کد مطلب: ۴۷۱۳۸۰

مدیریت پول در زمان ویروس کرونا: چگونه امور مالی را در زمان بحران مدیریت کنیم؟

مدیریت پول در زمان ویروس کرونا: چگونه امور مالی را در زمان بحران مدیریت کنیم؟

مدیریت پول همیشه اهمیت دارد، اما در زمان بحران‌هایی مانند ویروس کرونا یکی از ضروریات زندگی است. در حال حاضر ما می‌توانیم برخی از پیامدهای اقتصادی این بحران را مشاهده کنیم، اما چیزی که کمتر به آن توجه می‌شود استرس مالی ناشی از نااطمینانی است. نگرانی در مورد پول و امور مالی می‌تواند سلامت روحی

مدیریت پول همیشه اهمیت دارد، اما در زمان بحران‌هایی مانند ویروس کرونا یکی از ضروریات زندگی است. در حال حاضر ما می‌توانیم برخی از پیامدهای اقتصادی این بحران را مشاهده کنیم، اما چیزی که کمتر به آن توجه می‌شود استرس مالی ناشی از نااطمینانی است.

نگرانی در مورد پول و امور مالی می‌تواند سلامت روحی و جسمی شما را تحت تاثیر قرار دهد. چطور می‌توانید هزینه‌هایتان را مدیریت کنید تا در این زمان از نظر مالی و روحی کمتر تحت فشار قرار بگیرید؟

در این مقاله راه‌ها و روش‌هایی را پیشنهاد می‌دهم که با استفاده از آنها می‌توانید در زمان بحران‌هایی مانند ویروس کرونا بهتر به مدیریت پول و امور مالی بپردازید و هزینه‌هایتان را کنترل کنید.

۱- کاهش و افزایش هزینه‌های خود را بررسی کنید

به احتمال خیلی زیاد بحران ویروس کرونا باعث تغییرات چشمگیری در کار و سبک زندگی شما شده است. وضعیت جدید پولی و مالی خود را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. چه نکته مثبتی در وضعیت جدیدتان می‌بینید، چه موردی را باید تقویت کنید، و برای جلوگیری از افزایش فشار مالی چه کارهای مهمی را باید انجام دهید؟

با استفاده از تحلیل SWOT امور مالی و نحوه مدیریت پول خود را بررسی کنید و برای تصمیم‌گیری از ماتریس آیزنهاور استفاده کنید. درباره این دو مورد در این مقاله توضیح بیشتری می‌دهم.

چه هزینه‌هایی کاهش یافته است؟

به هزینه‌های ضروری خود نگاه کنید و ببینید که در حال حاضر چه تغییری کرده‌اند. قبل از بحران ویروس کرونا (کووید ۱۹)، هزینه‌های ضروری می‌توانست شامل ۵۰ درصد از درآمد ماهانه‌تان باشد.

در حال حاضر که در خانه دورکاری می‌کنید، ببینید که آیا می‌توانید بخشی از آن هزینه‌ها را انجام ندهید، مانند حمل‌ونقل، ناهار برای سر کار، لباس برای سر کار و سایر موارد. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا به‌سرعت هزینه‌هایتان را کاهش دهید و ۱۰ درصد به پس‌اندازتان اضافه کنید.

به احتمال زیاد هزینه‌ها و مخارج غیرضروری شما کاهش می‌یابد. قبل از بحران، احتمالا ۳۰ درصد درآمد ماهانه خود را صرف گردش، تفریح، خوردن غذا در رستوران و کافه و غیره می‌کردید.

با توجه به محدودیت‌هایی که برای بیرون رفتن از خانه وجود دارد، می‌توانید به میزان قابل توجهی هزینه‌های خود را کاهش دهید و در صورت امکان ۲۰ درصد از درآمد ماهانه خود را پس‌انداز کنید.

صورتحساب‌های قبلی بانک خود را بررسی کنید و تخمین بزنید که از پولی که به‌دلیل ویروس کرونا خرج نمی‌کنید، چقدر را می‌توانید پس‌انداز کنید.

