کد مطلب: ۸۴۸۸۸۶

میزان خرید تضمینی گندم چقدر شد؟

میزان خرید تضمینی گندم چقدر شد؟

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنا بر آمار، از ابتدای فصل برداشت میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنا بر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

به گفته او، بنابر آمار ۶۲ هزار میلیارد تومان معادل ۴۸ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

هاشمی ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی گندم به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برسد که این میزان ۲ برابر خرید تضمینی ۱۴۰۰ است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی‌رغم آنکه حدود یک ماه دیگر فصل کشت آغاز می‌شود، اما کشاورزان برای بذر‌های امسال هیچ‌گونه وجهی دریافت نکردند و اکنون بدنبال آن هستند که گندم تولیدی را پس بگیرند.

او گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با اصلاح قیمت خرید تضمینی و اعلام مناسب قیمت برای سال زراعی جدید، تولید گندم در سال آینده به ۱۴ میلیون تن برسد.(باشگاه خبرنگاران)

تداوم بالاتکلیفی قیمت گندم

قیمت گندم با وجود گذشت حدود پنج ماه از سال همچنان بلاتکلیف است. دولت وعده خرید هر کیلو گندم به نرخ 15 هزار تومان را به کشاورزان داده بود اما در عمل 11500 تومان با آنها حساب کرد. گندمکاران به این قیمت اعتراض کردند و مسئولان، نمایندگان مجلس و فعالان صنفی به آنها وعده اصلاح آن را دادند اما تا کنون دولت تصمیم خاصی در این زمینه نگرفته است.

تنها نکته‌ای که فعلا مسئولان وعده آن را داده‌اند پرداخت مابه‌التفاوت نرخ پرداختی تا 15 هزار تومان است. حتی با وجودی که قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی در دومین روز مرداد وعده بود که دولت در جلسه‌ای که قرار بود آن روز برگزار شود در مورد نرخ خرید تضمینی گندم تصمیم می‌گیرد، همچنان خبری در این مورد منتشر نشده. این در حالی است که گندمکاران خواهان افزایش قیمت گندم به نرخ 17 هزار تومان هستند.

در چنین شرایطی، برخی مسئولان دولتی از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه، همان نرخ 15 هزار تومانی مصوب (یا حتی 11500 تومانی پرداختی) را برای هر کیلو گندم قابل قبول می‌دانند اما برخی از نمایندگان مجلس در ماه‌های اخیر به دنبال افزایش نرخ این کالای اساسی بوده‌اند. البته رئیس‌جمهور نیز اواسط اردیبهشت دستور اصلاح قیمت گندم را صادر کرد و هر هفته‌ هم وعده‌هایی در این زمینه داده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.