کد مطلب: ۸۶۷۴۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عضو شورای قیمت‌گذاری، نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کرد / قیمتی متناسب با نرخ تورم؟

عضو شورای قیمت‌گذاری، نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کرد / قیمتی متناسب با نرخ تورم؟

نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و در حالی که چهار روز بیشتر به پایان شهریور نمانده است، گندمکاران هنوز برای فروش محصول سال زراعی جاری از دولت طلبکار هستند. در این شرایط مقامات دولتی وعده افزایش 25 درصدی کشت گندم در سال آینده را می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته به نیمه رسیده است و هنوز تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم مشخص نیست. شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، چهارشنبه هفته گذشته در مورد قیمت گندم تصمیم‌گیری کرد و بر طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی یک هفته فرصت دارد که این رقم را تایید و اعلام کند. هر چند که این مهلت قانونی، هنوز به پایان نرسیده اما با توجه به اینکه تعیین نرخ خرید تضمینی این محصول اساسی، با تاخیر 53 روزه انجام شده بود، انتظار می‌رفت که این مرحله با سرعت بیشتری انجام شود.

در حالی که هنوز قیمت خرید تضمینی گندم به صورت رسمی اعلام نشده است، خبرگزاری مهر روز پنجشنبه گذشته این رقم را 19 هزار و 500 تومان اعلام کرد. منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس که در عین حال به عنوان عضو ناظر در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نیز حضور دارد، این رقم را تایید کرده. اما قیمت مورد اشاره از حداقل انتظار گندمکاران کمتر است. نمایندگان صنفی آنها، پیش از اعلام این نرخ غیررسمی، قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم را بین 20 تا 25 هزار تومان دانسته بودند و بیشتر به ارقامی بین 22 تا 23 هزار تومان اشاره می‌کردند.

نرخ خرید تضمینی گندم، متناسب با تورم؟

در عین حال، زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس قیمت غیررسمی (19 هزار و 500 تومان) را متناسب با نرخ تورم دانسته است. آنگونه که تحلیل بازار گزارش داده، او گفته است: «با توافق و بررسی‌های به عمل آمده به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم رسیدیم و این نرخ بر اساس تورم تعیین شده است.» او بر لزوم افزایش سطح زیر کشت گندم برای رسیدن به خودکفایی نیز تاکید کرده است.

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی نیز این رقم را بالاتر از نرخ جهانی و متناسب با تورم دانسته و تاکید کرده است که رسمیت یافتن آن می‌تواند به رشد تولید منجر شود (خانه ملت).

همچنین کامران ساروقی ­عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کشاورزی نیز از موافقت این تشکل صنفی با رقم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم در خرید تضمینی خبر داده و گفته است که وزارت جهاد کشاورزی، حداکثر تا دوشنبه، سوم مهر رقم رسمی را اعلام می‌کند.

این در حالی که برخی مخاطبان تجارت‌نیوز این رقم را برای نرخ خرید تضمینی گندم مناسب نمی‌دانند و معتقدند در شرایطی که آنها باید برای کشت خود برنامه‌ریزی کنند اعلام آن نیز دیر صورت گرفته است. ضمن گندمکاران نگرانند مانند سال جاری دولت رقمی را اعلام اما در زمان پرداخت پول، مبلغ دیگری را پرداخت کند. البته وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرده است اخبار غیررسمی در مورد قیمت گندم نباید مورد توجه قرار گیرد و کشاورزان باید تا زمان اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی گندم توسط این وزارتخانه صبر کنند.

عدم تسویه کامل با گندمکاران تا 4 روز مانده به آخرین وعده

در این میان، با وجودی که ششمین ماه سال رو به پایان است، دولت به دلیل کمبود اعتبار هنوز طلب گندمکاران را از خرید تضمینی سال جاری به صورت کامل پرداخت نکرده است. مسئولان دولتی، تا کنون محصول کشاورزان را به صورت علی‌الحساب با نرخ 11 هزار و 500 تومان خریداری کرده‌اند که فاصله سه هزار و 500 تومانی با قیمت مصوب گندم دارد.

دولت در چند مرحله بخشی از طلب باقی‌مانده کشاورزان را به آنها پرداخت کرده و وعده‌هایی را نیز برای تسویه حساب کامل به آنها داده است؛ آخرین مورد نیز پایان شهریور بوده. حالا و چهار روز مانده به پایان این موعد هنوز طلب کشاورزان تسویه نشده است و ارقام مختلفی نیز از میزان پرداخت طلب گندمکاران اعلام می‌شود.

همین امروز رسانه‌ها سه رقم مختلف در این زمینه منتشر کرده‌اند. سایت تحلیل بازار از قول زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، نوشت که دولت بیش از 80 درصد طلب گندمکاران را پرداخت کرده است. اما باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران از پرداخت 71 درصد از طلب آنها خبر داد. در عین حال، محمد بازرگان عضو اتاق اصناف کشاورزی به خبرگزاری دانشجو گفته که هنوز نیمی از طلب گندمکاران پرداخت نشده است.

هر کدام از این ارقام که صحیح باشد، یک واقعیت تغییر نمی‌کند؛ به گفته بازرگان، «دولت موظف است طبق قانون پس از ۲۴ ساعت از تحویل گندم پول کشاورزان را پرداخت کند.»

رکوردشکنی در خرید تضمینی گندم

با وجود این چالش‌ها، دولت فعلا دلخوش به رکوردشکنی در خرید تضمینی گندم است. وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که این میزان به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزارتن رسیده است.

با وجود این، برخی گندمکاران نسبت به انتشار این آمارها و سخنان هم گلایه دارند. آنها می‌گویند دو دلیل باعث افزایش حجم خرید تضمینی گندم شده است. نخست آنکه بارندگی‌های سال گذشته حجم کشت محصول دیم را افزایش داده. دوم هم اینکه دولت مرزها را برای صادرات گندم بسته و کشاورزان گزینه‌های زیادی برای فروش محصول خود ندارند.

در شرایطی که تاخیر دولت در تسویه با گندمکاران و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید، انتقادات کشاورزان را در پی داشته، برخی مسئولان از افزایش کشت گندم در سال آینده خبر می‌دهند. برای مثال سعدالله منصوری مجری طرح دانه‌های روغنیِ گفته است: «با کشت متناوب کلزا و گندم، تولید گندم در سال آینده ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.». باید دید با توجه به چالش‌های سال جاری، این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.