کد مطلب: ۸۵۳۹۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران در جمع ۱۰ کشور برتر دنیا!/ موسسان شرکت‌ های میلیارد دلاری از کدام کشور‌ها هستند؟

ایران در جمع 10 کشور برتر دنیا!/ موسسان شرکت‌ های میلیارد دلاری از کدام کشور‌ها هستند؟

بنیاد سیاست ملی آمریکا فهرستی از مهاجران موسسان شرکت‌ های میلیارد دلاری منتشر کرد که از حضور هشت ایرانی در جمع آنها خبر‌داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرفان حاج‌محمدی: به گفته بنیاد ملی سیاست آمریکا، اکثر یونیکورن‌های ایالات متحده - استارتاپ‌های خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار - حداقل یک بنیانگذار مهاجر دارند.

به گزارش ویژوال کاپیتالیست، در حالی که برخی از شرکت‌ها و بنیانگذاران شناخته شده هستند، مانند اسپیس ایکس ایلان ماسک از آفریقای جنوبی، صدها یونیکورن کمتر شناخته‌شده از استعدادهای برتر تنها تعداد انگشت‌شماری از کشورها تأسیس شده‌اند.

استارتاپ

این تصویر با استفاده از داده‌های بنیاد سیاست ملی آمریکا، کشورهایی را نشان می‌دهد که بیشترین بنیان‌گذاران استارتاپ میلیارد دلاری در ایالات متحده را تا می ۲۰۲۲ در خود جای داده‌اند.

هند با 66 بنیانگذار استارتاپ و اسرائیل با 54 بنیانگذار استارتاپ در صدر قرار دارند. آنها با هم 31 درصد از بنیانگذاران یونیکورن را تشکیل می‌‌دهند. در واقع، بیش از نیمی از بنیانگذاران یونیکورن مهاجر تنها از 6 کشور بودند: هند، اسرائیل، بریتانیا، کانادا، چین و فرانسه.

ایران با حضور هشت یونیکورن در این فهرست رتبه دهم را کسب‌ کرده ‌است.

techrasa در گزارشی نام این هشت یونیکورن ایرانی را منتشر کرده است:

  • دارا خسروشاهی: مدیرعامل اوبر. مدیرعامل سابق Expedia
  • شروین پیشه‌ور: بنیانگذار/رئیس اجرایی Hyperloop
  • پژمان نوزاد: بنیانگذار و مدیرعامل Pear Ventures که در Dropbox، LendingClub، Gusto، Guardant Health، Philz Coffee، DoorDash و غیره سرمایه‌گذاری کرده است.
  • امید کردستانی: رئیس اجرایی توییتر و مدیر ارشد سابق تجاری گوگل
  • کیوان بیک‌پور: یکی از بنیانگذاران/مدیرعامل Periscope (خریداری شده توسط Twitter)
  • سعید عمیدی: بنیانگذار/مدیرعامل مرکز فناوری Plug and Play
  • لیلی صرافان: مدیرعامل کمک مراقبت در منزل (HCA) با بیش از 6500 کارمند و بیش از 200 میلیون دلار درآمد سالانه
  • علی وهاب‌زاده: بنیانگذار/مدیرعامل Chariot که توسط فورد خریداری شد.

مهاجرت و کارآفرینی

اگرچه برخی از این بنیانگذاران به عنوان رهبران تجاری موفق به ایالات متحده آمدند، این گزارش اشاره کرده که بسیاری از آنها در کودکی یا به عنوان دانشجویان بین‌المللی مهاجرت کرده‌اند.

علاوه‌براین، 51 بنیانگذار دیگر (که در آمار فوق گنجانده نشده‌اند) هستند که خود مهاجر نبودند، اما آمریکایی‌های نسل اول محسوب می‌شوند که از والدین مهاجر متولد شده‌اند. داده‌های این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۸۰ درصد یونیکورن‌ها، یک مهاجر در برخی نقش‌های کلیدی دارند؛ خواه به عنوان یک بنیان‌گذار، خواه مدیر سطح C یا برخی از موقعیت‌های حیاتی دیگر.

حتی از نظر تاریخی، برخی از بزرگترین شرکت‌ها در ایالات متحده توسط آمریکایی‌ها تأسیس نشده‌اند. به عنوان مثال، بنیانگذاران Procter & Gamble در اوایل قرن 19 از انگلستان و ایرلند مهاجرت کردند و امروز، یکی از بزرگترین شرکت‌های ایالات متحده NVIDIA است که اخیراً ارزش بازار را به یک تریلیون دلار رسانده و مؤسس آن اهل تایوان است.

تغییر ابدی منظره یونیکورن بودن!

در حالی که این مجموعه داده از اواسط سال 2022 جمع‌آوری شده ‌است، باید توجه داشت که اکوسیستم استارتاپی تنها در سال گذشته به شدت تغییر کرده است.

افزایش سریع نرخ‌های بهره و کاهش سرمایه‌گذاری و … همه و همه موجب ایجاد یک محیط متزلزل‌تر برای جمع‌آوری سرمایه شده‌ است که سبب رکود برای برخی از این شرکت‌های میلیارد دلاری می‌شود.

در سه ماهه اول 2023، ظهور یونیکورن در عرصه‌های استارتاپی 89 درصد کاهش یافت که نشان می‌دهد در سال‌های آینده فهرست یونیکورن‌ها و تعداد بنیان‌گذاران مهاجر، ممکن است دستخوش تغییر شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.