خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۷۷۹۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌ها/ خودروسازان از زیان‌دهی خارج می‌شوند؟

ماجرای افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌ها/ خودروسازان از زیان‌دهی خارج می‌شوند؟

خودروسازان یکی از راه‌های کاهش زیان‌دهی خود را افزایش قیمت خودرو می‌دانند. اما کارشناسان معتقدند که اگر پرسنل شرکت‌های خودروسازی نیز به صورت رایگان مشغول فعالیت شوند، از زیان‌دهی خودروسازان کم نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت خودرو مجدداً دست‌خوش تغییر می‌شود. پس از افزایش ۱۸ درصدی نرخ خودرو در درب کارخانه حال این دومین بار است که خودروها در درب کارخانه با قیمت بالاتر فروخته می‌شوند.

پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش ۳۰ الی ۸۰ درصدی قیمت‌ها به گوش می‌رسید. اما اکنون گفته می‌شود نرخ خودرو پنج تا ۱۰۰ درصد نیز بالا می‌رود.

گرچه قرار بود این افزایش قیمت خودرو سال آینده اجرا شود، اما امروز سایپا قیمت محصولات خود را افزایش داد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که این افزایش قیمت به چه شکلی اجرا می‌شود؟

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا و کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر دو خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو و سایپا در کشور مشغول به فعالیت هستند. در بین این دو خودروساز، قیمت محصولات سایپا در درب کارخانه تفاوت چندانی با قیمت آن‌ها در بازار آزاد ندارد. در نتیجه نباید این افزایش قیمت برای محصولات سایپا اعمال شود.

او افزود: البته ممکن است محصولات سایپا هم‌گام با رشد تورم افزایش قیمت داشته باشند. اما برخی از محصولات پرتیراژ شرکت خودروسازی ایران خودرو هستند که فاصله قیمتی زیادی با بازار دارند و احتمالاٌ افزایش قیمت شامل این دسته از خودروها باشد.

مدنی ادامه داد: گرچه قیمت خودرو در بازار نیز واقعی نیست و به دلیل نوسانات ارزی و تورم تا این حد بالا رفته است، اما احتمال می‌رود که قیمت خودروهایی در سال آینده افزایش یابد که تفاوت قیمت کارخانه و بازار آن‌ها بیشتر از ۵۰ درصد باشد.

او توضیح داد: در این میان باید اشاره کرد که تنها دلیل افزایش نرخ خودرو در بازار آزاد تورم نیست. تعللی که در ورود خودروهای خارجی به کشور صورت گرفت، موجب بی‌رقیب ماندن محصولات خودروسازان داخلی در بازار و در نتیجه افزایش قیمت‌ها شد.

مدیرعامل اسبق سایپا در ادامه توضیح داد: خودروسازان تاکنون جرات نکرده‌اند که قیمت محصولات‌شان را براساس سیستم عرضه و تقاضا تعیین کنند. به همین دلیل خودروها با قیمت مصوب به فروش می‌رسند. همین عامل باعث تداون زیان‌دهی خودروسازان شده است.

وی خاطرنشان کرد: شورای رقابت سعی دارد متناسب با شرایط تورم، نوسان نرخ ارز و حاشیه سود مناسب شیوه قیمت‌گذاری را اصلاح کند تا خودروسازان تا میزانی از زیان‌دهی رها شوند.

افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه تاثیری بر بازار ندارد

مدنی در پاسخ به این سوال که واکنش بازار به افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه چه خواهد بود؟ گفت: این افزایش قیمت تاثیر زیادی بر بازار نخواهد داشت. زیرا هنگامی که قیمت‌ها واقعی شوند، تقاضای کاذب کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت‌ها نیز پایین می‌آیند.

او تاکید کرد: از طرف دیگر به نظر می‌رسد بازار کشش افزایش مجدد قیمت خودرو را نداشته باشد‌. چراکه قیمت‌ها تاکنون نیز به اندازه کافی افزایش داشته است.

افزایش قیمت تنها راه جبران زیان؟

حال این مساله مطرح می‌شود که آیا افزایش قیمت خودرو تنها راه جبران زیان است؟

مدیرعامل اسبق سایپا در پاسخ به این سوال توضیح داد: روش‌های مختلفی که برای بهبود بهره‌وری در دنیا وجود دارد. برای مثال، کاهش نیروی انسانی یا کاهش ضایعات و… .

او ادامه داد: اما اگر خودروسازان تمام روش‌های کاهش زیان را اعمال کنند، حداکثر پنج درصد از میزان زیان‌دهی آن‌ها کاهش می‌یابد.

برای مطالعه بیشتر، خبر چه کسانی نباید از سامانه یکپارچه خودرو بخرند؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.