کد مطلب: ۸۰۶۹۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تمایل ترک‌ها به خرید خودروهای دست دوم/ واردات خودرو در ترکیه چه شرایطی دارد؟

تمایل ترک‌ها به خرید خودروهای دست دوم/ واردات خودرو در ترکیه چه شرایطی دارد؟

ترکیه یکی از کشورهایی است که خودروهای خارجی دست دوم در آن محبوبیت زیادی دارد. برخی از این خودروها از جمله تویوتا که از پرطرفدارترین مدل‌های خودرو در این کشور است، با قیمت و کیفیت به نسبت مطلوبی ارائه می‌شوند. بخش عمده واردات خودرو دست دوم ترکیه از کشور ژاپن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات خودروی دست دوم خارجی به کشور، یکی از موضوعاتی است که مدت‌هاست فعالان بازار خودرو را درگیر خود کرده و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است، اما این موضوع در کشوری مثل ترکیه به چه شکل پیش می‌رود؟ این گزارش به شرایط واردات خودرو در کشور ترکیه و مدل‌های محبوب و رنج‌های قیمتی آنها می‌پردازد.

واردات هر کالای قدیمی، دست دوم، نوسازی شده یا معیوب به ترکیه مستلزم دریافت مجوز رسمی از وزارت اقتصاد این کشور است. توسعه فناوری، فرآیند این واردات را آسان کرده است اما واردکننده هنگام واردات خودرو باید از کلیه قوانین و مقررات واردات خودرو در کشور مقصد آگاه باشد تا روند ترخیص کالا از گمرک با مشکل مواجه نشود.

خودروهای دست دوم تعداد زیادی از شهروندان ترکیه را به خود جذب کرده است و شهروندان به خرید خودروهای دست دومی که هنوز در وضعیت قابل قبولی قرار دارند و قیمت آنها به نسبت مناسب است تمایل نشان می‌دهند.

در این بین، ژاپن یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروسازی است و برندهای مختلف تولید شده در این کشور کم‌وبیش به تمام نقاط جهان صادر می‌شود. خودروهای ژاپنی به دلیل عملکرد خوب، امنیت بالا و با کیفیت مناسب شهرت پیدا کرده‌اند و محبوبیت خودروهای دست دوم ژاپنی در سراسر جهان گسترش یافته است. ترکیه به عنوان یکی از همسایگان کشور ما، سالانه تعداد زیادی خودروی دست دوم را از ژاپن وارد می‌کند.

قیمت خودروهای ژاپنی دست دوم در ترکیه

قیمت خودروهای ژاپنی دست دوم در ترکیه

واردات آسان، قیمت مقرون به صرفه و کیفیت خودرو از جمله دلایل افزایش محبوبیت خودروهای دست دوم ژاپنی است و صنعت خودرو ژاپن یکی از شناخته‌شده‌ترین و بزرگترین صنایع جهان است. حالا دیگر واردات یک خودرو دست دوم از ژاپن به هر کشوری در سراسر جهان امکان‌پذیر و آسان است.

در کنار خودروهای جدید، محبوبیت خودروهای دست دوم ژاپنی نیز با سرعت بیشتری در حال افزایش است. برای مثال تویوتا یک مدل ژاپنی محبوب در این کشور است که مدل‌های دست دوم آن از 3 هزار دلار تا 105 هزار دلار معامله می‌شوند. هر ساله تعداد زیادی خودروی نو و دست دوم از ژاپن به ترکیه وارد می‌شوند که فرصت‌های خوبی را نیز در اختیار صادرکنندگان خودروهای دست دوم ژاپنی قرار می‌دهند تا تجارت خود را رونق بخشند.

کدام خودروهای وارداتی در ترکیه محبوبیت بیشتری دارند؟

محبوب‌ترین خودروهای دست دوم وارداتی در ترکیه، هینو رنجر، مرسدس کلاس E، نیسان فوگا، هوندا S2000 و البته تویوتا هستند. این خودروها از بنادر استانبول، آمبارلی، جملیک، سامسون، ترابزون، اسکندرون، مرسین و ازمیر وارد ترکیه می‌شوند. البته تنها خودروهای چپ‌فرمان مجاز به ورود به این کشور هستند.

بر اساس داده‌های وبسایت بین‌المللی خرید و فروش خودرو True Car ، خودروهای دست دوم مرسدس بر اساس سال تولید و میزان کارکرد آنها از 6 هزار تا 100 هزار دلار نیز در این کشور معامله می‌شوند. مدل نیسان از قیمت 10 هزار دلار شروع و مدل‌های جدیدتر آن تا 50 هزار دلار نیز معامله می‌شود. خودروهای هوندا نیز از پنج هزار دلار شروع و تا 60 هزار دلار به فروش می‌رسند.

در حال حاضر نیز مدل‌های تویوتا دست دوم در ایران از 660 میلیون تومان تا 23 میلیارد تومان متغیر است. مدل‌های مختلف برند مرسدس بنز نیز در ایران از 690 میلیون تومان تا 15 میلیارد تومان معامله می‌شوند. در مورد برند هوندا این رنج قیمتی از 1 میلیارد و 300 میلیون تا 4 میلیارد تومان است.

در میان مدل‌های خودرو خارجی دست دوم حتی مدل‌های 2 هزار دلاری از جمله هیوندای و دوج نیز مشاهده می‌شود که کارکرد آنها بیشتر است و کیفیت پایین‌تری دارند.

عوارض و معاینه فنی

نرخ عوارض ورودی برای واردات خودرو به ترکیه 10 درصد و مالیات بر ارزش افزوده واردات 18 درصد است. بازرسی‌های دوره‌ای وسایل نقلیه موتوری و معاینه فنی هر دو در ترکیه اجباری هستند و این آزمایش‌ها باید در یک مرکز تست مجاز انجام شود. با اینکه هنوز مساله واردات خودرو دست دوم به ایران به نتیجه نهایی نرسیده است، زمزمه‌هایی از عوارض واردات 10 تا 95 درصدی بسته به حجم موتور خودرو، وجود دارد. طبق این دسته‌بندی تنها خودروهایی که حجم موتور زیر 1000 سی‌سی داشته باشند عوارض 10 درصدی خواهند داشت و عوارض خودروهای 1000 سی‌سی به بالا از 55 درصد شروع می‌شود.

در مورد امنیت و کیفیت خودروهای وارداتی در ترکیه، وسایل نقلیه‌ای که معاینه مربوطه را انجام نداده‌اند نباید در جاده‌ها تردد کنند و صاحبان آنها باید جریمه‌های سنگینی بپردازند. در کشور ترکیه شرکت «TÜVTURK» تنها شرکتی است که مجاز به انجام تست‌های بازرسی و معاینه فنی است.

شرایط لازم برای واردات خودرو به ترکیه

تمام اشخاص حقیقی به شرطی که شهروند ترکیه باشند، می‌توانند خودرو وارد کنند. مدارک مورد نیاز برای واردات خودرو دست دوم توسط اشخاص در ترکیه شامل فاکتور تجاری، گواهی مبدا، بارنامه اصلی شامل شماره شاسی و موتور، فرم فاکتور، خط مشی بیمه، اصل فاکتور خرید یا فاکتور تجاری، اصل گواهی مالکیت و ثبت، اصل مدرک بیمه و گواهینامه رانندگی و گذرنامه است. این در حالی است که واردات خودرو برای اشخاص در ایران ممنوع و تنها در انحصار خودروسازان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.