کد مطلب: ۸۴۲۱۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

تسلا بازار خودروی آلمان را در دست گرفت؟

تسلا بازار خودروی آلمان را در دست گرفت؟

تسلا در رقابت جهانی خودروهای برقی، خودروسازان آلمانی را پشت سر می‌گذارد. آیا خودروسازان آلمانی برای جبران این باخت، برنامه‌ای دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد نتیجه رقابت خودروسازان آلمانی با تسلا بر سر حرکت به سمت خودروهای برقی با موفقیت این شرکت بزرگ خودروساز به پایان رسیده است. کمپانی‌های خودروساز آلمانی برنامه‌های جسورانه‌ای را در چند سال گذشته اعلام کردند تا به سمت خودروهای برقی روی بیاورند و سلطه شرکت تسلا را به چالش بکشند اما در عوض، آنها فقط بیشتر از رقابت با تسلا عقب می‌ماندند!

تسلا در نیمه اول سال جاری بیش از 889 هزار دستگاه خودرو تحویل داده که بیشتر از مجموع فروش فولکس واگن، بی ام و، مرسدس بنز و پورشه است.

نمودار تسلا

نمودار میزان خودروهای تحویل داده شده در نیمه اول سال 2023

به گزارش بلومبرگ ، آلمانی‌ها با مشکلات نرم‌افزاری دست و پنجه نرم می‌کنند که فروش مدل‌های کلیدی خودروی برقی را به تأخیر می‌اندازد. این موضوع همچنین به کاهش فروش این دست از خودروها در چین (به عنوان بزرگترین بازار خودروی برقی جهان) منجر شده است.

قرار است به زودی سه شرکت آلمانی گزارش تولیدات خودرویی خود را منتشر کنند؛ پورشه درآمد سه ماهه خود را منتشر خواهد کرد و به دنبال آن، مرسدس بنز و فولکس واگن در روز پنجشنبه گزارشی از عملکرد خود خواهند داد.

تسلا کارخانه جدیدی احداث می‌کند

از آنجایی که تسلا با کاهش قیمت‌ها، به دنبال افزایش فروش خودرو است، فشار بر تولیدکنندگان قدیمی را که در تلاش برای حفظ سرعت فروش محصولات خود هستند، کاهش می‌دهد. فروش خودروهای برقی تسلا در سه ماه منتهی به ژوئن، 30 درصد بیشتر از فولکس‌واگن بود و برتری خود را افزایش داد.

در حالی که آلمانی‌ها در مذاکرات دشوار با اتحادیه‌ها در مورد بازسازی سایت‌های تولید خودروهای بنزینی غرق شده‌اند، تسلا قصد دارد کارخانه آلمانی خود را گسترش دهد و در حال آماده‌سازی برای ساخت کارخانه جدیدی در مکزیک است.

ماتیاس اشمیت، تحلیلگر بازار خودرو می‌گوید: تسلا کیلومترها از خودروسازان آلمانی در تمام بازارهای اصلی جلوتر است. آنها تحت فشار هستند تا حجم تولید خود را افزایش دهند و به مقیاسی که برای سودآوری خودروهای الکتریکی نیاز است برسند.

خودروسازان آلمانی در گذشته به این دلیل پیشرفت کردند که تولید خودروهای بنزینی و دیزلی را به بالاترین حد خود رساندند و صدها قطعه ساز محلی با کیفیت بالا برای آنها گیربکس، انژکتور سوخت و میل لنگ را تامین می‌کردند.

در بزرگترین اقتصاد اروپا، فشارهای تورمی، کمبود کارگران ماهر و قیمت بالای انرژی به چالش‌های ساختاری ناشی از تغییر خودروهای برقی می‌افزایند. بر اساس نظرسنجی موسسه Ifo مستقر در مونیخ که در این ماه منتشر شد، انتظارات خودروسازان آلمانی در بدترین حالت خود از زمان بحران مالی سال 2008 قرار دارد.

نمودار تسلا

میزان فروش خودروها در نیمه اول سال 2023

بزرگترین تهدید آلمان‌ها تضعیف موقعیت آنها در چین است. فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و مرسدس بنز برای دهه‌ها در حوزه فروش خودروهای احتراقی در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان پیشتاز بودند، اما اخیراً از برندهای چینی که در تولید خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه با فناوری و نرم‌افزار متناسب با سلیقه‌های بومی بهتر بوده‌اند، عقب افتاده‌اند. مرسدس بنز در اواخر سال گذشته پس از فروش ناامیدکننده، قیمت سدان الکتریکی خود را در چین کاهش داد.

به ویژه فولکس واگن تحت فشار قرار گرفته است و بی وای دی در سه ماهه اول از این شرکت در چین پیشی گرفت. نیمه اول سال 2023 فروش خودروهای برقی سازنده آلمانی در چین در بازاری که 20 درصد رشد داشت کاهش یافت.

انتظار می‌رود تا سال 2030 خودروهای برقی 90 درصد از بازار چین را تشکیل دهند و این امر برای آلمانی ها برای تسریع در ارائه رقابتی‌تر خودروهای برقی ضروری است. بزرگترین خودروساز اروپا در ماه گذشته مدیر عامل آئودی را جایگزین کرد تا حدی به این دلیل که می‌خواهد افت این برند در کشور را متوقف کند.

کارشناسان می‌گویند: «رهبران فعلی خودروهای برقی در چین «تسلط بر بازار را محکم‌تر خواهند کرد. به استثنای تسلا، ما فکر می‌کنیم همه آن‌ها برندهای خودروهای برقی چین خواهند بود.»

همه چیز از دست نرفته. ایلان ماسک با عرضه آخرین خودروی سواری جدید خود مدل Y در سال 2020، پنجره‌ای از فرصت را برای شرکت‌های فعلی باز گذاشته است. در همین حال، BYD به دلیل موانع تجاری از بازار آمریکا دور می‌شود و چندین استارتاپ کوچکتر چینی الکتریکی ممکن است از جنگ قیمتی این صنعت جان سالم به در نبرند.

شرکت‌های آلمانی همچنان از فروش مدل‌های موتور احتراقی، از جمله در چین، سود سالمی کسب می‌کنند.برنامه‌های آلمانی‌ها برای معرفی پلت‌فرم‌های متمرکز بر خودروهای برقی در اواسط دهه به منظور کاهش قیمت خودروهای برقی و تجهیز آن‌ها به فناوری جدید، می‌تواند پویایی را تغییر دهد.

فولکس‌واگن در حال آماده‌سازی یک خودروی برقی جمع‌وجور با قیمت کمتر از 25000 یورو، یک خودروی اقتصادی برای عصر خودروهای برقی است. که چند سال تا تولید آن فاصله دارد. بزرگترین خودروساز اروپا اخیراً برنامه مخارج پنج ساله خود را به 180 میلیارد یورو افزایش داده است که بیش از دو سوم آن به نرم افزار و خودروهای برقی اختصاص دارد.

بر اساس آمارها، مرسدس بنز برای رقابت بهتر با تسلا مدل 3، سال آینده نسخه الکتریکی از سدان کامپکت CLA خود را در آمریکا معرفی خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از وسطا به بعد نفهمیدم چی نوشته ترجمه شده؟؟؟.اروپا فدای اوکراین شد برای قیمت انرژی و امریکا داره جلوتر میره نسبت به اروپا