کد مطلب: ۹۰۲۲۹۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رکورد انتشار گاز متان در سال ۲۰۲۳ شکست؟

رکورد انتشار گاز متان در سال 2023 شکست؟

گاز متان یک گاز گلخانه‌ای قوی محسوب می‌شود که 25 برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن است و نقش مهمی در گرمایش جهانی ایفا می‌کند. بخش انرژی یکی از بزرگترین منابع انتشار گاز متان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که انتشار گاز متان از بخش انرژی در سال 2023 با وجود تعهدات صنعت نفت و گاز برای کاهش انتشار همچنان رکورد بالایی دارد.

با این حال، آژانس گفت خوشبین است که ماهواره‌های جدید می‌توانند به بهبود نظارت و شفافیت در مورد نشت متان کمک کنند.

به نقل از zawya، متان یک گاز گلخانه‌ای قوی محسوب می‌شود که مسئول تقریباً یک سوم افزایش دمای جهانی از زمان انقلاب صنعتی است.

تیم گولد، اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی، می‌گوید: «انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از عملیات سوخت‌های فسیلی به‌طور غیرقابل قبولی بالاست.»

در سال 2023، بیش از 120 میلیون تن متان از طریق تولید و استفاده از سوخت‌های فسیلی وارد جو شده که نسبت به سال 2022 افزایش اندکی داشته است. بر اساس گزارش جهانی متان آژانس بین‌المللی انرژی، انتشار متان از سال 2019 در این همین حد باقی مانده است.

توده‌های بزرگ متان ناشی از انتشار سوخت‌های فسیلی در سال 2023، حدود 50 درصد افزایش یافته است.

در اجلاس آب و هوای سازمان ملل در سال 2023، حدود 200 کشور برای کاهش سریع و قابل ملاحظه انتشار گاز متان توافق کردند و این به تعهد قبلی بیش از 150 کشور مبنی بر کاهش حداقل 30 درصدی انتشار گاز متان در سطح جهان تا پایان 2030 افزوده شد. ده‌ها شرکت نفتی به طور داوطلبانه متعهد به کاهش انتشار گاز متان شده‌اند. با این وجود، کشورها و شرکت‌ها میزان انتشار گاز متان خود را به طور قابل توجهی کمتر از حد واقعی گزارش می‌کنند.

آژانس بین المللی انرژی گفت که ماهواره‌ها می‌توانند به رفع این شکاف کمک کنند. در اوایل این ماه، یک ماهواره جدید تشخیص متان با حمایت گوگل آلفابت و صندوق دفاع از محیط زیست وارد مدار شد.

ماهواره‌های جدید مانند MethaneSAT می‌توانند جزئیات بیشتری از انتشار گاز متان را ارائه دهند.

کریستوف مک گلید، رئیس تامین انرژی آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «سال 2024 می‌تواند نقطه عطفی برای اقدام و شفافیت در مورد انتشار گاز متان باشد.»

اقدامات لازم برای کاهش انتشار گاز متان

- افزایش تعهدات برای کاهش انتشار گاز متان

- سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید برای کاهش نشت متان

- افزایش نظارت و شفافیت در مورد انتشار گاز متان

- افزایش آگاهی عمومی از خطرات انتشار گاز متان

- انتشار گاز متان از بخش انرژی در سال 2023 نزدیک به رکورد بالا

انتشار مداوم گاز متان از بخش انرژی یک تهدید جدی برای آب و هوای کره زمین است. اقدام فوری برای کاهش انتشار گاز متان و استفاده از فناوری‌های جدید ضروری است.

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.