رامین مهمانپرست، سفیر اسبق ایران در لهستان، در گفت‌وگوی ویدئویی با «تجارت‌نیوز»:

ایران چگونه می‌تواند از پتانسیل‌های خود در حوزه گردشگری و سیاحت استفاده کند؟

سفیر اسبق ایران در لهستان گفت: ما باید ببینیم گردشگری در چه زمینه‌هایی جذاب است و برای هر کدام‌شان چه مانعی وجود دارد. بعضی‌ها فقط به عنوان اینکه یک کشور جدید را ببینند که جنبه ‌گردش داشته باشد به آن کشور سفر می‌کنند. یکسری از گردشگرها دنبال آثار فرهنگی هستند و به کشورهایی سفر می‌کنند که ریشه‌های قوی فرهنگی دارند. یکسری از گردشگرها هم به دنبال آثار تاریخی هستند؛ ابنیه تاریخی، شهرهای باستانی و...

به گزارش تجارت نیوز،

رامین مهمانپرست، سفیر اسبق ایران در لهستان، در بخشی از گفت‌وگو با برنامه صدای دیپلمات در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می‌تواند از پتانسیل‌های خود در حوزه گردشگری و سیاحت استفاده کند گفت:

  • ما باید ببینیم گردشگری در چه زمینه‌هایی جذاب است و برای هر کدام‌شان چه مانعی وجود دارد. بعضی‌ها فقط به عنوان اینکه یک کشور جدید را ببینند که جنبه ‌گردش داشته باشد به آن کشور سفر می‌کنند. یکسری از گردشگرها دنبال آثار فرهنگی هستند و به کشورهایی سفر می‌کنند که ریشه‌های قوی فرهنگی دارند. یکسری از گردشگرها هم به دنبال آثار تاریخی هستند؛ ابنیه تاریخی، شهرهای باستانی و... اگر توضیح بدهم موضوع یک مقدار روشن‌تر می‌شود.
  • می‌خواهم بگویم هر کشوری ممکن است یک زمینه گردشگری داشته باشد؛ بعضی‌ها فقط دنبال دیدن یک منطقه هستند و فکر می‌کنند در آنجا پیشرفت بوده و می‌خواهند پیشرفت را ببینند. بعضی‌ها دنبال آثار فرهنگی هستند و می‌خواهند از مشاهیر فرهنگی و تمدنی آن منطقه بازدید کنند. بعضی‌ها هم دنبال آثار تاریخی می‌گردند و آن برایشان مهم است. بعضی‌ها ممکن است گردشگر حوزه سلامت باشند. یعنی می‌خواهند هم آن کشور جدید را ببینند و هم مشکلات سلامت، بهداشت و پزشکی‌شان را حل کنند.
  • بعضی‌ها ممکن است گردشگر ورزشی باشند و به مهد جاهایی می‌روند که ورزش در آنجا خیلی معروف است. مثلاً اسپانیا را فرض کنید که یکی از جاذبه‌های گردشگری‌اش مسائل ورزشی و فوتبالش است. پس گردشگرهای مختلف در دنیا ممکن است علایق مختلفی هم داشته باشند. [حجاب] یکی از تفاوت‌هایی است که کشور ما دارد و جزو قوانین کشورمان است؛ نمی‌خواهم بگویم این مانع نمی‌شود ولی همین‌ که شما وارد کشوری می‌شوید به لحاظ رسم و رسوم با کشورهای دیگر دنیا تفاوت دارد. ممکن است در بحث حجاب اگر درست مدیریت کنیم خودش یک جاذبه باشد. فرض کنید به کشوری می‌روند که فرهنگ متفاوتی دارد.
  • مردم کشورهایی که در شمال ایران هستند و سرمای فراوانی دارند یک مقدار که هوا (در منطقه‌ای که می‌خواهند سفر کنند) بهتر ‌شود برایشان جذابیت بیشتری دارد. حتی ممکن است آنها در زمستان ترجیح بدهند بیایند، چون زمستان‌هایشان قابل تحمل نیست.
  • در خصوص حجاب سخت‌گیری‌هایی که از ابتدا بوده الان خیلی کاهش پیدا کرده است. نمی‌خواهم بگویم قانون تغییر پیدا کرده یا نه و الان اصلاً برخورد می‌شود یا نمی‌شود، ولی واقعیت این است که الان نوع حجابی که اکثر خانم‌های ما دارند آن حجاب سفت و سختی نیست که مثلاً مانع از ورود یک فرد خارجی به ایران بشود.
  • طی یکی دو سال گذشته که شرایط بازتر هم شده است، همین الان در خیابان‌های تهران و حتی شهرستان‌ها می‌بینید که خیلی‌ها ممکن است حجاب نداشته باشند، البته رعایت کردن هر چیزی در حد خودش هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. یعنی فرهنگ مردم ما باید طوری باشد که اگر آزادی‌ای به دست می‌آورند چارچوب‌های آن را رعایت کنند، ولی قبول دارم که ممکن است یک عده بگویند وقتی یک توریست خارجی می‌آید، می‌خواهد از مشروبات الکلی استفاده کند و در ایران اجازه ندارد. من می‌گویم بالاخره ایران باید تفاوتی داشته باشد...
  • برای مشکلات توریست‌ها در نبود ارتباط با بانک‌های جهانی و عدم امکان استفاده از کارت‌های اعتباری ما سعی می‌کنیم برایشان راه‌هایی پیدا کنیم، اما حتماً در تعداد کسانی که می‌آیند اثر دارد و باید برای آن فکری کنیم. بدیهی است که ما باید مشکلات‌مان را با دنیا حل کنیم.
  • صنایع دستی بخشی از ثروت ماست. شاید یک نفر بخواهد بیاید نفت و گاز یا محصولات پتروشیمی ما را بخرد. صنایع دستی یک بخشی از درآمدزایی گردشگری کشور است. فرض کنید یک نفر بخواهد در محلی اقامت کند، بالاخره برای اقامت در هتل یکسری ملزومات نیاز دارد. یک نفر به صورت هوایی یا زمینی قصد دارد سفر کند و مساله ترانسفر و حمل‌ونقل پدید می‌آید. حتی وقتی یک نفر می‌خواهد غذا بخورد و به رستوران برود نیز همین مشکل وجود دارد. بالاخره وقتی گردشگر می‌آید می‌خواهد پول خود را خرج کند، اینکه محدودیت برای استفاده از کارت‌های کردیت‌‌اش وجود داشته باشد و سیستم بانکی ما نتواند مانند سیستم جهانی کار کند، حتماً اثر منفی دارد و ما باید آن را حل کنیم. کلاً اگر کشور ما بخواهد رشد واقعی‌اش را پیدا کند و آن جهش را داشته باشد باید یکسری از مشکلات اساسی‌مان را با قدرت‌های بزرگ حل کنیم.

متن و ویدئو کامل گفت‌وگوی رامین مهمانپرست با برنامه صدای دیپلمات را اینجا بخوانید و ببینید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی