حجم ویدیو: ۳۳.۰۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۱۱ دانلود ویدیو

حسین راغفر، اقتصاددان در برنامه مقتصاد تجارت‌نیوز:

اولین خاک‌ریزی که بعد از جنگ فروریخت مسکن بود

عماد صدر عماد صدر

این اقتصاد راه‌حل دارد اما اصلی‌ترین محرک برای اجرای راه‌حل‌ها عزم سیاسی است. ما این عزم سیاسی را نمی‌بینیم. سیاست‌گذاران اصلی کشور اصلا قائل به وجود بسیاری از مشکلات کشور نیستند.

به گزارش تجارت نیوز،

به گزارش تجارت‌نیوز، اگرچه امروز جامعه به بی‌تفاوتی دولت در مقابل برخی تعهدات قانون اساسی مانند آموزش و پرورش و بهداشت رایگان و فراهم کردن مسکن برای همه ایرانیان منتقد است و امیدی ندارد اما در دهه اول انقلاب با وجود مشکلاتی چون جنگ، باز هم تعهدات دولت تا حدودی انجام می‌شد. 

حسین راغفر، اقتصاددان در بخشی از برنامه مقتصاد گفت: 

  • باید پذیرفت که بخش قابل توجهی از راه‌حل‌ها از دست سیاست‌گذاران خارج شده است. 
  • تعهداتی که امروز کشور ما در خارج از کشور برعهده گفته است، هزینه‌های بزرگی را برجامعه تحمیل می‌کند. 
  • حضور در خارج از کشور ممکن است که به بهانه تامین امنیت سیاسی باشد اما امنیت هزینه دارد و هزینه آن را همه باید بپردازند. توزیع این هزینه‌ها باید از طریق یک نظام مالیاتی عادلانه باشد. آن‌هایی که ثروت بیشتری، به خصوص در همین اقتصاد رفاقتی کسب کردند باید سهم بیشتری در تامین هزینه‌های عمومی عهده‌دار شوند. 
  • مالیاتی که در بودجه امسال تعریف شده است، بارش عمدتا روی دوش طبقات پایین و کم درآمد جامعه است.  
  • نظام مالیاتی ما باید اصلاحات اساسی و ساختاری داشته باشد به نحوی که برندگان این اقتصاد باید سهم اصلی تامین مخارج عمومی را عهده‌دار شوند. 
  • به دلیل اینکه نظام مالیاتی ما کار نمی‌کند بعد از جنگ، سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش صورت نگرفته و تعهدات قانون اساسی مانند بهداشت همگانی و تامین مسکن برای افراد جامعه تعطیل شده است. 
  •  در دهه اول انقلاب علی‌رغم همه محدودیت‌ها و بدون دوست و یاور در حال جنگ بودیم، همزمان خدمات آموزش و پرورش و سلامت رایگان بود و دولت کمک‌های گسترده‌ای برای خانه‌دار شدن مردم می‌کرد. 
  • بلافاصله بعد از جنگ حکومت تمام تعهداتش نسبت به مردم و جامعه را کنار گذاشت و اولین خاک‌ریزی که فروریخت مسئله مسکن بود. همین مسئله یکی از دلایل رشد نابرابری‌ها در ایران بود. 

ویدیو و متن امل گفتگو با حسین راغفر را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.