خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۴۳۶۴

این حرف‌ها را به همکاران خود نگویید!

این حرف‌ها را به همکاران خود نگویید!

حرفه‌ای بودن در محیط کار فقط داشتن مهارت‌های فنی نیست. رفتار حرفه‌ای در محیط کار شامل چیزهایی متعددی است. روش درست برخورد با مسائل، نحوه حل‌وفصل مناقشات، توانایی انتقال مطالب و مفاهیم و کنترل کردن احساسات از مواردی هستند که آدم‌های حرفه‌ای باید از عهده آن‌ها برآیند. اما رفتارهای حرفه‌ای شامل برخی از نباید هم

حرفه‌ای بودن در محیط کار فقط داشتن مهارت‌های فنی نیست. رفتار حرفه‌ای در محیط کار شامل چیزهایی متعددی است. روش درست برخورد با مسائل، نحوه حل‌وفصل مناقشات، توانایی انتقال مطالب و مفاهیم و کنترل کردن احساسات از مواردی هستند که آدم‌های حرفه‌ای باید از عهده آن‌ها برآیند.

اما رفتارهای حرفه‌ای شامل برخی از نباید هم هستند و یکی از مهم‌ترین این «نبایدها»، دانستن این است که درباره چه چیزهایی در محیط کار نباید حرف بزنید.

حس خود نسبت به شغلتان را پنهان کنید

اگر از شغلتان بدتان می‌آید، به کسی نگویید. خیلی آرام و چراغ خاموش دنبال شغل دیگری بگردید اما به‌هیچ‌وجه چیزی دراین‌باره به همکاران خود سخنی مطرح نکنید. گفتن این مسئله ممکن است به نتایج بدی ختم شود؛ مثلا ممکن است قبل از اینکه شغل دیگری پیدا کنید، اخراج شوید.

اگر دیگران بدانند که شما شغل دومی هم دارید، احتمالا اگر مشکلی سر کار پیش بیاید، همه کاسه و کوزه‌ها را سر شما خواهند شکست.

اگر حقوقتان کم است و مثلا کار دومی هم پیدا کرده‌اید، بهتر است این مسئله را هم پنهان کنید. اگر دیگران بدانند که شما شغل دومی هم دارید، احتمالا در هر مشکلی که سر کار پیش بیاید، همه کاسه و کوزه‌ها را روی سر شما خواهند شکست؛ زیرا فکر می‌کنند که شما تمرکز، انرژی و دقت کافی برای کار نمی‌گذارید و مرتکب اشتباه می‌شوید.

از حس خود نسبت به مدیرتان حرف نزنید

اگر به دلایلی مثل مدیریت میکرو یا سبک مدیریتی که تناسبی با شخصیت شما ندارد، از نحوه مدیریت مدیرتان خوشتان نمی‌آید یا اینکه با‌ شخصیت و نحوه رفتارهای او مشکل دارید، باز هم بهتر است این مسئله را از همکاران خود مخفی کنید.

اگر همکاران شما بدانند که شما چنین مشکلی دارید، احتمالا در نهایت این مسئله به گوش مدیرتان می‌رسد. ازآنجایی‌که حرف‌ها بین افراد به‌درستی منتقل نمی‌شوند، احتمالا چیزی که به گوش مدیرتان می‌رسد، سخنانی بسیار غیرواقعی و بزرگنمایی شده‌ خواهند بود و همه این اتفاقات باعث می‌شوند که شما در وضعیت اسف‌باری قرار بگیرید.

از شغل جدیدتان حرفی نزنید

اگر هیچ مشکلی با مدیر ندارید ولی مثلا به دلیل نبودن امکان ارتقا شغلی یا افزایش حقوق در شرکت خود، فکر می‌کنید که می‌توانید شغل بهتری با حقوقی بالاتر در جای دیگری پیدا کنید و به دنبال چنین شغلی می‌گردید، باز هم بهتر است آن را از همکاران خود مخفی کنید.

اگر همکاران شما از این مسئله آگاه باشند، احتمالا مشکلاتی که قبلا گفتیم پیش خواهند آمد. تنها وقتی می‌توانید دراین‌باره با دیگران سخن بگویید که شغل جدید شما قطعی شده است و منتظر اولین روز کاری هستید.

وضعیت مالی

نکته مهم دیگری که نباید درباره هیچ حرفی بزنید، وضعیت مالی شما است. اگر حقوق شما خوب است و زندگی قابل قبولی دارید و دراین‌باره با دیگران حرف بزنید، احتمالا حس حسادت آن‌ها را برمی‌انگیزید. اگر هم وضعیت‌ مالی‌تان خوب نیست، بیان کردن آن صرفا باعث می‌شود، حرفتان را در دهان بقیه بیندازید.

مدیر عصبانی اخراج

اگر از مدیر یا شغلتان خوشتان نمی‌آید و در این باره با همکاران حرف بزنید، احتمالا این حرف‌ها به گوش مدیرتان برسد و اخراج شوید.

آدم‌ها دوست دارند حرف بزنند و وقتی شما دراین‌باره با آن‌ها حرف بزنید، صرفا موضوع جذابی برای حرف‌های خالی از محتوای آن‌ها فراهم کرده‌اید. موضوعی که می‌تواند مسئله جذابی برای شایعه‌سازی باشد.

سختی شغل

اگر سطح دانش و مهارت شما بسیار بالاتر از حد لازم برای شغل است، باز هم باید سکوت کنید. ایده جالبی نیست که همکاران خود را متوجه این نکته کنید که آن‌ها صاحب شغلی هستند که هوش و ذکاوت چندانی لازم ندارد.

دانستن این نکته باعث می‌شود آن‌ها حس خوبی نسبت به کار خود نداشته باشند. اگر کاری که می‌کنید ساده است و می‌توانید کل آن را در یک ساعت انجام دهید، شما کارتان را در همان یک ساعت انجام دهید و بقیه ساعات کاری خود را مشغول یادگیری مهارت جدید بکنید یا اینکه از مدیر خود کارهای بیشتر و مهم‌تری بخواهید ولی وقت خود را صرف توضیح دادن سادگی کار به دیگران نکنید.

از برنامه‌های آینده خود حرف نزنید

درباره سه چیز هیچ‌وقت نباید با دیگران حرف زد: وضعیت مالی که در سطور بالا گفتیم، برنامه‌های آینده و روابط عاطفی.

مطرح کردن برنامه‌های آینده شما به همکارانتان فقط دو نتیجه دارد. یا اینکه برنامه‌های شما خیلی بزرگ‌تر و فراتر از ذهن همکاران شما هستند. در این صورت آن‌ها خود را افراد ضعیفی می‌بینند که افقی برای آینده خود نمی‌توانند ترسیم کنند. این مسئله آن‌ها را ناراحت می‌کند و به روابط کاری آسیب می‌زند.

اگر هم برنامه‌های شما کوچک‌تر از برنامه همکارانتان باشد، آن‌ها با قضاوت و مقایسه برنامه‌های شما با برنامه‌های خود، شما را فردی کوته‌بین خواهند دید که در نهایت به تحقیر و نادیده گرفته شدن شما منجر می‌شود.

و اما روابط عاطفی

هیچ‌وقت در مورد روابط عاطفی خود نیز با همکاران خود حرفی نزنید. مطرح کردن روابط عاطفی یک موضوع خوب برای شایعه‌سازی است. اگر هم مثلا می‌خواهید با یکی از همکاران خود وارد رابطه شوید، باید هردوتان در محیط کار در این مورد سکوت کنید.

میز نهار چای حرف‌ها نباید همکاران

با مطرح کردن روابط عاطفی خود با همکاران، موضوع بسیار جذابی برای شایعه‌سازی آن‌ها درست می‌کنید.

تنها در صورتی مسئله را مطرح کنید که قضیه جدی شده و مثلا قرار ازدواج گذاشته‌اید. در این صورت هم پیش از آنکه مدیر شما این خبر را از دیگران بشنود، خودتان این خبر را به مدیرتان بدهید.

حرفی از پیشنهاد‌های کاری‌تان نزنید

اگر پیشنهادهای کاری از شرکت‌ها و مدیران دیگر دریافت می‌کنید، باید این را هم از همکاران خود پنهان کنید. اولا این قضیه فقط به شما ربط دارد. گفتن آن‌هم صرفا می‌تواند موضوع خوبی برای بحث‌های بی‌نتیجه موقع ناهار همکارانتان باشد.

اگر شما از شرکت بزرگ و معتبری پیشنهاد دریافت می‌کنید و به همکاران خود در این مورد سخنی بگویید، آن‌ها از اینکه محدود هستند و آینده بهتری ندارند، ناراحت خواهند شد.

نکته دوم هم این است اگر علیرغم این پیشنهادها نتوانید با هیچ‌کدام از این شرکت‌ها به توافق برسید و یا از محیط کارشان خوشتان نیایید و کار کردن در آن شرکت بزرگ را نپذیرید، احتمالا با نگاه سرزنش‌آمیز و عاقل اندر سفیه همکاران خود مواجه خواهید شد.

حرفی از قانون‌شکنی‌های خود نگویید

اگر در محل کار خود قوانین یا قواعدی را رعایت نکرده‌اید، به‌هیچ‌وجه در این مورد با کسی حرف نزنید؛ مثلا شاید با یک دلیل غیرواقعی مثل بیماری، مرخصی گرفته‌اید یا کاری خلاف قواعد شرکت انجام داده‌اید.

مدیر عصبانی حرف‌ها نباید همکاران

اگر داستان قانون‌شکنی‌هایتان به گوش مدیرتان برسد، احتمالا روزهای سختی در انتظارتان خواهد بود.

اگر دیگران چنین تخلفاتی را بدانند ممکن است از آن برای امتیازگیری یا تهدیدی علیه شما استفاده کنند. یا ممکن است به گوش مدیرتان برسد و بعدازآن دیگر حتی نتوانید کار خلافی کوچکی که آسیبی به کسی نمی‌زند هم انجام دهید.

حرفی از جابه‌جایی به میان نیاورید

اگر قرار است بخشی را که در آن کار می‌کنید، عوض کنید، باید در این مورد هم سکوت کنید. اگر چنین چیزی به گوش مدیرتان برسد و او متوجه شود که شما بدون اطلاع او قصد چنین کاری دارید، موقعیت بدی برای شما ایجاد خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جالب بود. ممنون

  • ناشناس

    بسیار جالب و کاربردی است. سپاس

  • ناشناس

    ممنون از حرفهای بسیار مفیدتون

  • ناشناس

    ممنون بسیار مفید و کاربردی