فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۲۰۴۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

یوتیوب و برچسب «ضبط‌شده با دوربین»؛ شفافیت بیشتر در ویدیوهای واقعی

یوتیوب و برچسب «ضبط‌شده با دوربین»؛ شفافیت بیشتر در ویدیوهای واقعی

یوتیوب به تازگی برچسب جدیدی به اسم «ضبط‌شده با دوربین» معرفی کرده که هدفش شفاف‌سازی در مورد ویدیوهای واقعی است. نکته قابل توجه این که سازندگان باید از ابزارهایی با نسخه C2PA 2.1 یا بالاتر استفاده کنند تا این برچسب فعال شود.

به گزارش تجارت نیوز،

یوتیوب به تازگی برچسب جدیدی به اسم «ضبط‌شده با دوربین» معرفی کرده که هدفش شفاف‌سازی در مورد ویدیوهای واقعی است. این برچسب به بینندگان کمک می‌کند تا متوجه شوند آیا ویدیوهای بارگذاری‌شده واقعاً از دوربین‌های حقیقی با صداها و تصاویری که هیچ تغییری نکرده‌اند، آمده است یا خیر.

این برچسب با استفاده از سرویس تأیید محتوای دیجیتالی به نام Trupic فعال شده که اولین ویدیو را با C2PA Content Credentials  در یوتیوب منتشر کرد. به این ترتیب، وقتی ویدیوهایی بارگذاری می‌شود که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند، کاربران شاهد افشای اطلاعاتی در پنل توضیحات ویدیو خواهند بود.

چالش‌های تأیید اصالت ویدیو: نقش سرویس C2PA در یوتیوب

یوتیوب برای تأیید اصالت ویدیوها از استاندارد C2PA استفاده می‌کند، به این معنی که این ویژگی تنها در دستگا‌ه‌های خاص قابل استفاده است. طبق اطلاعات یوتیوب، این برچسب نشان می‌دهد که سازنده از فناوری‌های ویژه‌ای برای تأیید منبع ویدیو و تضمین تغییرندادن صدا و تصویر استفاده کرده است. نکته قابل توجه این که سازندگان باید از ابزارهایی با نسخه C2PA 2.1 یا بالاتر استفاده کنند تا این برچسب فعال شود؛ یعنی ممکن است برای مدتی به ندرت این برچسب را ببینیم. شرکت‌هایی مثل لایکا هم در تلاشند تا اعتبارهای محتوایی را در سخت‌افزار خود بگنجانند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این اعتبارها برچسب‌های یوتیوب را فعال خواهند کرد یا نه.

گوگل چه اقداماتی برای رعایت استانداردهای C2PA انجام می‌دهد؟

گوگل در صحبت با رسانه‌ها به این موضوع اشاره کرده که در حال بررسی روش‌های انتقال اطلاعات C2PA به بینندگان یوتیوب است و می‌خواهد شفافیت را در خصوص محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی در این پلتفرم افزایش دهد. البته برای دریافت این برچسب، نیازی نیست که به‌طور کامل از ویرایش ویدیوها صرف نظر کرد، اما هر مرحله از فرآیند تولید محتوا باید از استانداردهای C2PA پیروی و از موارد زیر پرهیز کند:

-ویرایش‌هایی که زنجیره اوراق را مختل کند و پیگیری ویدیو به منبع اصلی آن را دشوار سازد. برای مثال، اگر تصویری با متاداده‌های C2PA ضبط شود و سپس در دستگاهی که از C2PA نسخه 2.1 یا بالاتر پشتیبانی نمی‌کند، ذخیره شود، زنجیره اصلی ممکن است قطع شود.

-تغییرات قابل توجه در ماهیت یا محتوای اصلی ویدیو، از جمله صداها و تصاویر.

-ویرایش‌هایی که ویدیو را با استانداردهای C2PA (نسخه 2.1 و بالاتر) ناسازگار کند.

کاربران یوتیوب حالا چگونه محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را شناسایی کنند؟

علاوه بر این، امسال، گوگل هم برچسب جدیدی به اسم «محتوای تغییریافته یا مصنوعی» معرفی کرده که کاربران یوتیوب را ملزم می‌کند بارگذاری‌های خود را (طبق سیستم اعتبار) شناسایی کنند؛ به ویژه وقتی که شامل محتوای باشد که هوش مصنوعی تولید کرده است. این اقدام به کاربران این امکان را می‌دهد که با دقت بیشتری به محتوای تولیدشده نگاه و آگاهانه‌تر انتخاب کنند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.