کد مطلب: ۸۱۰۲۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مقایسه قیمت خودرو در ایران و امارات/ اختلاف قیمت ۱۴ میلیاردی لندکروزر از دوبی تا تهران

مقایسه قیمت خودرو در ایران و امارات/ اختلاف قیمت 14 میلیاردی لندکروزر از دوبی تا تهران

در سال‌های اخیر امارات یکی از پرمتقاضی‌ترین کشورهای حوزه خلیج فارس جهت واردات خودروهای لوکس بوده است. از این رو خودرو در این کشور از قیمت مناسبی برخوردار است. در حالی که لندکروزر مدل 2016 در ایران در محدوده 20 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود، ارزش ریالی مدل صفر این خودرو حدود پنج میلیارد و 780 میلیون تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وضعیت بازار خودروی ایران در سال‌های اخیر به‌ دلیل تحریم صنعت خودروسازی، ممنوعیت واردات خودرو، تقاضای سیری‌ناپذیر بازار و تبدیل خودرو به کالایی سرمایه‌ای روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند. طوری‌که قیمت خودروهای وارداتی سال‌های گذشته و مونتاژی روز اختلاف فاحشی نسبت به بازار سایر کشورها، ازجمله منطقه پیدا کرده است.

در مقابل، کشور امارات در سال‌های اخیر به‌ دلیل انباشت سرمایه بالا، همواره یکی از پرتقاضاترین کشورهای حوزه خلیج فارس جهت واردات خودروهای لوکس و نیمه‌لوکس بوده است. این امر باعث اختلاف کم قیمت خودرو نسبت به بازار جهانی در امارات می‌شود.

در این گزارش سعی داریم قیمت برخی از خودروهای صفر و کارکرده را در این کشور شرح دهیم و قیمت‌های نمونه موجود آن خودرو با مدل یا کارکرد مشابه را در داخل کشور مقایسه کنیم.

لازم به‌ذکر است که خودروهای مورد مقایسه اماراتی از آگهی‌های وب‌سایت‌های خرید و فروش اینترنتی برداشته شده و قیمت روز این خودروها محسوب شده است.

کارکرده امارات ok2

تویوتا کمری 2008

محصولات شرکت تویوتا همواره جزو پرطرفدارترین خودروها در بین کشورهای عربی بوده است. طبق آگهی‌های بررسی‌شده، قیمت تویوتا کمری 2008 با کارکرد 200 هزار کیلومتر در امارات، حدود 19 هزار و 500 درهم هزینه دارد.

با فرض دینار 14 هزار و 450 تومانی که قیمت روز این ارز نسبت به ریال ایران است، می‌توان تویوتا کمری 2008 را در بازار امارات با حدود 282 میلیون تومان خریداری کرد. در حالی که نمونه مشابه این خودرو در بازار ایران، در حدود یک میلیارد و 750 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود!

تویوتا پرادو

تویوتا پرادو محصول شاسی بلند این کمپانی بوده که نسخه‌های دو درب و چهار درب آن در بازار موجود است. در این مقایسه هدف ما بررسی نسخه چهار درب تویوتا پرادو است.

پرادو مدل 2020 با کارکرد حدود 77 هزار کیلومتر، به قیمت 155 هزار درهم در امارات فروخته می‌شود. با فرض قیمت دینار روز، این خودرو با مشخصات فوق را می‌توان با دو میلیارد و 240 میلیون تومان خریداری کرد.

درحالی که در داخل کشور، نمونه‌های با مدل 2015 پیدا نمی‌شود و یا درصورت موجود بودن، به‌دلیل تعداد محدود، قیمت‌های فضایی دارند. بنابراین ملاک مقایسه در مورد این خودرو، مدل 2015 بوده که با کارکرد مشابه اماراتی، در حدود 10 میلیارد تومان در بازار کشور معامله می‌شود.

BMW سری 7

محصولات سری 7 بی‌ام‌و در بازارهای جهانی جزو لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهای این کمپانی آلمانی محسوب می‌شود. بی‌ام‌و 750Li با مدل 2018 و کارکرد حدودا 170 هزارکیلومتر، در بازار امارات حدود 175 هزار درهم قیمت گذاری می‌شود. بنابراین با نرخ تبدیل روز، قیمت آن به حدود دو میلیارد و 528 میلیون تومان می‌رسد.

در بازار کشور نمونه 750Li پیدا نمی‌شود اما بی‌ام‌و 730Li با مدل 2018 و کارکرد مشابه، داخل کشور در حدود 11 میلیارد و 700 میلیون تومان معامله می‌شود که نزدیک به پنج برابر اختلاف قیمتی را شاهد هستیم.

