کد مطلب: ۸۲۷۶۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی/ استانداردهایی برای گرانی

بررسی استانداردهای 85 گانه خودرویی/ استانداردهایی برای گرانی

چندی پیش سازمان ملی استاندارد به لزوم پیروی خودروسازان داخلی بر رعایت استانداردهای 85 گانه تاکید کرد. این استانداردها، خودروسازان را به استفاده از تجهیزاتی منجر می‌کند که قیمت تمام شده محصولات را برای آن‌ها بالا خواهد برد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق خط و نشانی که سازمان استاندارد برای خودروسازان داخلی کشیده است، تولیدکننده داخلی تا پایان امسال وقت دارد تا استانداردهای 85 گانه این سازمان را روی خودروهای خود پیاده کند. استانداردهایی که خود به عاملی برای افزایش قیمت خودرو تبدیل شده‌اند.

در این بین جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس، اعتقاد دارد که استانداردها به‌نوعی ابلاغ شده‌اند که ممکن است خودروهای وارداتی کره‌ای یا آلمانی موفق به پاس‌کردن نشوند، اما محصولات سایپا از این استانداردهای ۸۵گانه عبور کند.

همچنین چندی پیش، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، با لحنی تند از سازمان استاندارد انتقاد و اذعان کرد که این سازمان با بودجه بنگلادشی ژست سوئیسی می‌گیرد.

وی افزود: در زمان حاضر تعدادی از خودروسازان برخی از استانداردهای تعلیقی را ‌روی محصولات اجرایی کرده‌اند که همین موضوع باعث شده است خریداران هزینه بیشتری را در زمان تحویل خودرو پرداخت کنند.

دی‌لایت جزئی از استانداردهای 85 گانه!

استانداردهای ۸۵گانه طوری طراحی شده‌اند که در آن یا بدیهیات ساخت خودرو گنجانده شده یا مواردی به چشم می‌خورد که در خودروسازی روز جهان منسوخ شده‌اند.

بخشی از استانداردهای فوق عبارتند از دی‌لایت و اتولایت، ترمز کمکی، استحکام کابین، سنسور TPMS یا فشار باد تایر، هشدار انحراف از مسیر، استاندارد حفاظت از عابر پیاده، کنترل پایداری و نشانگر تعویض دنده است. مواردی که صرفاً به بهانه‌ای برای بالابردن قیمت خودرو تبدیل شده‌اند.

هزینه‌های استانداردسازی برای خودروسازان

امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو، درباره هزیته تجهیزات استاندارد گفت: قیمت تمام شده تجهیزات استاندارد در وهله اول بستگی به نوع خودرو دارد. اما قیمت تمام شده را در حداقل‌ترین حالت ممکن، حدود 1000 دلار برای تولید کننده بالا می‌برد که با احتساب نرخ آزاد دلار، چیزی حدود 50 میلیون تومان خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر، متاسفانه قیمت‌های شورای رقابت بر روی خودرو، نگاه گذشته‌نگر است. به‌همین‌علت قیمت‌های اعلامی این شورا خیلی عقب‌تر از قیمت واقعی تمام شده خودرو بوده و زمانی که خودروساز اقدام به انجام تغییراتی روی خودرو می‌کند، مجوز می‌گیرد که محصول را به‌عنوان خودروی جدید معرفی کند. برهمین اساس می‌خواهد قیمت‌های پایین خودرو را از این سو جبران کند. بنابراین مبلغ فوق، بر همان 1000 دلار هزینه تجهیزات اضافه خواهد شد.

کاکایی در مورد اضافه کردن تجهیزات ادامه داد: برای مثال زمانی که خودروی یورو 4 به استاندارد آلایندگی یورو 5 ارتقاء یافت، مصرف کننده احساس نیازی به آن نداشته و علاقه‌ای به پرداخت مبلغ بالاتر نداشت. اما آپشنی مانند ESP (کنترل پایداری) که امروزه امکان جالب و ضروری برای هر خودرو محسوب می‌شود، احتمالاً با رغبت عمومی همراه شده و ارزش‌گذاری بالاتری برای آن در بازار صورت بگیرد.

