کد مطلب: ۸۵۹۰۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وعده‌های جدید در مورد قیمت خرید تضمینی گندم / مطالبات کشاورزان چه زمانی پرداخت می‌شود؟

وعده‌های جدید در مورد قیمت خرید تضمینی گندم / مطالبات کشاورزان چه زمانی پرداخت می‌شود؟

تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری هنور مشخص نیست اما برخی فعالان این حوزه گمانه‌زنی در مورد نرخ گندم در سال زراعی آینده را آغاز کرده‌اند؛ یکی از قیمت 25 هزار تومانی و دیگری از نرخ 20 هزار تومانی می‌گوید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحث‌ها در مورد قیمت خرید تضمینی گندم ادامه دارد. هفته گذشته رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی مدعی شد که با توجه به هزینه‌های تولید، نرخ گندم برای سال زراعی جدید، نباید کمتر از 25 هزار تومان تعیین شود. امروز هم مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران، قیمت به صرفه را حداقل 20 هزار تومان اعلام کرد.

این در حالی است که ماجراهای مربوط به قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری همچنان ادامه دارد. دولت برای هر کیلو گندم، علی‌الحساب11 هزار و 500 تومان به کشاورزان پرداخت کرده اما قیمت مصوب 15 هزار تومان بوده است. گندمکاران به همین قیمت هم راضی نبودند و درخواست افزایش حداقل دو هزار تومانی را داشتند. با وجود وعده‌ها، این اتفاق رخ نداد و مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی و نرخ مصوب نیز هنوز به کشاورزان پرداخت نشده است.

در چنین شرایطی، آنگونه که سایت تحلیل بازار گزارش داده، علی‌قلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران گفته است: «با توجه به تورم اعلام شده ۴۶.۷ درصدی، قیمت گندم برای سال آینده نباید کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد.»

او در مورد قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری هم تاکید کرده است: «براساس تورم موجود قیمت گندم باید ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان باشد و قیمت مصوب ۱۵ هزار تومانی جوابگوی کشاورزان نیست. با این قیمت کشاورزان نه تنها سود نمی‌کنند، بلکه ضرر هم می‌کنند.»

هفته گذشته نیز، مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفته بود: «با توجه به هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید نباید کمتر از ۲۵ هزارتومان اعلام شود.»

در وضعیت فعلی شاید چنین ارقامی بیش از حد خوش‌بینانه باشد. هر چند امروز خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی نوشت:‌ «نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده در شورای قیمت گذاری در محدوده کیلویی23 هزار تومان بررسی می شود و احتمالا این قیمت به تصویب برسد.»

البته تا کنون جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی که قرار است به قیمت خرید تضمینی گندم بپردازد، چندین بار یا بدون نتیجه به پایان رسیده یا به تعویق افتاده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مورد و پاسخ به این پرسش که چرا امسال حجم خرید گندم افزایش یافت، گزارش قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید را بخوانید.

مابقی قیمت خرید تضمینی گندم چه زمانی پرداخت می‌شود؟

مقامات دولتی، مدتی است اعتراف کرده‌اند که در محاسبه اعتبار لازم برای خرید تضمینی گندم اشتباه کرده‌ بودند و حالا منابع لازم را برای خرید گندم با قیمت 15 هزار تومان را در اختیار ندارند. بر اساس ادعای مسئولان، مجلس چندی پیش دوفوریت لایحه اصلاح بودجه را رد کرد و تا وقتی اصلاحیه انجام نشود، پرداخت پول گندمکاران ممکن نیست.

در ادامه اما، برخی از مقامات مدعی تامین بخشی از این منابع و پرداخت حداقل درصدی از مطالبات گندمکاران شدند. اخیرا داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه گفته است که تا پایان شهریور تمام طلب گندم‌کاران پرداخت می‌شود.

در چنین شرایطی، شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرده است که از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۲۴ هزار تُن گندم در قالب ۲ میلیون و ۱۱هزار محموله از ۷۰۹ هزار کشاورز در ۳۱ استان کشور خریداری شد که از رشد ۴۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و رشد ۱۲۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ برخوردار است (باشگاه خبرنگاران جوان).

همچنین عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران روز گذشته گفت: «با توجه به میزان خرید تضمینی و ذخایر گندم موجود در تامین گندم نان کشور به طور کامل خودکفا شدیم.»

با این حال تا کنون بر اساس ادعای مقامات دولتی، 58 درصد طلب گندمکاران پرداخت شده و دولت مابقی را به کشاورزان بدهکار است. آنگونه که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده است، سیدسعید راد معاون وزیر جهاد کشاورزی روز شنبه، 4 شهریور از پرداخت ۵۸ درصد مطالبات گندمگاران خبر داده و گفته است: «در ۳ روز گذشته ۱۶ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.»

در این شرایط، یک پرسش همچنان باقی است که دولت چگونه در محاسبه اعتبار مورد نیاز خرید تضمینی گندم اشتباده کرد و چرا اکنون که نیمی از سال گذشته، هنوز این چالش را بر طرف نکرده است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه گزارش اعتبار خرید گندم 1402 را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.