خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۳۴۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۶۰ درصدی قیمت سوخت و ۷۳ درصدی بهای گوشت/ شهروندان آرژانتینی از تجربه خود می‌گویند

افزایش ۶۰ درصدی قیمت سوخت و ۷۳ درصدی بهای گوشت/ شهروندان آرژانتینی از تجربه خود می‌گویند

در آرژانتین، کشوری مترادف با تورم فزاینده، مردم عادت دارند تقریباً برای هر چیزی پول بیشتری بپردازند. اما تحت ریاست جمهوری جدید کشور، زندگی با سرعت به سوی دردناک‌تر شدن پیش می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز، شهرزاد زمانی- در طول دو هفته گذشته، صاحب یک بار در بوینس آیرس، شاهد افزایش 73 درصدی قیمت گوشت گاو و افزایش 140 درصدی کدو سبزی که در سالاد می‌ریزد بود. یک راننده اوبر 60 درصد بیش‌تر برای پر کردن باک خود پرداخت کرد، و پدری گفت که دو برابر بیشتر از ماه گذشته برای خرید پوشک کودک نوپای خود خرج کرده است.

خوگیری به درد

در آرژانتین، کشوری مترادف با تورم فزاینده، مردم عادت دارند تقریباً برای هر چیزی پول بیشتری بپردازند. اما تحت ریاست جمهوری جدید کشور، زندگی با سرعت به سوی دردناک‌تر شدن پیش می‌رود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، زمانی که خاویر مایلی در 19 نوامبر به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد، آرژانتین سومین کشور در نرخ تورم بالا در جهان بود و قیمت‌ها 160 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. اما از زمانی که مایلی در 10 دسامبر روی کار آمد، به سرعت ارزش پول آرژانتین را کاهش داد. قیمت‌ها با چنان سرعت سرگیجه‌آوری افزایش یافت که بسیاری در این کشور 46 میلیونی آمریکای جنوبی، در حال انجام محاسبات جدیدی هستند که چگونه مشاغل یا خانوارهایشان می‌توانند از بحران اقتصادی بسیار عمیق‌تری که کشور در حال حاضر تحمل می‌کند، جان سالم به در ببرند.

تجربه شهروندان

فرناندو گونزالس گالی، 36 ساله، معلم فلسفه دبیرستان در بوئنوس آیرس، گفت: «از زمانی که مایلی برنده شد، ما همیشه نگران بودیم.»

گالی تلاش کرده است بدون بدتر کردن زندگی دو دخترش، که یکی 6 سال و دیگری 18 ماه دارد، هزینه‌هایش را کاهش دهد؛ از جمله روی آوردن به یک برند ارزان‌تر پوشک و مسابقه برای خرج کردن پزوهای آرژانتینی خود قبل از اینکه ارزش آن‌ها بیشتر از این از بین برود. او گفت: «به محض اینکه چک دستمزدم را می‌گیرم، می‌روم هر چیزی که می‌توانم می‌خرم.»

ناهوئل کارباجو، 37 ساله، مالک بار نارانجو در بوئنوس آیرس، گفت که مانند بیشتر آرژانتینی‌ها، به افزایش منظم قیمت‌ها عادت کرده بود، اما هفته گذشته قیمت‌ها بسیار فراتر از عادت بالا رفت.

از زمانی که مایلی برنده شد، قیمت استیک ممتازی که کارباجو سرو می‌کند، 73 درصد افزایش یافت و به 14580 پزو یا تقریباً 18 دلار در هر کیلوگرم رسید. یک جعبه پنج کیلویی کدو سبز از 6500 به 15600 پزو افزایش یافت و آووکادو نیز 51 درصد افزایش قیمت نسبت به ابتدای ماه را تجربه کرد.

دلیل یا دلیل‌تراشی؟

مانوئل آدورنی، سخنگوی مایلی، گفت که افزایش نرخ تورم نتیجه اجتناب‌ناپذیر اصلاح نهایی اقتصاد آرژانتین است.

او گفت: «ما با انبوهی از مشکلات و مسائل حل‌نشده باقی مانده‌ایم که باید شروع به رسیدگی کنیم. به ناچار ماه‌ها تورم بالا را پشت سر خواهیم گذاشت.»

مایلی به آرژانتینی‌ها هشدار داده بود که برنامه‌های او برای کوچک‌کردن دولت و بازسازی اقتصاد در ابتدا باعث خسارت خواهد شد. او در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «من ترجیح می‌دهم حقیقت ناراحت‌کننده را به شما بگویم تا یک دروغ راحت.»

چگونه مایلی به ریاست رسید؟

اقتصاد آرژانتین سال‌هاست در بحران گرفتار شده، تورم مزمن، فقر فزاینده و ارزی که ارزشش افت کرده است. آشفتگی اقتصادی راه را برای ریاست‌جمهوری مایلی هموار کرد، یک فرد خارج از سیاست که سال‌ها به عنوان اقتصاددان و کارشناس تلویزیونی که به سیاستمداران فاسدی که غالباً برای منافع شخصی، اقتصاد را نابود کرده بودند، اعتراض می‌کرد. پس از پیروزی مایلی، افزایش قیمت‌ها در انتظار سیاست‌های جدید او شتاب گرفت.