در چه مواردی باید بیشتر سرمایه‌گذاری کنید؟

با تغییرات اتفاق‌افتاده در کار و زندگی، نیازهای جدیدی برایتان شکل می‌گیرد و هزینه‌های تازه‌ای برایتان ایجاد می‌شود: یک لپ‌تاپ جدید، اینترنت با حجم بیشتر و سرعت بالاتر، هزینه عضویت در سایت‌های پخش فیلم و سریال، بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی و سایر موارد.

مشخص کنید که چه چیزی برای کار لازم است (که کارفرما باید آن را فراهم کند) و چه چیزی را برای زندگی شخصی خودتان نیاز دارید.

به‌عنوان مثال، هزینه نرم‌افزار اداری برای دورکاری در منزل، هزینه‌ای است که مربوط به کارفرمای شما است، در صورتی که پرداخت هزینه عضویت در سایت‌های پخش فیلم و سریال بر عهده خودتان است.

برای اینکه فشار مالی زیادی به شما وارد نشود، از خدمات و سرویس‌های رایگان و یا کوپن‌ها و بن‌های تخفیف استفاده کنید و یا در صورت امکان هزینه‌ها را با دوستان و خانواده‌تان به‌طور شریکی پرداخت کنید.

یک نکته در مورد هزینه‌های ضروری:

همان طور که دولت‌ها تلاش می‌کنند فشار مالی بر شهروندان را کاهش دهند، در جریان سیاست‌های دولت باشید و بفهمید که چه خدماتی را برای پشتیبانی از شما ارائه می‌دهند.

۲- با مدیریت پول هزینه‌هایتان را کنترل کنید

اگر بحران ویروس کرونا (کووید ۱۹) باعث کاهش درآمد شما شده است، می‌توانید برای جبران کاهش درآمد، از پس‌اندازهایتان استفاده کنید و مدیریت پول انجام دهید. از سوی دیگر، این پول می‌تواند بدهی‌هایتان را کاهش دهد و یا یک صندوق و پس‌انداز اضطراری برای شما باشد.

اگر وضعیت مالی خوبی دارید و حساب پس‌اندازتان پر است و بدهی هم ندارید، می‌توانید از پول مازادتان برای کمک به یکی از اعضای خانواده و یا دوستانتان استفاده کنید و یا اینکه برای تامین مالی آینده خود سرمایه‌گذاری کنید.

۳- مدیریت پول و امور مالی باید آینده‌نگرانه باشد

با انجام تحلیل SWOT برای مدیریت پول و امور مالی، متوجه ضعف‌ها یا تهدیداتی در زمینه توانایی‌های کسب درآمد مانند مهارت‌های محدود و ناکافی، وابستگی بیش از حد به یک مکان خاص، ماهیت کار و تقاضا برای کار، تغییر روند کار و سایر موارد شوید.

دو روش ساده برای مدیریت پول و بهبود وضعیت مالی وجود دارد.

مهارت‌هایتان را تقویت کنید

فهرستی از مواردی را تهیه کنید که می‌تواند سرعت پیشرفت پولی و مالی شما را کاهش دهد و مواردی که بیشترین تاثیر منفی بر وضعیت پولی و مالی شما را دارند، حل و فصل کنید.

این کار به این معنی است که یک مهارت جدید یاد بگیرید، دانش و سوادتان را تقویت کنید، در کارتان استاد شوید و غیره.

منابع درآمدی متنوع داشته باشید

وابستگی به یک منبع درآمد می‌تواند وضعیت مالی و پولی شما را در معرض خطر قرار دهد، به‌خصوص اگر به‌دلیل بحران نتوانید به کارتان ادامه دهید.

علاوه بر یادگیری مهارت‌های جدید و تقویت سواد و دانش، به این فکر کنید که چطور می‌توانید با استفاده از این مهارت‌ها یک کسب‌وکار جانبی برای خود راه بیندازید و یک شغل دوم برای خود ایجاد کنید، از تخصصتان پول دربیاورید و منابع درآمدی خود را متنوع کنید.

پس از بحران دیگر بازگشت به وضعیت عادی معنا نخواهد داشت، به دلیل اینکه تعریف و معنی وضعیت عادی تغییر پیدا خواهد کرد. از این شرایط استفاده کنید و برای وضعیت عادی جدیدی که به وجود خواهد آمد، آماده شوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.