BMW 750Li

BMW سری 5

محصولات سری 5 بی‌ام‌و جزو خودروهای اسپرت این شرکت محسوب می‌شود. بی‌ام‌و 520i با مدل 2019 و کارکرد 70 هزار کیلومتر در بازار امارات حدودا 130 هزار درهم معامله می‌شود. درنتیجه با احتساب نرخ روز درهم، یک میلیارد و 877 میلیون تومان قیمت گذاری خواهد شد.

درحالی که مدل 2018 این خودرو با کارکرد مشابه، در حدود 9 میلیارد و 600 میلیون تومان در بازار ایران قیمت گذاری می‌شود. در نتیجه این خودرو نیز بیش‌از پنج برابر قیمت آن در امارات، داخل کشور به فروش می‌رسد.

تویوتا لندکروزر

لندکروزر جزو پرطرفدارترین محصولات تویوتا، چه در بازار امارات و چه در بازار ایران به حساب می‌آید. نسخه اتاق 300 صفر کیلومتر این خودرو با مدل 2023 در حدود 400 هزار درهم در امارات به‌فروش می‌رسد که با تبدیل آن به تومان، پنج میلیارد و 780 میلیون تومان خواهد شد.

درحالی که به‌دلیل واردات بسیار محدود این خودرو در بازار ایران از سال 2017 به بعد، قیمت این مدل‌ها بسیار بالا و غیرقابل باور است. درنتیجه ملاک مقایسه را در این بخش، لندکروزر مدل 2016 با کارکرد 150 هزار کیلومتر قرار می‌دهیم. این خودرو هم‌اکنون در بازار داخلی به قیمت حدودا 20 میلیارد نیز معامله می‌شود.

یعنی در بازار ایران با هفت سال کارکرد، در حدود 4 برابر بالاتر از نسخه صفرکیلومتر و فول لندکروزر در امارات فروخته می‌شود. دلیل این اختلاف قیمت فاحش نسبت به دیگر خودروها، پرمتقاضی بودن این محصول نسبت به سایر خودروها و واردات محدود آن در بازار داخلی است.

2023

مرسدس بنز S500

سری S مرسدس بنز به‌نوعی پرچمدار همه خودروها شمرده می‌شود. چراکه شرکت مرسدس بنز همواره اولین آپشن‌ها و امکانات عجیب و غریب خودروها را با این محصول به دنیا معرفی می‌کند.

مرسدس بنز S560 مدل 2018 و کارکرد 100 هزار کیلومتر را می‌توان در بازار امارات با 265 هزار درهم خریداری نمود. با احتساب نرخ روز ارز، قیمت این خودرو به حدود سه میلیارد و 829 میلیون تومان می‌رسد.

در حالی که در بازار داخل کشور، این مدل ناموجود بوده و بنز S500 با مدل 2014 و کارکرد 200 هزار کیلومتر را ملاک مقایسه قرار داده‌ایم. این خودرو در بازار داخل به قیمت حدودی 13 میلیارد تومان معامله می‌شود.

پورشه کاین GTS

این خودرو در دسته محصولات شاسی بلند کمپانی مشهور پورشه قرار می‌گیرد. کاین GTS کوپه با مدل 2023 و کارکرد صفر کیلومتر، در بازار امارات به قیمت 599 هزار درهم فروخته می‌شود. درنتیجه با احتساب نرخ روز ارز، در حدود 8 میلیارد و 655 میلیون تومان خواهد شد.

این درحالی است که مدل 2013 با کارکرد 200 هزار کیلومتر از این خودرو در بازار ایران حدودا 9 میلیارد و 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

مینی کانتری‌من

همان‌طور که از اسم خودرو پیداست، این محصول انگلیسی جزو خودروهای کامپکت یا جمع و جور شهری دسته‌بندی می‌شود. مدل 2021 با کارکرد حدودا 18 هزار کیلومتر در بازار امارات به قیمت 109 هزار درهم خرید و فروش شده که با احتساب نرخ تومانی، یک میلیارد و 575 میلیون تومان خواهد شد.

در بازار ایران، مدل 2018 با کارکرد 18 هزار کیلومتر، قیمتی برابر با 6 میلیارد تومان پیدا می‌کند.

کانتری من 2021

باتوجه به مقایسه قیمتی، اغلب خودروها با مدل‌های قدیمی‌تر و کارکرد بالاتر، در بازار ایران حدود چهار تا پنج برابر بالاتر نسبت به بازار خودرو امارات به فروش می‌رسند. یکی از عمده‌ترین دلایل این اختلاف قیمتی عجیب و غریب، محدودیت واردات خودرو به داخل کشور بوده که امید است با آزادسازی واردات در تعداد بالا، روز به روز شاهد کاهش این اختلاف نسبت به بازار امارات و دیگر کشورهای همسایه باشیم.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.