دولت چپ‌گرای قبلی از کنترل‌های پیچیده ارز، یارانه‌های مصرف‌کننده و سایر اقدامات برای افزایش ارزش رسمی پزو و پایین نگه‌داشتن مصنوعی قیمت چندین عنصر کلیدی از جمله حمل‌ونقل، گاز و برق استفاده کرده بود. مایلی قول داد که همه این‌ها را خنثی کند و در زمان کمی این کار را کرد. وی دو روز پس از روی کار آمدن، شروع به کاهش هزینه‌های دولت از جمله یارانه مصرف‌کنندگان کرد. او همچنین ارزش پزو را 54 درصد کاهش داد و نرخ ارز دولتی را به ارزش پزو در بازار نزدیک‌تر کرد.

اقتصاددانان گفتند که چنین اقداماتی برای رفع مشکلات مالی بلندمدت آرژانتین ضروری است، اما همچنین درد کوتاه‌مدتی را در قالب تورم به دنبال دارد.  

تورم با اقتصاد آرژانتین چه می‌کند؟

بر اساس داده های دولت، در ماه نوامبر، قیمت‌‌ها نسبت به اکتبر 13 درصد افزایش یافت. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت ها در این ماه 25 تا 30 درصد افزایش یابد. به گفته سانتیاگو مانوکیان، اقتصاددان ارشد در Ecolatina، از هم‌اکنون تا فوریه، جهش 80 درصدی قیمت پیش‌بینی می‌شود. این پیش‌بینی‌ها تا حدی ناشی از افزایش شدید قیمت بنزین است که از 7 دسامبر تا 13 دسامبر 60 درصد افزایش یافته است.

کاهش ارزش پول باعث شد محصولات وارداتی دلاری مانند قهوه، دستگاه‌های الکترونیکی و گاز بلافاصله گران‌تر شوند. برای مثال، یک روز پس از کاهش ارزش پول، اشتراک ماهانه نتفلیکس در آرژانتین 60 درصد افزایش یافت و به 6676 پزو یا 8.30 دلار رسید. همچنین برخی از تولیدکنندگان داخلی از جمله کشاورزان و دامداران را بر آن داشت تا قیمت‌ها را افزایش دهند و بتوانند با هزینه‌های فزاینده خود هماهنگ شوند.

با تورم مزمن بالا، اتحادیه‌های کارگری اغلب در مورد افزایش دستمزد مذاکره می‌کنند، اما این افزایش دستمزد به سرعت با افزایش شدید قیمت‌ها بی‌فایده می‌شود. کارگران غیررسمی، فهرستی که شامل پرستاران و فروشندگان خیابانی است و تقریباً نیمی از اقتصاد را تشکیل می‌دهند، چنین افزایش حقوقی دریافت نمی‌کنند.

سخنرانی جنجالی

روز چهارشنبه، مایلی گام‌های بزرگ بعدی خود را برای بازسازی دولت و اقتصاد با یک فرمان اضطراری آغاز کرد که به طور قابل توجهی نقش دولت در اقتصاد را کاهش می‌دهد و مجموعه‌ای از مقررات را حذف می‌کند.

این اقدام دولت را از تنظیم بازار املاک و مستغلات و تعیین محدودیت برای هزینه‌هایی که بانک‌ها و بیمه‌گران می‌توانند از مشتریان دریافت کنند، منع می‌کند. قوانین کار را تغییر می‌دهد تا اخراج کارگران را آسان‌تر کند و در عین‌حال محدودیت‌هایی را برای اعتصاب ایجاد می‌کند و شرکت‌های دولتی را به شرکت‌هایی تبدیل می‌کند تا بتوان آن‌ها را خصوصی کرد. بسیاری از تحلیلگران حقوقی بلافاصله مشروط بودن این فرمان به قانون اساسی را زیر سوال بردند و گفتند که مایلی در تلاش برای براندازی کنگره است.

پس از سخنرانی، مردم در سراسر بوئنس آیرس، به خیابان‌ها ریختند و برای نشان دادن نارضایتی خود به قابلمه کوبیدند. مایلی با تهدید به لغو طرح‌های رفاهی و جریمه هر کسی که در تظاهراتی که جاده‌ها را مسدود می‌کند، از اعتراضات جلوگیری کرد. گروه‌های حقوق بشر به طور گسترده از چنین سیاست‌هایی مانند محدود کردن حق اعتراض مسالمت‌آمیز انتقاد کرده‌اند.

تیری در تاریکی

خانم کاردوزو که برای یک اداره پلیس خارج از بوئنوس آیرس کار می‌کند، گفت که امسال افزایش حقوق داشته است، اما در حال حاضر کافی نیست. او همچنین سوار اوبر می‌شود و می‌گوید افزایش کرایه‌ها با افزایش قیمت بنزین سازگار نبوده است. اما با وجود چالش‌ها، خانم کاردوزو گفت که او همچنان از حامیان مایلی است و امیدوار است سیاست‌های او کارساز باشد. او با اشاره به قیمت بنزین قبل از افزایش اخیر گفت: «ما در رویا زندگی می‌کردیم. اگر این سختی‌ها در آخر برای پیشرفت ضروری باشد، ارزشش را دارد.»

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.