حجم ویدیو: ۶۱.۹۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۷:۴۰ دانلود ویدیو

دراگان تودوروویچ در گفتگوی با تجارت‌نیوز:

ناگفته‌های سفیر صربستان از لغو معافیت ویزای ایرانی‌ها

  بعید است اسم نیکولا تسلا، یکی از بزرگ‌ترین مخترع‌های تاریخ علم را نشنیده باشید. دانشمندی صرب که هنوز هم الهام‌بخش بسیاری افراد در سرتاسر جهان است. کشور صربستان در جنوب قاره اروپا و در همسایگی کشورهای مونته‌نگرو، بوسنی‌وهرزگوین، بلغارستان، کرواسی، مجارستان، مقدونیه، آلبانی و رومانی واقع شده است. از منظر اقتصادی، صربستان را می‌توان یکی

بعید است اسم نیکولا تسلا ، یکی از بزرگ‌ترین مخترع‌های تاریخ علم را نشنیده باشید. دانشمندی صرب که هنوز هم الهام‌بخش بسیاری افراد در سرتاسر جهان است.
کشور صربستان در جنوب قاره اروپا و در همسایگی کشورهای مونته‌نگرو، بوسنی‌وهرزگوین، بلغارستان، کرواسی، مجارستان، مقدونیه، آلبانی و رومانی واقع شده است.

از منظر اقتصادی، صربستان را می‌توان یکی از کشورهای نوظهور و با محدوده درآمدی بالا به شمار آورد. در این کشور صنایع خدماتی از جمله گردشگری سهم قابل توجهی در اقتصاد صربستان دارد و حدود شصت درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن صنعت و کشاورزی در مرتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
جالب است بدانید صربستان 95 درصد تمشکِ رازبری جهان، را تولید می‌کند و ید طولایی در ساخت ساعت دارد.

از لحاظ فرهنگی کشور ایران و صربستان مشابهت‌های بسیاری باهم دارند. علاقه‌مندان به زبان پارسی و فرهنگ ایرانی در بین مردم صربستان بسیار دیده می‌شوند.
در همین راستا، دو سال پیش دولت صربستان جهت تقویت صنعت گردشگری خود و در خصوص آشنایی و نزدیکی بیشتر دو کشور با امکانات یکدیگر جهت همکاری‌های تجاری و اقتصادی، به عنوان تنها کشور اروپایی مرزهای خود را به روی مسافران ایرانی باز کرد. این تصمیم در آگوست سال 2017 توسط دولت صربستان به صورت رسمی اعلام شد.

اما پس از یکسال، به نقل از دویچه وله، دولت صربستان با صدور فرمانی که در روز چهارشنبه ۱۰ اکتبر 2018 در رسانه‌های رسمی این کشور منتشر شد، معافیت ایرانی‌ها از داشتن ویزا برای سفر به این کشور را لغو کرد. در این فرمان آمده است: «دولت جمهوری صربستان تصمیم گرفته است که به تصمیم پیشین خود مبنی بر لغو ضرورت داشتن ویزا برای شهروندان جمهوری اسلامی ایران خاتمه دهد».

لغو معافیت ویزا برای ایرانی‌ها تنها حدود یک سال پس از برقراری آن صورت گرفت.

در شرایط جدید ایرانی‌ها می‌توانستند با همراه داشتن رزرو هتل، بلیت بازگشت و پول کافی به مدت یک ماه در صربستان اقامت داشته باشند.

این اخبار و حواشی موجب شد تا پس از گذشت یکسال با سفیر صربستان در ایران، دراگان توروویچ گفتگو کنیم. نشست تجارت‌نیوز با سفیر صربستان تردیدی باقی نگذاشت که صربستان یکی از مهمان‌نوازترین کشورهای جهان و البته یک شریک تجاری خوب برای ایران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی