کد مطلب: ۶۸۲۲۷۷

روابط تجاری ایران و ترکیه بهبود می‌یابد؟

شب گذشته رئیس جمهوری ترکیه وارد ایران شد. این سفر در حالی صورت گرفت که ایران و ترکیه هدف‌گذاری تجاری ۳۰ میلیارد دلاری را در دستور کار دارند. با این حال دو کشور نه‌تنها هنوز به این رقم دست پیدا نکرده‌اند که گاه به‌عنوان رقیب یکدیگر در منطقه به ایفای نقش می‌پردازند.

بدین ترتیب باید گفت که سطح روابط تجاری ایران و ترکیه نسبت به سال‌های قبل افت دارد. روابط اقتصادی دو کشور از سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

دلایل مختلفی را برای افت تجارت این دو کشور می‌توان برشمرد. ازجمله اینکه صادرات و واردات ایران همواره نوساناتی دارد. این اعداد و ارقام، در رابطه با تمامی کشورها بالا و پایین می‌شوند. به هر حال موارد مختلف سیاسی، تجاری، اوضاع جهان و اقتصاد کلان همه دست به دست هم داده‌اند تا تجارت ایران و ترکبه هم نزولی باشد.

حال برگزاری دیدارهای دیپلماتیک، آن هم در سطح روسای جمهوری، برای پیشرفت روابط تجاری می‌تواند موثر باشد. بین ایران و ترکیه سال‌هاست که بحث‌های تجاری و تعرفه‌ای وجود دارد، ولی به جایی نمی‌رسد.

اگر هر دو طرف مصمم باشند مسائل و موانعی که بین دو کشور ایجاد اختلاف می‌کند را رفع کنند، در این صورت، حتما حجم تجاری افزایش می‌یابد.

ایران رقیب ترکیه می‌شود؟

ما زمانی می‌توانیم یک رقیب قوی در بازار تجاری برای ترکیه باشیم که نحوه عرضه و تقاضا، تولید و بسته‌بندی، استاندارد و بازارشناسی و بحث تعیین قیمت را درست کنیم.

اکنون در ترکیه بازاریابی و هدف‌گذاری به‌خوبی انجام می‌پذیرد. به همین خاطر در تجارت موفق‌تر عمل می‌کند. در اکثر بازارهای ترکیه رایزن بازرگانی وجود دارد. اما ایران چند رایزن بازرگانی در خارج از کشور دارد؟

در نتیجه تنها یا یک نشست و یک سفر نمی‌توان به بهبود سطرح تجاری دو کشور امید داشت. بلکه این امر نیاز به زیرساخت‌های دیگری دارد که به آن‌ها اشاره شد.

منبع: تجارت‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.