کد مطلب: ۶۴۰۴۴۹

مالیاتی که همه کشورها به آمریکا می‌پردازند

پرسش روز:

نگهداری دلار برای کشورهای مختلف هزینه‌ای دارد که آن را به دولت آمریکا پرداخت می‌کنند. مفهوم این هزینه که می‌توان آن را نوعی مالیات دانست، چیست؟

پاسخ کارشناس:

با توجه به اینکه حق انتشار پول در شرایط کنونی متعلق به دولت‌هاست، به دنبال آن، حقی تحت عنوان حق‌الضرب نصیب دولت‌ها می‌شود. همه کشورها، بدون استثناء حق‌الضرب دارند.

در واقع دولت‌ها پول را منتشر می‌کند و مردم به آن پول نیاز دارند، در نتیجه حاضرند کالا و خدمات پرداخت کنند و آن پول را تحویل بگیرند و نگهداری کنند.

به عبارت دیگر، دولت‌ها پول را به مردم می‌دهند و در قبال آن، کالا و خدمات خود را تامین می‌کنند. فرایند موضوع، مانند گرفتن مالیات است اما چنین اسمی ندارد. به نظر می‌رسد که دولت، بخشی از درآمد افراد را به عنوان مالیات دریافت می‌کند.

آمریکا علاوه بر اینکه از شهروندان خود حق‌الضرب می‌گیرد، آن را در سطح بین‌الملل و از بقیه جهان نیز دریافت می‌کند. زیرا همه کشورها به خاطر نظام پولی بین‌المللی مایل هستند دلار نگهداری کنند. این حق‌الضرب مبلغ قابل توجهی است.

گویی دولت آمریکا پول منتشر می‌کند و در ازای گرفتن کالا و خدمات، آن را به بقیه کشورها واگذار می‌کند. در واقع به نظر می‌رسد این کشور از کل جهان، نوعی مالیات می‌گیرد.

دلیل اینکه آمریکا برای حفظ هژمونی خود تلاش می‌کند، این است که نمی‌خواهد حق‌الضرب را از دست بدهد.

منبع: صفحه اینستاگرام تیمور رحمانی، اقتصاددان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.