فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۴۹۹۷۷۷

نظر مخاطبان تجارت‌نیوز در مورد تولید داخلی محصولات فناورانه

آیا تولید موبایل و تبلت ملی به صرفه است؟

آیا تولید موبایل و تبلت ملی به صرفه است؟

برندهای ایرانی تولیدکننده موبایل و تبلت، باید تا سال 1404، حداقل 20 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهند، این موضوع هم در اسناد بالادستی آمده است و هم مورد تاکید مقامات دولتی قرار دارد؛ اما مردم در این مورد چه نظری دارند؟

تجارت‌نیوز چندی پیش گزارش‌هایی را با موضوعات تبلت ایرانی و موبایل تولید ایران منتشر کرد.

در این دو گزارش، به سیاست‌گذاری‌ها در مورد اختصاص 20 درصد از بازار موبایل و تبلت به تولیدات داخلی، تا سال 1404 پرداخته شده بود؛ در حالی که به گفته فعالان این حوزه، سهم برندهای ایرانی اکنون به یک درصد هم نمی‌رسد.

مخاطبان تجارت‎نیوز نظرهای مختلفی در مورد این گزارش‌ها داشتند.

چرا باید هر کالایی را تولید کنیم؟

گروهی از مخاطبان معتقدند نیازی به تولید هر کالایی در ایران نیست و نباید با ایجاد انحصار، مانند آنچه که در صنعت خودرو‌سازی رخ داده است، به کشور آسیب زد.

- «چرا فکر می کنین همه چیز باید ملی شو بسازین؟ تو هیچکدوم هم موفق نیستین…»

- «چه نیازی هست تبلت و موبایل وطنی تولید کنیم؟ ما صنایع سنتی خودمون مثل فرش و زعفران و خیلی چیزهای دیگه رو از دست دادیم بعد بیایم روی چیزی سرمایه گذاری کنیم که خریداری نداره!!»

- «تو رو خدا اگه می سازید مثل صنعت خودرو انحصار نکنید که مملکت رو خراب کنید.»

- «من یه روز عقیده داشتم به کالای ایرانی و یدونه تبلت ایرانی خریدم برای پسرم و یه دونه خارجی برای دخترم، متاسفانه ایرانی اصلا جواب نداد، چند بار هم گارانتی بود می دادم درست کنن، بعد یک هفته یه روز روشن، دوباره خراب می شد.چه فایده داره اینجور تبلت درست کردنی؟»

- «گوشی های ایرانی زود خراب می شوند و شما بیشتر از ۶‌ماه از آن نمی توانید استفاده کنید.»

«چه نیازی هست تبلت و موبایل وطنی تولید کنیم؟ ما صنایع سنتی خودمون مثل فرش و زعفران و خیلی چیزهای دیگه رو از دست دادیم بعد بیایم روی چیزی سرمایه گذاری کنیم که خریداری نداره!!»

- «من خودم خیلی تاکید دارم رو موبایل داخلی اما خب شما شوخی گرفتین فک کنم!!! میلیاردها دلار و اون هم با مشارکت شرکت های بزرگ موبایل سازی مثل هواوی و سامسونگ و… باید خرج و تحقیق و… بشه تا بشه یک شرکت تقریبا خوب و با تولید حدود مثلا ۱ میلیون در سال تولید کرد! بعد شما الان فک کنم با کمتر از ۱۰ میلیون دلار دارین راه می ندازین اونم خودتون! اینم شکست می خوره…»

- «تو ماشین ملی خیلی هنر کردیم که تو تبلت ملی هنر کنیم»

- «تا هرچه دانش آموز نخبه است می فرستید تجربی و پشت سد کنکور گیر بیندازید، ایران هیچ پیشرفتی نمی کنه و توصنعت همیشه عقب مونده است. همه جای دنیا مهندسی حرف اول رامی زنه غیر از ایران…»

- «اون موقع که شرکت های داخلی می خوان موبایل و تبلت تولید انبوه کنن به تکنولوژی روز نخواهند رسید و همیشه چند سال عقب خواهند بود بهتر است این گونه وسایل وارد شود و پول این ملت رو به این شرکت های بی کفایت ندهید.»

موافقان با تولید گوشی داخلی

اما گروهی از مخاطبان، با تولید موبایل و تبلت داخلی موافق هستند و معتقدند آنها کیفیت خوبی دارند.

- «از نظر من خوبه که گوشی داخلی داخل کشورمون تولید می شه. من خودم گوشی جی ال ایکس دارم عالیه، بازی هم می خوره. ملت الکی رفتن سمت گوشی های چینی.»

- «محصولات ایرانی ساخت چین نیست، طراحی محصول و سیستم‌عامل در داخل تولید شده و صرفا قطعات آن طبق سفارش در خارج تولید شده. این یک روش بهینه و منطقی در تولید محصولات فناوری اطلاعات در دنیاست.»

- «من شاهین ۲ از شرکت جی ال ایکس خریدم و واقعا راضیم. کیفیت مناسب داره و تازه بروزرسانی جدیدش اومده و یسری مشکلاتش برطرف شده. واقعا خوب و یسرو گردن از هم قیمتای خودش بالاتره حتی از برندای میان رده سامسونگ. ولی مردم دوست دارن بخاطر برند پول بدن.»

محصولات ایرانی ساخت چین نیست، طراحی محصول و سیستم‌عامل در داخل تولید شده و صرفا قطعات آن طبق سفارش در خارج تولید شده»

نگرانی از رانت و انحصار

این گزارش‌ها در توئیتر نیز با واکنش برخی کاربران مواجه شد.

برای مثال کاربری معتقد است در این زمینه نیز دولت مانند خودرو در ابتدا تعرفه گمرکی سنگینی بر واردات این محصولات وضع می‌کند و بعد هم مانع واردات آنها می‌شود که نتیجه چنین روندی تولید گوشی چینی به اسم ایرانی است.

کاربر دیگری رانت، سود شخصی و سر و صدای زیاد برای تولید ملی را عامل تاکید بر داخلی‌سازی محصولات مختلف می‌داند.

مخاطب دیگری معتقد است هنوز باید برای برخی سیاستگذاران کشور مزیت نسبی، مزیت مطلق و چارچوب مزیت رقابتی را تشریح یا حتی تدریس کرد.

کاربر دیگری انتقاد کرده که تا به امروز چقدر موبایل ایرانی فروخته شده است که حالا بر افزایش تولید موبایل و تبلت تاکید می‌شود. او افزوده است: «شما کیفیت خودروهای ایرانی رو ببرید بالا تولید موبایل و تبلت پیش‌کش.»

اما کاربری نیز با سرمایه‌گذاری بر تولید موافق و معتقد است که این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ به گونه‌ای که باید پول و زمان صرف آن کرد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی ا ستارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.