تجارتنیوز گزارش میدهد:
تازهترین نتایج پیمایش کشوری بازی های رایانه ای/هزینه ۱۶ هزار میلیاردی در بخش سختافزار
تازهترین گزارش پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای نشان میدهد میزان بازیکنان بازیهای دیجیتال ایران تا پایان سال 1400 به 34 میلیون نفر رسیده است.
به گزارش تجارتنیوز ، نتایج تازهترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازیهای رایانهای پیرامون شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران در نشستی خبری با حضور مدیرعامل و معاون پژوهش و آموزش بنیاد اعلام شد.
افزایش 7 درصدی نرخ رشد بازیکنان
براساس گفتههای محمد امین حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این نشست که روز گذشته با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد، نرخ رشد بازیکنان ایرانی طی 12 سال گذشته به افزایش 7 درصدی در سال رسیده است.
حاجیهاشمی درباره میانگین سنی بازیکنان بازیهای دیجیتال افزود: براساس این پیمایش میانگین سنی بازیکنان از 22 سال در سال 98، به 23 سال در سال 1400 رسیده است و بازیکنان به طور متوسط 95 دقیقه در روز بازی میکنند. نتایج این پیمایش همچنین نشان میدهد که 58 درصد بازیکنان به صورت آنلاین بازی میکنند. همچنین براساس تفکیک جنسیتی بازیکنان نیز 59 درصد مردان و 41 درصد زنان را تشکیل دادهاند. براساس نتایج پیمایش سال 98 از هر 100 زن ایرانی 29 نفر بازیکن بودند که در پیمایش اخیر این عدد به 35 بازیکن افزایش یافته است.
بررسی ضریب نفوذ پلتفرمها در 3 پلتفرم موبایل، رایانه و کنسول در این پیمایش نشان میدهد که موبایل پلتفرم محبوب بازیکنان ایرانی است و 96 درصد بازیکنان با دستگاههای گوشی هوشمند و 14 درصد با تبلت بازی میکنند. 67 درصد بازیکنان تنها از یک پلتفرم برای بازی استفاده میکنند و 7 درصد از هر 3 پلتفرم برای بازی استفاده میکنند. دادههای این پیمایش همچنین نشان میدهد که 88 درصد بازیکنان از کنسول خانگی، 13 درصد از کنسول دستی و 48 درصد از لپ تاپ استفاده کردهاند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین اعلام کرد که در هر خانواده ایرانی به طور متوسط 9/1 نفر بازی دیجیتال انجام میدهند. در این پیمایش همچنین برای اولین بار بازیکنان خردسال به دستهبندی بازیکنان شامل کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و کهنسالان اضافه شده است. در این دستهبندی بچههای 2 تا 6 سال بهعنوان بازیکن خردسال در نظر گرفته شده است. این گروه که 71 درصد را به خود اختصاص دادهاند که 27 درصد آنلاین بازی میکنند و 9/99 درصد نیز بازی موبایلی انجام میدهند.
هزینه 2612 میلیارد تومانی در بخش نرمافزار
او ادامه داد: براساس نتایج این پیمایش میزان هزینهکرد بازیکنان ایرانی در سال 1400 برای بخش نرمافزار 2612 میلیارد تومان که سهم بازیهای موبایلی 512 میلیارد تومان، بازیهای کنسولی بومی 8/3 میلیارد و بازیهای رایانهای بومی نیز 14 میلیارد تومان بوده است.
میزان هزینهکرد بازیکنان ایرانی در بخش سختافزار نیز به 16 هزار میلیارد تومان در سال 1400 رسیده است که نسبت به آمار 2700 میلیارد تومانی در پیمایش سال 98 شاهد رشد چشمگیری در این بخش هستیم که رشد شدید نرخ ارز و وابستگی مستقلی قیمت سختافزار به آن، عرضه کنسول پلی استیشن 5 و عرضه نسل جدید بازیها در سال گذشته از جمله دلایل رشد قابل توجه در هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای بخش سختافزار بوده است.
فرزانه شریفی معاون پژوهش و آموزش بنیاد نیز در این نشست خبری گفت: سلسه پیمایشهای ملی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در خصوص الگوی مصرف بازیهای دیجیتال کشور هر دو سال یک بار انجام میشود و این پیمایش مبتنی بر شاخصترین اطلاعات مصرفی بازیکنان ایرانی تا انتهای سال 1400 است.
او تصریح کرد: برای اجرای این پیمایش از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شده که علاوه بر انتخاب نمونههایی از تمامی استانهای ایران، شهرستانها و روستاها، 3 دستهبندی در هر استان شامل مرکز استان، به جز مرکز و سایر شهرستانها و روستاهای اطراف مبنای جمعآوری دادهها قرار داده شده است. در فرآیند گردآوری دادهها، اطلاعات از 8690 خانوار و 30000 بازیکن جمعآوری شده است.
شریفی افزود: براساس نتایج این پیمایش میزان بازیکنان بازیهای دیجیتال ایران تا پایان سال 1400 به 34 میلیون نفر رسیده است. به عبارتی از هر 100 ایرانی 41 نفر بازی میکند. این آمار نسبت به آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 98، 2 میلیون نفر افزایش داشته است که براساس پیمایش سال 1398 تعداد بازیکنان بازیهای دیجیتال ایران 32 میلیون نفر بود.
در این پیماش مانند پیمایش سال 98 نیز به مسئله کرونا به طور خاص پرداخته شده و از بازیکنان ایرانی درباره تاثیر شیوع کرونا بر افزایش میزان بازی کردن سوال شده که در این میان 62 درصد پاسخ مثبت به این سوال دادهاند و 38 درصد نیز پاسخ منفی به این سوال دادهاند. نتایج این پیمایش نشان میدهد که شیوع همهگیری کرونا تاثیری بر افزایش میزان بازیکنان نداشته اما بر افزایش زمان بازی بازیکنان تاثیرات مثبتی داشته است.
آخرین و مهمترین اخبار حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارتنیوز بخوانید.
نظرات