فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۵۶۴۸۱۵

روزهای سبز بورس در تیر ۱۴۰۰ / بورس احیا می‌شود؟

روزهای سبز بورس در تیر ۱۴۰۰ / بورس احیا می‌شود؟

گرم‌ترین ماه بورس تهران در یک‌سال اخیر با رشد ۲/ ۱۲درصدی به تیر۱۴۰۰ اختصاص پیدا کرد. به این ترتیب تمام افت قیمت سهام در سه ماه نخست سال، در این ماه جبران شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پرونده بورس تهران در اولین ماه فصل گرم سال در حالی بسته شد که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۲/ ۱۲ درصدی، به بیشترین رشد ماهانه شاخص کل از مدت مشابه سال گذشته دست‌ یافت. با ثبت این میزان رشد، شاخص کل سهام به نقطه شروع سال جاری رسید و تغییرات این نماگر از ابتدای سال ۲۸/ ۰ درصد ثبت شد.

در این فضا رشد ارزش معاملات خرد سهام، ورود آهسته سهامداران حقیقی، امید به رفع قیمت‌گذاری دستوری در دولت سیزدهم و چشم‌انداز احیای برجام می‌تواند محرک تداوم رشد قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای باشد. صعودی که البته انتظار می‌رود این‌بار بدون هیجان و کم‌شتاب انجام شود. تیرماه سال ۹۹ بود که بازار سهام روزهای آتشینی را تجربه می‌کرد.

سیل ورود پول به معاملات بورس تهران سبب شده بود تا اولین ماه از تابستان ۹۹ با رشد ۵/ ۵۱ درصدی پایان یابد و رکورد مثبت‌ترین ماه تاریخ بورس به تیر۹۹ اختصاص پیدا کند. این روند اما دوامی نداشت و با آغاز تخلیه حباب قیمتی به وجود آمده در تالار شیشه‌ای که از اواسط مردادماه آغاز شد، ۱۰ ماه ریزشی در این بازار استارت خورد. هر چند در برخی ماه‌ها شاخص کل لباسی سبز به تن کرد اما در مجموع این ماه‌ها، میانگین وزنی قیمت‌ها افتی ۳/ ۴۷ درصدی را ثبت کرد. از سوم خرداد ماه و پس از ثبت کف یک میلیون و ۹۵ هزار واحدی، اما رشدی آهسته و پیوسته در بازار سهام آغاز شد و تا به این‌جای کار شاخص کل توانسته با افزایش ارتفاع ۷/ ۱۹ درصدی در ۳۸ روز کاری، در آستانه ورود به فاز گاوی (صعودی) قرار گیرد.

در پیشگاه انتخابات

معاملات تیرماه با تعیین رئیس دولت سیزدهم آغاز شد. واکنشی سبز که برخی آن را به انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست دولت سیزدهم ارتباط دادند و برخی دیگر از رفع شدن یکی از مهم‌ترین ابهامات سیاسی کشور که ناگزیر اثر خود را بر تمامی بخش‌های اقتصادی نیز گذاشته بود، سخن می‌گفتند. اما آنچه مشخص است امید بورس‌بازان در خصوص مبارزه دولت جدید با رانت و قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین عامل بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای بود. اصلاح ۱۰ ماهه قیمت‌ها و جذاب‌شدن نسبت قیمت به درآمد در بازار و سهام نیز در حصول این مهم بی‌تاثیر نبود.

بورس احیا می‌شود؟

این روزها رونق به تالار شیشه‌ای بازگشته است. رونقی که البته مختص رشد قیمت سهام نیست بلکه ارزش دادوستدها و البته صفوف خرید و فروش نیز تغییر شکل داده‌اند و پالس‌های مثبتی را به فعالان بورسی مخابره می‌کنند. در ماه گذشته میانگین روزانه ارزش دادوستدها از ۴۶۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت که از افزایش ۷۷ درصدی نسبت به خردادماه حکایت می‌کرد. ضمن آنکه به شکل قابل توجهی از صفوف فروش حتی در روزهای منفی شاخص کل کاسته شد.

در آخرین روز کاری تیرماه نیز شاهد سبقت صف‌های خرید از صفوف فروش چه به لحاظ تعداد شرکت‌ها و چه ارزش صف‌ها بودیم. آن طور که آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد نقدشوندگی بازار به شکل قابل‌توجهی بهبود یافته است. نسبت گردش نقدینگی یا گردش معاملات (turnover ratio) یکی از معروف‌ترین نسبت‌های مزبور است. این نسبت را می‌توان از تقسیم جمع ارزش کل معاملات بر متوسط ارزش کل بازار آن در یک دوره زمانی خاص محاسبه کرد.

تفسیر نسبت گردش نقدینگی از این قرار است که چنانچه این رقم ۱۰۰ درصد باشد، یعنی در بازه مشخص مورد بررسی، تمامی سهام معامله‌شده در بازار حداقل یک‌بار دست به دست شده‌اند. این نسبت که در دوره اوج رونق بازار سهام در سال ۹۹ به واسطه هیجان زایدالوصف سهامداران از ۶۳ درصد فراتر رفته بود، در ماه‌های پایانی این سال تا کف ۳ خرداد سال جاری به ۱۴ درصد نزول کرده بود.

دوره‌ای که سهامداران برای هفته‌ها در صفوف فورش منتظر می‌ماندند اما قادر به نقد کردن دارایی خود در بازار سهام نبودند. بازاری که عموما قدرت بالای نقدشوندگی آن باید شهره خاص و عام باشد اما به واسطه محدودیت‌های معاملاتی روی دیگر خود را به بورس‌بازان نشان داده بود. به هر حال این مهم طی هفته‌های اخیر مجددا رنگ و بوی بهبود به خود گرفته و حالا از ۲۱ درصد فراتر رفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.