خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۴۳۵۷

چطور با پول مهربان باشیم؟

چطور با پول مهربان باشیم؟

برای خیلی از ما، داشتن زندگی خوب یک رویا است. بعضی‌ها آرزو دارند شغلی داشته باشند که بتواند همه رویاهایی را که ما فقط خوابشان را می‌بینیم، به حقیقت بدل کند. بعضی‌ها هم شاید آرزو دارند که ازدواج کنند و در جشن عروسی‌شان سوپراستارهای سینما و موسیقی و تلویزیون شرکت کنند. بعضی‌ها هم دلشان می‌خواهد

برای خیلی از ما، داشتن زندگی خوب یک رویا است. بعضی‌ها آرزو دارند شغلی داشته باشند که بتواند همه رویاهایی را که ما فقط خوابشان را می‌بینیم، به حقیقت بدل کند. بعضی‌ها هم شاید آرزو دارند که ازدواج کنند و در جشن عروسی‌شان سوپراستارهای سینما و موسیقی و تلویزیون شرکت کنند. بعضی‌ها هم دلشان می‌خواهد در دنیای سیاست سری بین سرها درآورند.

لازمه تعبیر این رویاها و به حقیقت پیوستن این آرزوها این است که پول در جیبمان داشته باشیم و برای داشتن ثروت بی‌حدوحصر باید بدانیم که چطور می‌توانیم با پول مهربان باشیم و مهربان بودن با پول مستلزم این است که چطور درآمدمان را خرج کنیم و لازمه داشتن درآمد هم این است که مهارت‌ های لازم برای انجام شغل را داشته باشیم.

در این مقاله نکاتی را مطرح می‌کنیم که نشان می‌دهد چطور با پول مهربان باشیم.

لازمه تعبیر رویاها و به حقیقت پیوستن آرزوها این است که پول در جیبمان داشته باشیم و برای داشتن ثروت بی‌حدوحصر باید بدانیم که چطور می‌توانیم با پول مهربان باشیم.

۱- ذهنیتتان را درباره پول عوض کنید

شاید در مرحله‌ای از زندگی به سر ببرید که تصمیم‌های بد مالی گرفته باشید. بدهی‌هایتان سر به فلک می‌گذارد، قبض‌هایتان پرداخت نمی‌شود. نمی‌توانید لحظه‌ای را تصور کنید که همه مشکلات مالی‌تان حل شده باشد.

اولین قدم برای مهربان بودن با پول این است که بفهمید توانایی تغییر دارید. تغییر ذهنیتتان درباره اینکه پول چطور کار می‌کند و بدین معنی است که شما درک کنید که چطور می‌توانید حال و آینده مالی‌تان را کنترل کنید و رویاهایتان را به حقیقت بدل کنید.

اگر فکر می‌کنید که کار سختی است، افرادی را سرمشق خود قرار دهید که قبلا وضعیت شما را داشتند و توانستند به جایی که شما آرزویش را دارید، برسند. پس با استقامت و پایداری برای رسیدن به آینده‌تان کار کنید.

دختر پول جمع می‌کند

۲- پس‌انداز کنید و پس‌انداز کنید و پس‌انداز کنید

داشتن یک یا چند حساب پس‌انداز گام بسیار مهمی برای مهربان بودن با پول است. در حقیقت، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که بیشتر از یک حساب پس‌انداز برای برنامه‌های خاص مالی داشته باشید. حساب پس‌انداز چند هدف را برایتان مشخص می‌کند.

اول اینکه در مواقع اضطراری می‌تواند به کارتان بیاید. به این شکل که وقتی مسئله‌ای برایتان پیش می‌آید، نباید از پولی که برای پرداخت قسط یا بیمه ماشین کنار گذاشته‌اید، در مواقع اضطراری استفاده کنید.

دوم اینکه حساب پس‌انداز می‌تواند هنگام خرید کالاهای گران‌قیمت به درد بخورد. در این صورت به جای اینکه بخواهید وام بگیرید، می‌توانید از حساب پس‌انداز استفاده کنید. خرید یک دستگاه که در طی یک مدت زمانی برایش پول جمع کرده‌اید، به این معنی است که شما مالک آن دستگاه هستید. اما اگر با استفاده از وام و اعتبار آن وسیله را بخرید، به این معنی است که از نظر فنی تا وقتی که وام و بهره آن را برنگردانده‌اید، شما مالک آن وسیله نیستید.

امروزه، در نظام بانکی این امکان وجود دارد که به صورت خودکار، بخشی از درآمد ماهیانه‌تان به حساب پس‌اندازتان واریز شود. پس اگر هنوز حساب پس‌انداز ندارید، یک حساب باز کنید و ببینید که چطور خواسته‌هایتان تبدیل به واقعیت می‌شود.

۳- هزینه‌هایتان را کنترل کنید

بودجه‌بندی به معنای شناسایی نیازها در طول یک دوره زمانی، تعیین قیمت آن نیازها، مشخص کردن مقدار پولی که دارید و اینکه آن میزان پول برای رفع آن نیازها کافی باشد و سپس اولویت‌بندی آنها و در نهایت تهیه و رفع نیازهاست.

اولین قدم، شناسایی نیازهایتان است. نکته مهم در این بخش کاربردی بودن است و بدین معنی است که اگر چیزی ضروری و لازم نیست، آن را کنار بگذارید. شما می‌توانید خواسته‌هایتان را نسبت به میزان پولتان در نظر بگیرید و آنها را از بیشترین مقدار نیاز تا کمترین مقدار اولویت‌بندی کنید.

برای مثال، اول اینکه یک جفت کفش چرم در اولویت‌هایی پایین‌تری از خورد و خوراک و پرداخت قبوض قرار دارد. دوم، قیمت و هزینه چیزهایی را که در طول یک دوره زمانی می‌خواهید، تعیین کنید. بعد ببینید که چقدر پول دارید و مشخص کنید که آیا این میزان پول کافی است یا خیر. اگر پولتان کافی نیست، آن کالا که کمترین اولویت را دارد، از لیستتان حذف کنید. اگر هم پولتان از مقدار مورد نیاز بیشتر بود، می‌توانید در جایی سرمایه‌گذاری کنید یا پس‌انداز کنید و یا با آن یکی از چیزهایی که می‌خواهید را بخرید.

بودجه‌بندی از هزینه‌های بی‌مورد و افراطی جلوگیری می‌کند. پیشنهادی که می‌شود کرد این است که برای هر ماه یک بودجه تعیین کنید و در طول دوره زمانی، به آن پایبند باشید. در ضمن، برای تفریح و خوشگذرانی هم می‌توانید بودجه تعیین کنید.

۴- از روش پول نقد در پاکت استفاده کنید

روش پول نقد در پاکت به یک دلیل جواب می‌دهد: می‌توانید پیش‌بینی کنید که چقدر از پولتان را خرج می‌کنید. هنگام بودجه‌بندی، چندین بخش مهم در هزینه‌هایتان وجود دارد.

برای مثال، در یک ماه، می‌توانید انتظار داشته باشید که قبض‌هایتان را پرداخت کنید، خواربار را تهیه کنید و قرضتان را تسویه کنید. در همان ماه، پولی را هم برای تفریح و خوشگذرانی در نظر می‌گیرید. در این روش، شما ۴ پاکت دارید. یکی برای قبوض، یکی برای خواربار، یکی برای بدهی و قرض و یکی هم برای تفریح و خوشگذرانی. در هر کدام از این پاکت‌ها، مقدار پول مورد نیاز برای انجام کارها قرار داده شده است. در این صورت، وقتی که برای خرید مایحتاج و با یک لیست خرید با قیمت‌های مشخص به فروشگاه زنجیره‌ای یا بقالی سر کوچه‌تان می‌روید، فقط پاکت خرید خواربار و مایحتاج را با خودتان می‌برید.

کارت بانکی را کنار می‌گذارید و پول نقد می‌دهید، فقط برای اطمینان از این موضوع که از مقدار پولی که مشخص کرده‌اید، بیشتر خرج نمی‌کنید. این روش زمانی که بد پول خرج می‌کنید و نیاز دارید که هزینه‌هایتان را کنترل کنید، می‌تواند خیلی مفید باشد. تا زمانی که کنترل هزینه‌هایتان را به دست بگیرید، فقط از پول نقد استفاده کنید.

