محرومیت معلولان زیر سایه قانون!

پادکست پرونده

محرومیت معلولان زیر سایه قانون!

حجم فایل صوتی: ۴۴.۵۸M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۱۸:۳۹ دانلود فایل صوتی

در تازه‌ترین پرونده اقتصادی رادیو تجارت‌نیوز شنونده یک پرونده مفصل در مورد افراد دارای معلولیت در ایران هستید.

به گزارش تجارت‌نیوز، از سال 1992، 3 دسامبر مصادف با 12 آذر به عنوان روز افراد دارای معلولیت در تقویم جهانی به ثبت رسیده است. روزی که با هدف جلب توجه افکار عمومی جهان به این افراد و همچنین دریافت حمایت‌های دولتی برای این قشر به تقویم راه پیدا کرد و اتفاقاً در سطح جهانی نیز موثر واقع شد و اتفاقات نسبتاً خوبی نیز برای آنها افتاد. اما در ایران بزرگ داشت این روز سال‌هاست که به شوی تبلیغاتی مسئولین مختلف تبدیل شده که البته در همین شو نیز مسئولین خیلی خوب ظاهر نمی‌شوند و گاهاً با سخنان نسنجیده‌ خود موجب دلخوری این قشر را نیز فراهم می‌کنند. در واقع 12 آذر برای افراد دارای معلولیت ایران به جای این که روز گرامی داشت باشد روزی برای نمک زدن به زخم‌های آنها تبدیل شده چرا که هر ساله در این روز با وعده‌های خوش آب و رنگ مسئولین دلخوش می‌شوند و اتفاق خاصی برای آنها نمی‌افتد و این گروه تا 12 آذر سال بعد باز هم به زندگی پر از مشکل خود برمی‌گردند، بدون این که هیچ کمکی در راستای بهبود شرایط زندگانی آنها صورت بگیرد. 

سلام من مریم میری هستم و در تازه‌ترین پرونده اقتصادی رادیو تجارت‌نیوز شنونده یک پرونده مفصل در مورد افراد دارای معلولیت در ایران هستید. در نخستین بخش از پادکست این هفته، عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه تجارت‌نیوز توضیحی کلی در مورد افراد دارای معلولیت در ایران، وضعیت آنها و قوانین و مقررات حمایتی از آنها به ما ارائه می‌کند.

خب حال که تصویری کلی از این قشر جامعه در ذهن ما شکل گرفت شاید بد نباشد تا در مورد وضعیت مشارکت‌ اقتصادی این افراد در بازار کار ایران کمی با هم صحبت کنیم. به طور کلی طبق قوانین موجود در کشور افراد دارای معلولیت سهمیه استخدامی مشخص خود را دارند، سهمیه‌ای که البته تقریباً کسی به آن توجهی ندارد و نادیده گرفته می‌شود. در همین خصوص سایت کاریابی جاب ویژن اخیراً گزارشی از سهم افراد دارای معلولیت دراستخدام‌ها ارائه کرده است که سوسن یحیی‌پور دبیر سرویس کلان تجارت نیوز از آن برای ما می‌گوید. 

همانطور که تا اینجا مشخص شد، افراد دارای معلولیت در ایران علیرغم اینکه در بسیاری از موارد هزینه‌های معیشتی بیشتری نسبت به افراد دیگر جامعه دارند اما عملاً به خاطر محدودیت‌هایی که در محیط‌های کاری و اداری ما وجود دارد از بازار کار کنار گذاشته شدند. در چنین شرایطی حالا یک فرد دارای معلولیت چطور باید از پس هزینه‌های زندگی خود بر بیاید و معیشت خود را اداره کند؟ سوالی که سارا اسلامی، دبیر تحریریه این سایت به آن جواب می‌دهد. 

حالا که در مورد وضعیت افراد دارای معلولان در ایران صحبت شد شاید بد نباشد تا اینجا نگاهی به وضعیت این گروه از جامعه در سایر کشورها داشته باشیم. عرفان حاج محمدی خبرنگار سرویس اقتصاد جهان در این مورد برای ما می‌گوید.

بعد از بررسی وضعیت افراد دارای معلولیت ایران از حیث اقتصادی، شغلی و حمایتی،‌حالا در این بخش امیر داداشی،‌ دبیر سرویس صمت در مورد عوامل معلولیت‌زا در ایران برای ما توضیح می‌دهد.اما در بخش پایانی پادکست این هفته مدیر کمپین معلولان ایران در گفتگو با تجارت نیوز در مورد وضعیت این قشر جامعه و مراسم گرامیداشت این روز که با حضور وزیر کار و جمعی از افراد دارای معلولیت برگزار شد برای ما می‌گوید

 

به این ترتیب به پایان یکی دیگر از پرونده های اقتصادی رادیو تجارت نیوز رسیدیم. امیدوارم این پادکست را بشنوید و ما رو به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. خوشحال میشیم که به ما سوژه و موضوع معرفی کنید و با نظرات و پیشنهادات خود به هر چه بهتر شدن این پادکست کمک کنید.

پادکست این هفته را با بخشی از فیلم سینمایی مادر به کارگردانی علی حاتمی به پایان می‌رسانیم. 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.