فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۴۹۷۷۰۰

اخبار فناوری روز

مجوز رگولاتوری به اپراتورهای تلفن ثابت برای افزایش قیمت

مجوز رگولاتوری به اپراتورهای تلفن ثابت برای افزایش قیمت

مجوز رگولاتوری به اپراتورهای تلفن ثابت برای افزایش قیمت، فروش اپل در بزریل همراه با شارژر و خسارت بیش از ۱ تریلیون دلاری جرایم سایبری به اقتصاد جهانی، از جمله مهم‌ترین اخبار فناوری روز هستند.

به گزارش تجارت‎نیوز ، در روزهایی که شبکه‌های مجازی پر شده است از گلایه‌ها در مورد کیفیت و هزینه اینترنت، زومیت به این پرسش پرداخته است که افزایش قیمت اینترنت ثابت تا چه حد مجاز است؟

بر اساس این گزارش، دو ماه پیش، شاتل قیمت سرویس‌ اینترنت خود را ۵۰ درصد افزایش داد و گفت این اتفاق براساس مصوبه‌ رگولاتوری رخ داده است. این افزایش اکنون به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

پشتیبانی شاتل به زومیت گفته که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) مجوز افزایش ۳۰ درصدی اینترنت ثابت را به تمام شرکت‌ها داده است.

اما حسین فلاح‌ جوشقانی می‌گوید اپراتورها مطابق مصوبه‌ ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات، حق تغییر قیمت‌های سرویس‌های پایه را ندارند. با این ‌حال در مصوبه‌ ۱۷۷، شرکت‌های FCP مجاز شده‌اند درصورت ارائه‌ سرویسی با SLA بیشتر که به کیفیت بهتر اینترنت منجر می‌شود، طرح‌هایی انتخابی با قیمت گران‌تر به مشتریان عرضه کنند. همچون دیگر مواقع، قیمت این سرویس هم باید به تأیید رگولاتوری برسد.

به‌گفته‌‌ فلاح، شاتل نیز همچون چند شرکت دیگر طرح نقره‌ای را بر همین اساس تعریف و ارائه کرد. با وجود این، رگولاتوری افزایش ۵۰ درصدی قیمت این طرح در مهرماه را تأیید نکرده است. وی می‌گوید پس از اعتراض ما به شاتل، این شرکت دلایلی برای افزایش قیمت طرح نقره‌ای مطرح کرد و بر همین اساس نیز، به آنها اجازه داده شد ۲۰ درصد افزایش قیمت برای طرح نقره‌ای لحاظ کنند.

کنترل رانت‌ها و اصراف دارویی

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت، هدف از راه‌اندازی مرکز صدور گواهی الکترونیکی سلامت، را شفاف‌سازی، روان‌سازی و تسریع خدمات‌رسانی دولت به مردم دانست و گفت: اگر این طرح به صورت کامل اجرا شود، از رانت‌ها و اصراف دارو در کشور جلوگیری می‌شود.

به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، رضا باقری‌اصل، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، نیز وجود این سامانه را برای استنادپذیری و انکارناپذیری نسخه‌های آنلاین، الزامی دانست.

ماجرای شارژر اپل و سامسونگ

زومیت از دنیای فناوری خبر داده است که اپل آیفون ۱۲ را به در برزیل همراه شارژر می‌فروشد. بر اساس این گزارش سازمان حمایت از حقوق مشتریان برزیل، اپل را مجبور کرده است که آیفون ۱۲ را با شارژر در این کشور به فروش برساند.

اپل آیفون ۱۲ را بدون شارژر راهی بازار کرد. درواقع در بسته‌بندی این گوشی تنها یک کابل وجود دارد و خبری از شارژر نیست و اپل، دلیل این کار را حفاظت از محیط‌ زیست و تولید پلاستیک کمتر عنوان کرد؛ ولی دلایل اقتصادی قطعا در این اقدام نقش داشته‌اند.

در همین حال دیجیاتو، از احتمال عرضه سری گلکسی S21 بدون شارژر خبر داده است.

طبق این گزارش، گلکسی S21 با اسم رمز SM-G991B/DS، گلکسی S21 پلاس با اسم رمز SM-G996B/DS و گلکسی S21 اولترا با اسم رمز SM-G998B/DS به تازگی توسط آژانس مخابراتی برزیل، «ANATEL» تاییدیه دریافت کرده‌اند. طبق این تاییدیه، پرچمدارهای آینده سامسونگ در جعبه خود آداپتور ندارند.

حذف آداپتور از جعبه گوشی‌های سری گلکسی S21 هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد.

خسارت‌ ۱ تریلیون دلاری جرایم سایبری

دیجیاتو همچنین از احتمال خسارت بیش از ۱ تریلیون دلاری جرایم سایبری به اقتصاد جهانی، در سال ۲۰۲۰ خبر داده است.

بر اساس این گزارش، در سال جاری میلادی جرایم سایبری رشد چشمگیری را تجربه کرده و انتظار می‌رود هزینه‌ای بیش از ۱ تریلیون دلار روی دست اقتصاد جهانی بگذارند که رشد ۵۰ درصدی را نسبت به ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

در گزارشی که مک‌آفی با همکاری مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) تهیه کرده‌ان، به هزینه‌های جرایم سایبری اشاره شده است که حالا ارزشی بیش از یک درصد اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

پژوهشگران در این گزارش به افزایش چشمگیر حملات مختلف شامل باج‌افزار، فیشینگ، دسترسی به ایمیل کسب و کارها، جاسوس‌افزارها و سرقت ارزهای دیجیتال اشاره کرده‌اند.

یکی از دلایل افزایش جرایم سایبری در سال جاری میلادی مربوط به دورکاری کارکنان می‌شود. امسال به علت شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌ها دورکاری افراد را ممکن کرده‌اند که همین موضوع امنیت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.