۵- هزینه‌هایتان را کم کنید و درآمدتان را افزایش دهید

این مورد با بودجه‌بندی مرتبط است. نکته مهم درباره بودجه‌بندی، خرج کردن پول کمتر یا معادل درآمدتان است. بودجه‌بندی با تهیه یک لیست از نیازها برای یک زمان تعیین‌شده آغاز می‌شود. با استفاده از این لیست و مقایسه آن با لیست دوره قبلی، می‌توانید بخش‌هایی را که نیاز به کاهش هزینه دارید، شناسایی کنید.

وقتی که هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهید و کمتر پول خرج می‌کنید، می‌توانید پول بیشتری پس‌انداز کنید. می‌توانید با افزایش زمان تعیین‌شده برای پول بودجه‌بندی‌شده، هزینه‌ها را کاهش دهید. پس اگر بودجه‌تان را برای هر هفته تعیین می‌کنید، می‌توانید این دوره زمانی را به هر دو هفته و سپس به هر ماه افزایش دهید.

در ضمن، کمتر از بیرون غذا سفارش دهید و به جای آن خودتان آشپزی کنید. آشپزی به شما کمک می‌کند تا با کمترین میزان مواد لازم، چندین نوع غذا تهیه کنید که ارزان‌تر از غذاهای بیرون‌بر درمی‌آید. حالا بهتر است پولی را که صرف هزینه غذا در رستوران‌ها و فست‌فودها می‌کنید، نگه دارید و فقط غذاهایی را که خودتان پخته‌اید، میل کنید.

در حالی که دارید هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهید، می‌توانید راه‌هایی هم برای افزایش درآمد پیدا کنید. اگر به موضوعی علاقه دارید که می‌تواند منبع درآمدتان باشد، روی آن کار کنید. اگر کسی را می‌شناسید که به سرمایه‌گذاری نیاز دارد، پولتان را در حرفه و کار او سرمایه‌گذاری کنید. با انجام این دو کار، درآمد بیشتری به دست خواهید آورد.

۶- برای دوران کهنسالی سرمایه‌گذاری کنید

ممکن است زمانی برسد که پیرتر از آن باشید تا بتوانید درآمدی کسب کنید. پس، از همین حالا باید پول بیشتری دربیاورید تا بعدها بتوانید برای نیازهایتان خرج کنید.

اگر جایی مشغول به کار هستید، ساده‌ترین روش سرمایه‌گذاری در بیمه بازنشستگی است. در این روش هر ماه مبلغی از حقوقتان کسر می‌شود و تا زمانی که بازنشسته شوید، ادامه پیدا می‌کند. از دیگر راه‌های داشتن درآمد در دوران کهنسالی می‌توان به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری در یک سیستم مستمری، یا سرمایه‌گذاری در یک پروژه نوآورانه اشاره کرد.

همه این روش‌ها به شما اطمینان می‌دهد که نباید تا دم مرگ کار کنید.

۷- برای بازپرداخت بدهی برنامه‌ریزی کنید

حتی اگر بدهی و قرض داشته باشید، هنوز هم می‌توانید پول جمع کنید. لزوما همه بدهی‌ها بد نیستند. برای مثال، اگر در جایی که زندگی می‌کنید که سیستم حمل‌ونقل عمومی ضعیف است یا وجود ندارد، شاید لازم باشد که وام خودرو بگیرید. یا برای ادامه تحصیل و کسب مهارت‌ها برای انجام یک شغل، وام دانشجویی بگیرید.
در حالیکه خود قرض و بدهی اصلا چیز بدی نیست اما بازپرداخت آن ممکن است باعث شود وضعیت مالی و پولی شما بدتر شود.

برای مثال، اصلا توصیه نمی‌شود که همه درآمدتان را صرف بازپرداخت بدهی‌هایتان بکنید، حتی اگر باعث شود که کلا دیگر مقروض نباشید. می‌دانید چرا؟ چون وقتی همه پولتان را صرف بازپرداخت بدهی‌هایتان بکنید، باز هم در مواردی مجبور می‌شوید، پول قرض بگیرید و دوباره روز از نو و روزی از نو.

پس بهتر است که بازپرداخت بدهی‌هایتان بر اساس یک برنامه باشد. می‌توانید تمام دارایی‌هایتان را فهرست کنید و اگر بابت آنها وام گرفته‌اید، نرخ بهره آنها را محاسبه کنید. می‌توانید یک برنامه چند ساله برای بازپرداخت بدهی‌ها، پرداخت هزینه‌ها و کسب درآمدها تنظیم کنید.

