فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۵۲۰

نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

ترمیم دومرحله‌ای دستمزد کارگر در گرو بودجه سالانه است

دستمزد کارگر باید با افزایش تورم بالا برود

ترمیم دومرحله‌ای دستمزد کارگر در گرو بودجه سالانه است

افزایش حقوق کارگران با توجه به تورم اقدامی ضروری است اما مساله اینجاست که در حال حاضر ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای این کار فراهم نیست. بر همین اساس به نظر نمی‌رسد امسال اتفاق چشمگیری در این زمینه رخ دهد.

به گزارش تجارت نیوز،

با روی کار آمدن دولت چهاردهم، کارگران تا حدودی به ترمیم دستمزد خود امیدوار شدند اما با گذشت چند ماه از روی کار آمدن دولت و مستقر شدن وزیر جدید کار نه‌تنها در این زمینه خبری انتشار نیافت که حتی جلسه شورای عالی کار هم برگزار نشد و همان اندک کورسوی امید هم از بین رفت. این در حالی است که تورم همچنان رو به افزایش است.

بخش اعظم دستمزد کارگران صرف هزینه مسکن می‌شود و بر اساس اعلام فعالان کارگری حقوق آنها تنها می‌تواند کفاف هزینه‌های یک هفته آنها را بدهد. افزایش حاشیه‌نشینی کارگران هم یکی دیگر از علل سرکوب دستمزدی است که طی سال‌های اخیر با شدت بیشتر اعمال شده است. این بار اما نمایندگان مجلس در مورد مساله ترمیم دستمزد کارگران به خبرنگار تجارت‌نیوز پاسخ داده‌اند.

ترمیم دومرحله‌ای دستمزد کارگر در گرو بودجه سالانه است

میثم ظهوریان، نماینده مجلس، درباره مساله ترمیم دستمزد کارگران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «مساله اینجاست که ترمیم دستمزد بر اساس خواست جامعه کارگری باید دو بار در سال صورت بگیرد. همان‌طور که در اکثر کشورهای دنیا این اتفاق به دلایل مختلف از جمله تورم رخ داده و نتیجه خوبی هم به دنبال داشته اما از آنجا که ما بودجه کشور را سالانه در نظر می‌گیریم، اجرای این روش سخت به نظر می‌رسد.»

او می‌افزاید: «البته می‌توانیم با اضافه کردن متمم به بودجه این مشکل را هم حل‌وفصل کنیم اما بالاخره باید اجماعی دراین‌باره حاصل شود تا بتوان کار را اجرایی کرد.»

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «فعلاً منتظر هستیم تا جلسه شورای عالی کار تشکیل شود و در این زمینه نظر هر سه طرف را بررسی کنیم و در نهایت اگر به اجماع برسیم، می‌توانیم ترمیم دومرحله‌ای دستمزد را از سال آینده در دستور کار قرار دهیم.»

دستمزد کارگر باید با افزایش تورم بالا برود

احمد بیگدلی، نماینده مردم شهرستان خدابنده، نیز با اشاره به افزایش تورم در کشور به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه دلایل متعددی برای بی‌توجهی به ترمیم دستمزد کارگران مطرح می‌شود؛ به عنوان مثال کارفرما معتقد است هر چقدر دستمزد کارگر را افزایش بدهد میزان تورم در کشور افزایش پیدا می‌کند چون باعث افزایش نقدینگی می‌شود.»

او اضافه می‌کند: «چطور ممکن است حقوق کارگری که صرف معیشت او می‌شود باعث افزایش نقدینگی در کشور باشد؟ مساله اینجاست که چنین بهانه‌هایی برای کارفرما دلیلی است تا از افزایش حقوق کارگر شانه خالی کند. در حالی که بارها این مساله به صورت علمی ثابت شده که افزایش حقوق کارگران تاثیری در افزایش تورم جامعه ندارد.»

نماینده مردم خدابنده توضیح می‌دهد: «متاسفانه نمایندگان کارگری در جلسه شورای عالی کار قوی عمل نمی‌کنند و به همین دلیل همیشه کارفرما و دولت دست بالا را در تصمیم‌گیری‌ها دارند و همین باعث شده الان کارگران با مشکلات معیشتی مواجه باشند.»

مابه‌التفاوت حقوق کارگر با خط فقر را حساب کنیم

احمد بیگدلی می‌گوید: «راهکار بسیار ساده است؛ ما باید حقوق کارگران را در نظر بگیریم، حقوقی که الان دریافت می‌کنند، مبلغ خط فقر هم در کشور مشخص است، مابه‌التفاوت آن باید به حقوق کارگر اضافه شود تا بتوانیم از سقوط کارگران زیر خط فقر جلوگیری کنیم. اینکه برخی به دنبال تهیه سبد کمک معیشتی و اینها هستند مشکلات معیشتی و زندگی کارگران را حل نمی‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «همین الان بیشتر حقوق کارگران صرف هزینه‌های مسکن می‌شود. ما یا باید بتوانیم هزینه‌ها را پایین بیاوریم یا حقوق کارگران را به میزانی افزایش بدهیم که بتوانند حداقل‌ها را در اختیار داشته باشند.»

ضرورت افزایش حقوق کارگر و نبود ظرفیت اقتصادی

احمد بیگدلی در پاسخ به این سوال که بالاخره آیا کارگران می‌توانند امیدوار باشند در سال جاری تغییری در وضعیت دستمزدشان رخ دهد یا نه می‌گوید: «متاسفانه در این زمینه نمی‌توانیم به‌یقین اظهارنظر کنیم. همه ما می‌دانیم که افزایش حقوق کارگران با توجه به تورم اقدامی ضروری است اما مساله اینجاست که در حال حاضر ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای این کار فراهم نیست.»

او در پایان توضیح می‌دهد: «به نظر نمی‌رسد امسال اتفاق چشمگیری در این زمینه رخ دهد. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم جلسه شورای عالی کار برگزار می‌شود و در آن جلسه چه نظراتی ردوبدل و چه تصمیماتی اتخاذ می‌شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.