کد مطلب: ۶۱۹۷۱۶

آیا نرخ بهره در آمریکا افزایش می‌یابد؟

پرسش روز:

آیا آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به زودی به سیاست پولی انقباضی روی می‌آورد، به این معنا که نرخ بهره را افزایش می‌دهد؟

پاسخ کارشناس:

برای کسانی که در کسب و کار خود به بازارهای بین‌المللی توجه دارند، چشم‌انداز پیش روی اقتصاد جهانی و از جمله بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، در زمینه‌هایی چون تورم و سیاست پولی مهم است.

می‌دانیم که در حال حاضر، تورم در آمریکا و بسیاری از کشورهای دنیا بالا و نگران‌کننده است. برای مثال در بیش از ۴۰ سال گذشته چنین تورمی در آمریکا نبوده است.

رشد دستمزدها چشم‌گیر است و سایر نشانه‌ها حکایت از آن دارد که نیاز به سیاست‌های انقباضی ممکن است که اجتناب‌ناپذیر باشد.

اگر عدم اطمینان مربوط به کوئید و همچنین اقتصاد سیاسی وضع موجود آمریکا نبود، به طور قطع نرخ بهره از مدتی قبل افزایش داده می‌شد اما این دو فاکتور، افزایش نرخ بهره و سیاست پولی انقباضی را به تاخیر انداخته است.

باید توجه داشته باشیم که محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از سایر جنبه‌ها افت کرده است. معمولا رئیس‌جمهورها در دوره اول به سیاست انقباضی روی نمی‌آورند.

اگر سیاست انقباضی اجرا شود ممکن است با توجه به عدم اطمینان مردم رکودی ایجاد کند که محبوبیت بایدن را تنزل دهد.

این عوامل در کنار استقلالی که بانک مرکزی آمریکا دارد، ممکن است سبب شود که این نهاد، دست به عصا به سمت سیاست پولی انقباضی رود اما اندکی بعید است که شدت انقباضی بودن سیاست پولی چشمگیر باشد.

منبع: صفحه اینستاگرام تیمور رحمانی، اقتصاددان

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را از صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.