در مواقعی که بدهی‌هایتان شامل اصل و فرع پول باشد، با پرداخت‌کننده وام صحبت کنید و برنامه‌ای بچینید که باعث تضعیف وضعیت مالی‌تان نشود.

اولین قدم برای مهربان بودن با پول این است که بفهمید توانایی تغییر دارید. تغییر ذهنیتتان درباره اینکه پول چطور کار می‌کند و بدین معنی است که شما درک کنید که چطور می‌توانید حال و آینده مالی‌تان را کنترل کنید و رویاهایتان را به حقیقت بدل کنید.

چطور با پول مهربان باشیم

۸- از کسب ارزش مطمئن شوید

دو راه برای کسب ارزش وجود دارد. مطمئن شدن از اینکه ارزشتان کاهش پیدا نمی‌کند و مطمئن شدن از اینکه بازگشت سرمایه‌گذاری‌هایتان قابل قبول خواهد بود.

«ارزان، گران است». وقتی چیزی ارزان است یعنی اینکه بهای تمام‌شده آن پایین است و بدین معنی است که کیفیت آن معمولی است. چنین کالایی معمولا در کوتاه‌مدت بیشتر ارزش خود را از دست می‌دهد. در صورتی که وقتی یک کالای گران‌قیمت را برای خرید در نظر می‌گیرید، دنبال محصولی هستید که در مدت زمان قابل قبولی بتواند استفاده شود.

بهتر است که یک جفت کفش ۵۰۰ هزار تومانی بخرید که برایتان بیشتر از یک سال کار خواهد کرد، تا اینکه ۱۵۰ هزار تومان برای یک کفش هزینه کنید که فقط دو ماه دوام خواهد آورد. کسب ارزش یعنی در ازای پولی که خرج می‌کنید، میزان قابل قبولی ارزش کسب کنید.

۹- با مشکلات مرتبط با پول که بیشتر از همه شما را رنج می‌دهد، کنار بیایید

شاید مشکلات کوچکی درباره پول داشته باشید که باعث رنجش شما شود. برای مثال، کارمزد خدمات بانکی ممکن است شما را ناراحت کند. چنین مسئله کوچکی می‌تواند ذهنتان را مشغول کند و بیشتر از آن چیزی که به نظر می‌رسد، باعث ناراحتی شما شود. پس باید چه کار کنید؟ با آن کنار بیایید.

احتمالا اگر با این مسئله کوچک کنار بیایید، شگفت‌زده خواهید شد وقتی بفهمید که چقدر پول پس‌انداز کرده‌اید، یا درآمدتان چقدر بیشتر شده است. مثلا، کنار آمدن با یک کارمزد غیرضروری خدمات به این معنی است که شما می‌توانید پول بیشتری جمع کنید.

اگر فقط ۵۰ درصد از کارهایی را که گفته‌ایم، انجام دهید، کارتان در زمینه مهربان بودن با پول موفقیت‌آمیز بوده است، طوری که شاید حتی بتوانید پول سفر به مریخ را هم داشته باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیلی جهت دار بود . ضمنا به جای پس انداز ، سرمایه گذاری کنید .

    • ناشناس

      کاملا درسته پس انداز برای اقتصادی خوبه که ارزش پولش برای مدت زمان قابل قبولی ثابته و پول در کوتاه مدت بی ارزش نمیشه
      برای اقتصادهای ناپایدار بهترین شیوه جایگزین پس انداز سرمایه گذاری است

    • ناشناس

      عجب

  • ناشناس

    از قدیم به ما می‌گفتن پولاتو جمع کن. انگار مثلن ما یه عالمه پول آواره و سرگردون، پخش و پلا در اقصی نقاط جهان داریم فقط مشکل اینه که یه جا جمعشون کنیم.

    • ناشناس

      دقیقا

  • ناشناس

    یک نکته درباره پول با وارِن بافِتپولی که بعداز خرج کردن باقی می‌ماند را پس انداز نکنید،
    پولی که بعداز پس انداز و سرمایه گذاری باقی می ماند راخرج کنید…

    • ناشناس

      مفهوم نیست

  • ناشناس

    احسنت