خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۲۹۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تحلیل تکنیکال سهام فباهنر آذر ۱۴۰۲ / فباهنر در آستانه شکست خط روند نزولی ۶ ماهه

تحلیل تکنیکال سهام فباهنر آذر 1402 / فباهنر در آستانه شکست خط روند نزولی 6 ماهه

افزایش ارتفاع قیمت سهام کارخانه مس شهید باهنر از ابتدای آبان‌ماه تا کنون، این سهم را در آستانه شکست خط روند نزولی 6 ماهه خود قرار داده است. مسیر حرکتی قیمت «فباهنر» در کوتاه‌مدت چگونه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت مس شهید باهنر با نماد «فباهنر» در بازار اول بورس ( تابلوی اصلی) قابل معامله است. سهام این شرکت با ارزش بازاری بالغ بر 10 هزار و 701 میلیارد تومان در گروه فلزات اساسی قرار دارد.

آنالیز تابلوی معاملات «فباهنر» نشان می‌دهد، رفتار قیمت این سهم با وقفه کوتاهی در جهت تحرکات مشکوک حقوقی‌های سهم صورت می‌پذیرد. از این رو هر زمان که حقوقی شروع به خرید‌های سنگین کرده، کمی بعد، سهم از سویینگ‌های کف ساخته‌شده در نمودار خود، بازدهی‌ خوبی نصیب سهامداران کرده است. بنابراین برای تشخیص اعتبار موج صعودی، بررسی رفتار حقوقی‌های سهم اهمیت بالایی دارد.

تحلیل تکنیکال سهام فباهنر

قیمت سهام مس شهید باهنر، از روند صعودی کلیت بازار سهام که در آبان‌ماه سال 1401 آغاز شد، مستثنی نبود. این رالی صعودی، قیمت سهام «فباهنر» را از کف 178 تومان به سقف 653 تومانی رساند.

sa

علاوه بر بازدهی 251 درصدی که کام سهامداران این نماد را شیرین کرد، این جریان صعودی موفق به عبور قیمت از سقف تاریخی قبلی شد (محدوده 281 تا 291 تومان که قیمت بیش از دو سال و چهار ماه پشت این سد قیمتی گیر کرده بود).

پس از آن، همزمان با آغاز اصلاح نماگرهای سهامی از نیمه اردیبهشت‌ماه، روند اصلاحی «فباهنر» نیز استارت خورد. بررسی رفتار قیمت در 6 ماه اخیر نشان مشخص می‌کند، این اصلاح از دو فاز مجزا تشکیل شده است؛ اسپایک نزولی و پس از آن حبس قیمت در روند رنج. در بازه میان روزهای پایانی مهرماه تا هفته ابتدایی آذر، فروشندگان «فباهنر» تحرکاتی در جهت سوق دادن قیمت به سطوح پایینی کف کانال رنج داشتند. این شکست اما با بازگشت قیمت این سهم به درون کانال رنج فیلد شد تا سهامداران چشم‌انداز صعود تا سقف کانال (محدوده 522 تا 529 تومان) را در ذهن داشته باشند. 

SAAA

این روند اصلاحی، قیمت را تا محدوده حمایتی معتبر 417 تا 424تومان که در نزدیکی تراز 50 درصد فیبوناچی اصلاحی ترسیم شده روی رالی صعودی قبلی است، کاهش داد.

رشد 15 درصدی قیمت از کف یاد شده، قیمت «فباهنر» را با خط روند نزولی اصلاح اخیر، مواجه ساخته است. در صورت شکست این خط رفتار و تثبیت قیمت بالاتر از آن، سقف کانال رنج (522 تا 529 تومان) اولین هدف سهامداران خواهد بود.

رفتار قیمت سهام «فباهنر» طی یک سال گذشته نشان داده، معاملات این نماد تاثیرپذیری زیادی از سنتیمنت حاکم بر بازار دارد. از این رو می‌توان گفت در صورتی که رالی صعودی نماگرهای سهامی به ویژه شاخص هم‌وزن ادامه یابد، تارگت قیمتی سقف تاریخی در سطح 635 تومان برای سهامداران و خریدارن سهام کارخانه مس شهید باهنر تعریف خواهد شد. 

در سناریوی بررسی شده، شکست سطح 394 تومانی به‌عنوان حد ضرر خریداران در نظر گرفته می‌شود. چرا که با شکست این سطح، قیمت از کانال رنج خود خارج شده و به دنبال موج جنبشی بعدی روند اصلاحی خواهد رفت.  

سلب مسئولیت: کلیه مطالب درج شده در این سایت جنبه تحقیقاتی، علمی و خبری دارد و برای فعالیت مستقیم در هیچ بازاری توصیه نمی‌شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.