار تجارت نیوز می‌گوید: این بازار با ناامیدی مردم از واردات خودرو، همچنان رکود تورمی را تجربه می‌کند.

پیش بینی بازار مسکن: آبانِ کم‌رونقِ بازار مسکن

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در گفتگو با الهام صمدی زاده، خبرنگار تجارت نیوز به این سوال پاسخ داده که رکود بازار تورم‌زده مسکن چگونه از بین خواهد رفت؟

آبان برای ایرانیان باستان، فصلِ بارش و سرزندگی زندگی بوده و جشن‌های فراوانی در تاریخ ایران به نام این ماه به ثبت رسیده است. آبان امسال اما یک هشدار جدی برای وضعیت آب کشور دارد، هشداری که خبر از کمبود آب شرب در برخی از شهرهای ایران می‌دهد. دقیقه پایانی این قسمت از رادیو تجارت‌نیوز دعای باران است در همصدایی با صدای محمدرضا شجریان در آلبوم، شب سکوت کویر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.