خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۴۴۹۵۹۸

تاریخچه موبایل؛ تلفن همراه چطور زندگی ما را تغییر داد؟ (بخش اول)

تاریخچه موبایل؛ تلفن همراه چطور زندگی ما را تغییر داد؟ (بخش اول)

حدود ۴۵ سال از عمر موبایل می‌گذرد و این وسیله کوچک به‌قدری زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده که حتی اگر لحظه‌ای از آن دور باشیم، احساس فلج بودن می‌کنیم. این روزها برقراری تماس تلفنی دیگر ابتدایی‌ترین کاربرد موبایل محسوب می‌شود و تقریبا برای انجام تمام امور زندگی‌ به‌نوعی به گوشی‌های هوشمندمان وابسته‌ایم. اما

حدود ۴۵ سال از عمر موبایل می‌گذرد و این وسیله کوچک به‌قدری زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده که حتی اگر لحظه‌ای از آن دور باشیم، احساس فلج بودن می‌کنیم.

این روزها برقراری تماس تلفنی دیگر ابتدایی‌ترین کاربرد موبایل محسوب می‌شود و تقریبا برای انجام تمام امور زندگی‌ به‌نوعی به گوشی‌های هوشمندمان وابسته‌ایم.

اما ایده ساخت تلفن همراه اولین بار از کجا و توسط چه کسی شروع شد؟ در این مقاله تاریخچه موبایل، مراحل تکامل و قابلیت‌هایی که هر ساله به آن اضافه شد، مورد بررسی قرار گرفته است.

ایده ابتدایی این بود که افراد بتوانند بیرون از خانه و در خودروهایشان تماس‌های ضروری را برقرار کنند و دقیقا به‌همین دلیل به مدل‌های اولیه موبایل، تلفن خودرو گفته می‌شود.

سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰: اولین تلفن همراه اختراع و تولید شد

اولین تلفن همراه را فردی به‌نام مارتین کوپر ساخت. طول این گوشی بی‌سیم ۲۵ سانتی‎متر بود و حدود یک کیلوگرم وزن داشت. بعد از مدت ۲۰ دقیقه شارژ آن تمام و باید به منبع تغذیه وصل می‌شد.

در سال ۱۹۸۳، کمپانی موتورولا این ایده را خریداری کرد که در نهایت منجر به تولید مدل DynaTAC 8000X شد. طول این گوشی تقریبا یک فوت (حدود ۳۰ سانتی‌متر) بود و به‌مدت ۳۰ دقیقه شارژ داشت.

علی‌رغم اندازه بسیار بزرگ آن، ساخت یک تلفن همراه و تماس تلفنی بی‌سیم در آن زمان اتفاق بسیار بزرگی محسوب می‌شد. قیمت اولین موبایل موتورولا چهار هزار دلار بود.

دو سال بعد در انگلیس، دومین تلفن همراه توسط پسر صاحب شرکت «راکال وودافون» ساخته شد. این تلفن همراه حدود پنج کیلوگرم وزن داشت.

در آن سال‌ها دو شرکت «راکال وودافون» و «بی‌تی سل‌نت» مجوز راه‌اندازی تلفن همراه را در انگلیس داشتند. تنها ۹ روز پس از ثبت اولین تماس با تلفن همراه وودافون، شرکت بی‌تی‌ سل‌نت هم توانست اولین تماس با تلفن همراه خود را انجام دهد.

در سال ۱۹۸۹، کمپانی موتورولا مدل دیگری از تلفن همراه به نام ۹۸۰۰X یا MicroTAC را طراحی و به بازار عرضه کرد. این موبایل کمی کوچک‌تر از مدل قبلی و صفحه‌ کلیدش پوشیده بود.

امکانات موبایل‌ها در این دوره: برقراری تماس تلفنی

مارتین کوپر

اولین تلفن همراه اولین بار از سوی فردی به‌نام مارتین کوپر اختراع و ساخته شد.

سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴: سامانه جهانی ارتباطات سیار (GSM) راه‌اندازی شد

این سامانه اولین بار توسط کمپانی اربیتال (Orbital) در انگلیس و در سال ۱۹۹۱ راه‌اندازی شد. تا پیش از سال ۱۹۹۲، تلفن همراه تنها برای تجار و بازرگانان مورد استفاده قرار می‎گرفت؛ اما پس از آن با جذاب شدن این کالا برای مصرف‌کنندگان عادی، قیمت موبایل کاهش یافت.

نوکیا از این فرصت افزایش تقاضا و تولید گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه در بازار بهره برد و در همین سال مدل نوکیا ۱۰۱۱ را تولید کرد.

امکانات موبایل‌ها در این دوره: پیام کوتاه، بازی‌های موبایلی

نوکیا

اولین موبایل کمپانی نوکیا؛ مدل ۱۰۱۱

سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸: موبایل‌ها رنگی شدند

البته منظور از رنگ فقط چهار رنگ است. در سال ۱۹۹۷، کمپانی زیمنس مدل S10 را در رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و سفید به بازار عرضه کرد.

طی این دوره کمپانی Hagenuk اولین موبایل بدون آنتن را تولید کرد.

در واقع می‌توان گفت، مدگرایی در صنعت موبایل از همین دوره آغاز شد. سونی اریکسون گوشی‌های رنگی خود را در این دوره به بازار عرضه کرد و نوکیا قاب‌های قابل تعویض برای مدل‌های سری ۵۱۰۰ در نظر گرفت.

قابلیت موبایل‌ها در این دوره: ارسال ایمیل، ویبره، نمایشگرهای رنگی

موبایل زیمنس

در سال ۱۹۹۷، کمپانی زیمنس مدل S10 را در چهار قرمز، سبز، آبی و سفید به بازار عرضه کرد.

سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲: قابلیت‌های جدیدی به موبایل‌ها اضافه شد

در سال ۱۹۹۹، نوکیا مدل ۷۱۱۰ را به بازار عرضه کرد. این اولین موبایلی بود که از سرویس وپ (WAP) بهره می‌برد. وپ سیستمی است که در آن پروتکل ارتباطی و محیط برنامه‌نویسی جهت پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر وب، روی موبایل‌ها ارائه می‌شود.

یک سال بعد، کمپانی شارپ اولین موبایل مجهز به دوربین، به‌نام J-SH04 را تولید کرد.

طول و عرض این گوشی به‌ترتیب ۱۲۷ میلی‌متر و ۳۹ میلی‌متر بود و ۷۴ گرم وزن داشت. ضخامت آن حدود ۱۷ میلی‌متر می‌شد که برای آن دوره یک نمونه با طراحی قابل قبول به‌حساب می‌آمد.

هرچند در آن زمان این موبایل تنها در بازار ژاپن عرضه شد؛ اما تولید آن نشان داد که برخی کاربران تمایل دارند با موبایل‌هایشان عکاسی کنند.

در غرب موبایل‌های دوربین‌دار اولین بار در سال ۲۰۰۲ تولید شدند. اولین نمونه آن سونی‌ اریکسون مدل T68i بود.

امکانات موبایل‌ها در این دوره: سرویس وپ، تماس‌های ویدیویی، تقویت‌کننده سیگنال موبایل سه‌ باند، جی‌پی‌اس، دوربین، سامانه انشای هوشمند، زنگ‌های چندصدایی، بلوتوث، MP3 پلیر، کارت حافظه و MMS.

موبایل شارپ

کمپانی شارپ اولین موبایل مجهز به دوربین، به‌نام J-SH04 را تولید کرد.

سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶: انقلاب موبایل‌دیتا

با راه‌اندازی نسل سوم شبکه تلفن همراه (۳G)، سرعت دانلود به شکل قابل توجهی افزایش یافت و به دو مگابایت بر ثانیه رسید.

این سرویس اولین بار در ماه مارس ۲۰۰۳، توسط شرکت مخابراتی Three UK ارائه شد.

کمپانی بلک‌بری، مدل ۸۱۰۰ پرل را در این سال‌ها به بازار عرضه کرد.

سونی اریکسون در این دوره دوربین جلو را به مدل Z1010 اضافه کرد که بیشتر برای تماس‌های ویدیویی از آن استفاده می‌شد. در این سال‌ها این قابلیت چندان مورد توجه قرار نگرفت.

قابلیت موبایل‌ها در این دوره: واقعیت افزوده، وای‌فای، تقویت‌کننده سیگنال موبایل چهار باند، استاندارد ضدآب بودن، مرورگر وب.

سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰: موبایل‌ها کمی هوشمند شدند

اسکرول و ضربه زدن بر روی صفحه نمایش جایگزین دکمه‌های معمولی شد. LG در استفاده از این قابلیت‌ها پیشرو بود و مدل پرادا را به بازار عرضه کرد. چندی بعد در ماه می ۲۰۰۷، اپل با دانشی برتر و برندی قوی‌تر گوشی‌هایی با صفحه نمایش لمسی خازنی به بازار عرضه کرد.

قابلیت موبایل‌ها در این دوره: صفحه نمایش لمسی خازنی، اضافه شدن اپلیکیشن‌ها، فناوری NFC، شارژ وایرلس

استیو جابز

اولین آیفون در می ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد.

سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴: موبایل‌ها به همراه همیشگی ما تبدیل شدند

محبوبیت تلفن همراه از این دوره شروع شد و این دستگاه کوچک نقش محوری‌تری را در زندگی مدرن ایفا کرد.

نسل چهارم شبکه تلفن همراه (۴G) در سال ۲۰۱۲ از سوی شرکت EE در انگلستان راه‌اندازی شد که سرعت دانلود را به حدود ۱۲ مگابایت بر ثانیه افزایش داد.

تشخیص گفتار (voice recognition) در تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار گرفت. این سرویس ابتدا برای گوگل وویس و سپس برای Siri، دستیار صوتی شرکت اپل فعال شد.

سامسونگ در این دوره مدل گلکسی S5 را به بازار عرضه کرد. به این مدل سنسور تشخیص ضربان قلب اضافه شد.

قابلیت موبایل‌ها در این دوره: تشخیص گفتار، دوربین‌های دوگانه، تشخیص چهره، اسکن اثر انگشت، نمایشگرهای Full HD، سنسور تشخیص ضربان قلب.

سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸: اندازه تلفن همراه مهم شد

با جهانی شدن نسل چهارم شبکه تلفن همراه، تماس‌های تصویری و استریمینگ ویدیو به‌شکل پیشرفته‌تری انجام شد. برای بهتر اجرا شدن این قابلیت‌ها، نیاز بود تا نمایشگرهای گوشی‎‌ها بزرگ‌تر شوند. این اتفاق به‌تدریج رخ داد.

به‌عنوان مثال، صفحه نمایش آیفون ۷ پلاس در مقایسه با اولین آیفونی که در سال ۲۰۰۷ تولید شد، ۵۷ درصد بزرگ‌تر بود. سیستم‌های پرداخت موبایلی Apple Pay و Android Pay راه‌اندازی شدند تا امکان خرید اینترنتی برای کاربران فراهم شود.

قابلیت موبایل‌ها در این دوره: اسکنر، پرداخت موبایلی اپل و اندروید، نمایشگرهای بدون حاشیه، تکنولوژی ناچ و سنسور اثر انگشت.

بخش دوم این مقاله را از لینک زیر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.