کد مطلب: ۵۸۹۶۸۸

تلنگر واقعیت اقتصادی به دولت

پرسش روز:

دولت سیزدهم وعده‌های اقتصادی زیادی داده است اما برخی معتقدند پس از دو ماه با واقعیات سیاسی و اقتصادی کشور روبه‌رو شده و اتفاقا روند عقب‌نشینی از وعده‌ها به نوعی شروع شده است. اما لازمه عملی شدن این وعده‌ها چیست؟

پاسخ کارشناس:

در کشورمان معمولا چهره های سیاسی در موسم انتخابات وعده‌های رنگارنگ و زیبایی را طرح کرده اما به محض آنکه بعد از اقبال مردم وارد قدرت می‌شوند با حقیقت روبرو شده و آهسته آهسته از آن شعارها عقب‌نشینی می‌کنند. این موضوع معطوف به یک جناح و چهره خاص نیست بلکه تقریبا در مورد همه جریان‌های سیاسی و چهره‌ها حاکم است.

در مورد دولت سیزدهم، رئیس آن و کابینه همین نکته نیز وجود دارد. دولت ابراهیم رئیسی تقریبا پس از دو ماه با واقعیات سیاسی و اقتصادی کشور روبه‌رو شده و اتفاقا روند عقب‌نشینی از وعده‌ها به نوعی شروع شده است.

به هر حال از آنجایی که غالب شعارها و وعده‌های دولت جدید مباحث اقتصادی است عقب‌نشینی‌ها نیز ملموس‌تر خواهد بود.در واقع شاید بتوان با برخی ترفندها قدری عدم تحقق وعده‌های سیاسی را سرپوش گذاشت لیکن درخصوص وعده‌های اقتصادی که جامعه بر روی آنان با توجه به شرایط موجود حساسیت ویژه‌ای دارد، چنین امکانی نیست.

اقتصاد، دستوری و بخشنامه‌ای نیست

به نظر می‌رسد سخنان اخیر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مورد عدم امکان ساخت یک میلیون واحد آپارتمان طی یک سال، تنها گوشه‌ای از حقیقت است.

اقتصاد، دستوری وبخشنامه‌ای به سر منزل مقصود نمی‌رسد. اقتصاد، یک علم است و در آن داده‌ها و خروجی‌ها مشخص است. وقتی تمام شاخص‌های اقتصادی گواهی می‌دهد شرایط خوب نیست، طبعا نمی‌توان از پس وعده‌ها بر آمد. البته در همان ایامی هم که مناظره‌های انتخاباتی در حال برگزار بود، تقریبا تمام کارشناسان متفق‌القول بودند که وعده‌های مطرح شده بیشتر به رویا شباهت دارد!

اقتصاد به برجام گره خورده است

هرچقدر هم که مسئولان این دولت از جمله وزیرخارجه عنوان کنند که مباحث سیاست خارجی و احیای برجام را با موضوعات اقتصادی گره نخواهند زد، ولی این دو به هم پیوند عمیقی خورده‌اند. اصولا دلیل اینکه دولت قبلی نیز اصرار داشت به برجامی برسد و سپس بعد از پایان دونالد ترامپ توافق هسته‌ای احیا شود به دلیل همین پیوند ناگسستنی بود.

در این دولت نیز همین نکته حاکم است و به نظر نباید آنچنان به سخنانی که دستگاه دیپلماسی مطرح می‌کند، توجه کرد. اگر به واقع این امکان وجود داشت که دولت فعلی بدون توجه به مراودات دیپلماتیک پیرامون برجام ،اقتصاد کشور را نجات دهد چه لزومی به انجام مذاکرات احیای توافق هسته‌ای است؟

حال که کم کم این دولت با واقعیات حاکم بر اقتصاد کشور در حال روبه‌رو شدن است باید بداند برای تحقق - حداقل بخشی از - آن وعده‌های خوش آب و رنگ، چاره‌ای جز تغییر رویکرد در سیاست خارجی ندارد. این دیپلماسی گیج‌کننده‌ای که سکانداران وزارت خارجه پیش گرفته‌اند، بعید است محقق‌کننده منافع مردم باشد.

با این روند و عدم رفع تحریم‌ها حتما طی روزها و ماه‌های آینده (قبل از پایان سال جاری ) باقی وزرا هم مثل رستم قاسمی ناچارند اعتراف کنند وعده‌ها قابل تحقق نیست. در نهایت نیز این دومینو به رئیس‌جمهور محترم خواهد رسید تا مثل قبلی‌ها، مشکلات را به گردن تحریم‌ها بیاندازد.

منبع: تجارت‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.