کد مطلب: ۷۶۳۴۱۸

در گفتگو با مدیرعامل یک پی مطرح شد:

ورود فریلنسرها به بازار جهانی میزان اشتغال را بالا می‌برد

ورود فریلنسرها به بازار جهانی میزان اشتغال را بالا می‌برد

مدیرعامل استارتاپ یک پی: در حوزه درگاه بانکی بین‌المللی ما حدودا 2.5 میلیارد نفر را در سطح دنیا داریم که کارت‌های بانکی بین‌المللی دارند. طبق آمارها حدودا 100 میلیون نفر درحال استفاده از این خدمات هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک پی یک کسب‌وکار استارتاپی در حوزه پرداخت‌های بین‌المللی است که امکان دریافت بهای خدمات و محصولات ارائه شده توسط کسب‌وکارهای داخلی را به بازار جهانی فراهم می‌کند. تجارت‌نیوز با امیراحسان برخورداری مدیرعامل این شرکت به گفتگو پرداخته است.

ایده یک‌پی از کجا آمد و این استارتاپ چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

ایده اولیه یک پی از سال 1394 ایجاد شد. وقتی که موج اول کسب‌وکارهای آنلاین رشد خوبی داشتند، ما به این فکر افتادیم که در چنین شرایطی این کسب‌وکارها چگونه می‌توانند وارد بازار جهانی شوند. یکی از موانع این مسیر این بود که از روش‌های سنتی نمی‌شد برای صادرات خرد خدمات و محصولات استارتاپی و دانش‌بنیان استفاده کرد. روشی که برای فروش بین‌المللی وجود دارد روش پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های بانکی بین‌المللی بود. یک پی با اتکا به چنین نکته‌ای کار خود را آغاز کرد و تصمیم گرفت برای کسب‌وکارهای ایرانی زیرساختی را ایجاد کند تا بتوانند خدمات خود را به دنیا بفروشند. طی یکسری آزمون و خطاها ما به این نتیجه رسیدیم که باید زیرساختی داشته باشیم تا بتوانیم به طیف گسترده‌تری از دنیا به‌عنوان خریداران محصولات ایرانی خدمات ارائه کنیم.

با توجه به مزیت‌هایی که درگاه‌های بانکی بین‌المللی داشت یک پی تمرکز خود را روی این موضوع گذاشت. در حوزه درگاه بانکی بین‌المللی ما حدودا 2.5 میلیارد نفر را در سطح دنیا داریم که کارت‌های بانکی بین‌المللی دارند. طبق آمارها حدودا 100 میلیون نفر درحال استفاده از این خدمات هستند. در بحث کارت‌های بین‌المللی اگر کسی محصولی را خریداری کند درصورت نارضایتی می‌تواند با عنوان این مسئله وجه واریزی را پس بگیرد. دیگر مزیت این طرح این است که حدودا 46 درصد از کارت‌های بانکی بین‌المللی از جنس کردیت هستند یعنی صاحب کارت می‌تواند پس از خرید از کسب‌وکار با کردیت خود پرداخت را انجام داده و بعدا آن را با وجوه مربوطه تسویه کند.

بعد از این اتفاق که با استقبال خوبی هم مواجه شد، با دوران کرونا مواجه شدیم که طی این دوران فعالیت فریلنسرهای ایرانی در حوزه بین‌الملل افزایش پیدا کرد. یک پی بستری را فراهم کرد تا فریلنسرهای ایرانی بتوانند به صورت آنلاین، وجوه حاصل از خدماتی که ارائه می‌کنند را دریافت کنند. در واقع برای هرشخص یا شرکتی که محصول یا خدماتی داشته باشد و بخواهد آن را به صورت بین‌المللی عرضه کند، یک پی زیرساختش را فراهم می‌کند تا معادل ریالی را دریافت کند. تمرکز یک پی هم روی تراکنش‌های خرد بین‌المللی است. تراکنش‌هایی که سقف آن تا 2500 یورو است.

این زیرساخت باعث می‌شود که فریلنسرها و کسب‌وکارهای ایرانی بتوانند در بازار جهانی به رقابت بپردازند. و با توجه به پایین‌تر بودن هزینه‌های منابع انسانی و… بتوانند قیمت رقابتی‌تری را پیشنهاد دهند. ورود بخشی از فریلنسرها به بازار بین‌المللی بازار داخلی را برای سایر فریلنسرها باز کرده و موجب اشتغال‌زایی نیز می‌شود. به‌علاوه یک پی سعی در ارائه نکات و مطالب آموزشی درباره صادرات خرد و بین‌المللی و آشنایی با بازارهای جهانی دارد.

مدل درآمدی یک پی چگونه است؟

مدل درآمدی یک پی از کارمزدهای تراکنش‌هایی هست که مشتریان ما انجام می‌دهند. علاوه بر خدمات ارائه شده توسط یک پی، مرکز آموزشی ما با ارائه خدمات آموزشی مختلف، سعی کرده با بهترین راهکارها و کمترین هزینه‌ها، اقدام به آموزش نکاتی برای افراد تازه‌وارد در این حوزه داشته باشد که این دوره‌ها فعلا به صورت حضوری برگزار می‌شوند اما قصد داریم در سال آینده خدمات آنلاین را در راستای گسترش فرهنگ صادراتی خرد را نیز اضافه کنیم.

سرمایه اولیه شما برای راه‌اندازی یک پی چقدر بود؟

سرمایه اولیه ما از شرکای اولیه که با آنها این کسب‌وکار را آغاز کردیم. درحال حاضر هم درحال گفتگو با یک سرمایه‌گذار هستیم و امیدواریم بتوانیم گام‌های خوبی در راستای جذب سرمایه‌گذار برداریم. و برنامه داریم در آینده با چند سرمایه‌گذار خطرپذیر نیز همکاری کنیم.

میزان ارزش‌گذاری استارتاپ شما در ابتدا چگونه بود؟

ارزش یک پی در ابتدا به اندازه سرمایه اولیه بود اما تاکنون با رشد 25 درصدی ارزش استارتاپمان مواجه شدیم. دوسال پیش نیز یک پی توسط کارشناسان این حوزه حدود صدو پنج میلیارد ارزش‌گذاری شد.

مخاطبان شما به جز فریلنسرها چه کسانی هستند؟

مخاطبان ما مجموعه‌هایی هستند که خدمات و محصولاتی دارند که دارای مشتریان بین‌المللی هستند. مانند حوزه‌های توریسم، برگزارکنندگان ایونت‌ها و دوره‌های آنلاین که مشتریان خارجی دارند، تولیدکنندگان محتوا، تولیدکنندگان صنایع دستی و… سایر مشتریان یک پی هستند.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.