او اعتقاد دارد: از سوی دیگر برای نصب این تجهیزات، باید روی طراحی خودروها، تغییراتی اعمال کنیم. مثلاً جهت نصب دی‌لایت (که واقعاً برای برخی محصولات ضرورتی ندارد) باید تغییراتی در قسمت سپرها اعمال شود که قیمت تمام شده خودرو را بالا خواهد برد.

استانداردها رعایت می‌شود؟

کاکایی درباره رعایت استانداردها توضیح داد: اولاً اعمال تغییرات قرار بود از ابتدای تیرماه اجرایی شود. دولت و شورای رقابت به‌خوبی می‌دانند که این کار شدنی نبوده و احتمالاً به‌همین علت در اطلاعیه جدید، زمان اعمال تغییرات را تا آخر سال تمدید کردند.

وی افزود: نکته دوم اینکه به‌علت تحریم‌های صنعت خودرو، بامشکل تامین این تجهیزات خودرویی روبه‌رو هستیم. یعنی خودروساز باید واردات قطعات مورد نیاز جهت پاس کردن استانداردهای 85 گانه‌را، از راه‌های دیگر تامین کند. بنابراین درصورت تامین قطعات مورد نیاز، خودروسازان مشکل فنی از بابت نصب آن‌ها روی محصولات ندارند.

استانداردهای داخلی چه تفاوت‌هایی با استانداردهای اروپایی دارند؟

برای مقایسه امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی خودروهای داخلی، یکی از خودروهای رومانیایی که اتفاقاً جزو پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا نیز محسوب می‌شود را، ملاک مقایسه درنظر می‌گیریم.

این خودرو، داچیا جاگر (Dacia Jogger) و یا ساندرو استپ‌وی (که نامی آشنا برای ایرانیان است) نام دارد. جاگر از اقتصادی‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا به‌شمار می‌رود. قیمت پایه‌ای که شرکت سازنده برای این کراس‌اوور درنظر گرفته، 17 هزار و 722 یورو بوده که قرار است با این قیمت در بازار اروپا به‌فروش برسد.

جاگر 1

از جمله استانداردهای رعایت شده در این خودرو می‌توان به شش عدد کیسه هوا، ترمز اضطراری، سیستم هشدار نقطه کور، دستیار پارک، دستیار استارت و حرکت در سربالایی، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، کنترل پایداری و دو حالت رانندگی اکو و معمولی اشاره کرد.

از سوی دیگر داچیا جاگر جهت فروش محصول خود در بازار اروپا مجبور است، استانداردهای ایمنی آن را رعایت کند. یورو انکپ، یکی از سازمان‌ها جهت تست ایمنی خودروها بوده که سخت‌ترین تست‌های ایمنی را روی خودروها پیاده می‌کند.

این کراس‌اوور که از زیرمجموعه‌های شرکت رنو به‌شمار می‌رود، توانسته یک ستاره از پنج ستاره ایمنی یورو انکپ را نصیب خود کند. شاید فکر کنید که این آمار، برای خودروی اروپایی زیاد جالب نباشد. اما باید توجه داشت که با بررسی تست‌های جاگر، می‌توان فهمید که از بسیاری از محصولات داخلی ایمنی بالاتری دارد.

داچیا جاگر

درحالی که از کمتر خودروی ایرانی، تست تصادف رسمی منتشر شده و این دلیلی بر امنیت پایین خودروها است.

سخن آخر

در نهایت اگر فشارهای سازمان استاندارد باعث بهبود کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی شود، ولو اینکه بهبود فوق، منجر به افزایش قیمت محصولات گردد، بسیار با ارزش بوده و جای حمایت دارد. اما اگر با اجرا کردن این قانون، خودروسازهای کشور روز به‌روز از امکانات دیگر خودرو بکاهند و کیفیت تولید را هرلحظه پایین بیاورند که احتمال زیادی دارد، همان بهتر که استانداردها اجرایی نشود.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید. همچنین برای اطلاع از آخرین شرایط و جزئیات فروش خودروهای داخلی و مونتاژی می‌توانید به صفحه طرح های فروش خودرو مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.