فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۷۴۵۱۳

انگلیس پلاستیک یکبار مصرف را ممنوع می‌کند؟

انگلیس پلاستیک یکبار مصرف را ممنوع می‌کند؟

انگلیس از اول اکتبر 2023 ممنوعیت استفاده از برخی اقلام پلاستیک یکبار مصرف را اجرا کرد. این اقلام شامل کارد و چنگال، فنجان‌های پلی استایرن، ظروف غذا و چوب بادکنک می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ممنوعیت برخی از اقلام پلاستیکی یکبار مصرف به تازگی در سراسر انگلیس اعلام شده است. این بدان معناست که کسب و کارها دیگر مجاز به عرضه برخی اقلام مانند فنجان‌های پلی استایرن و کارد و چنگال پلاستیکی نیستند.

ربکا پاو وزیر محیط زیست می‌گوید: «این ممنوعیت جدید گام بزرگ بعدی در ماموریت ما برای مقابله با زباله‌های مضر است. دولت در حال حاضر ممنوعیت‌های پیشرو در جهان و مالیات بر سایر اشکال پلاستیکی را اعمال کرده است. قوانین جدید از محیط زیست محافظت می‌کند و به کاهش زباله کمک می‌کند تا از آلودگی پلاستیکی که خیابان‌ها را کثیف می‌کند و حیات وحش ما را تهدید می‌کند جلوگیری کند.»

اولین بار در ژانویه سال جاری اعلام شد، این بخشی از هدف حذف تمام ضایعات پلاستیکی قابل اجتناب تا سال 2042 است. قوانین در سراسر بریتانیا متفاوت است، در حالی که اسکاتلند سیاست مشابهی را در سال گذشته ارائه کرد و ولز نیز در اواخر این ماه ممنوعیتی را اعلام کرد.

ممنوعیت پلاستیک یکبار مصرف در انگلیس شامل چه مواردی می‌شود؟

پس چه چیزی شامل ممنوعیت می شود؟ به نقل از یورونیوز ، از اول اکتبر، کسب‌وکارهایی مانند فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها نمی‌توانند برخی از اقلام پلاستیکی یکبار مصرف را به مشتریان عرضه کنند یا بفروشند. اگر از قوانین جدید پیروی نکنند، ممکن است با جریمه و اتهامات کیفری روبرو شوند.

این ممنوعیت شامل کارد و چنگال، فنجان های پلی استایرن و ظروف غذا و چوب بادکنک می‌شود. تمام انواع پلاستیک های یکبار مصرف از جمله زیست تخریب پذیر، کمپوست پذیر و بازیافتی را پوشش می‌دهد.

کسب‌وکارها نمی‌توانند این اقلام را عرضه کنند، حتی اگر موجودی باقی‌مانده از قبل از ممنوعیت داشته باشند.

همچنین محدودیت‌هایی برای بشقاب‌ها، سینی‌ها و کاسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف وجود دارد، اما اگر در محل فروش از قبل پر شده یا پر شده باشند، می‌توانید از ظروف، سینی‌ها و بسته‌بندی‌ها استفاده کنید. مواد غذایی بسته بندی شده آماده قفسه نیز از قوانین مستثنی هستند.

ظروف یکبار مصرف

کارد و چنگال پلاستیکی یکبار مصرف یکی از مواردی است که در این ممنوعیت گنجانده شده است.

این به ممنوعیت نی‌های پلاستیکی یکبار مصرف، همزن‌ها و جوانه‌های پنبه‌ای اضافه می‌کند که در سال 2022 معرفی شد. دولت می‌گوید که در نظر دارد تمام بسته‌بندی‌های پلاستیکی را بعداً ممنوع کند، اما تاریخ دقیق آن هنوز تعیین نشده است.

انگلیس سالانه از 2.7 میلیارد قطعه کارد و چنگال یکبار مصرف عمدتاً پلاستیکی و 721 میلیون بشقاب یکبار مصرف استفاده می‌کند. این حدود 37 قطعه کارد و چنگال و 18 بشقاب برای هر نفر است.

فقط 10 درصد از این اقلام طبق برآوردهای دولتی بازیافت می‌شوند و بقیه صدها سال طول می‌کشد تا در محل‌های دفن زباله تخریب شوند.

ممنوعیت پلاستیک یکبار مصرف در انگلیس در مقایسه با اتحادیه اروپا چگونه است؟

City to Sea، یکی از موسسات خیریه که به اجرای این ممنوعیت کمک کرد، می‌گوید که به سختی برنده شد و بسیار کند بود.

این بیانیه خاطرنشان می‌کند که اقدامات انگلیس دو سال پس از تصویب قوانین مشابه در سراسر اتحادیه اروپا و چهار سال پس از توافق همه نهادهای اروپایی با آنها ارائه می‌شود.

برخی از کشورهای عضو از این هم فراتر رفته‌اند مانند فرانسه که در آن بسته بندی پلاستیکی یکبار مصرف بیش از 30 نوع میوه و سبزیجات و بسته بندی دور ریختنی برای رستوران های غذاخوری ممنوع شده است.

حتی در داخل بریتانیا، اسکاتلند سریع‌تر حرکت کرده است و ممنوعیت اعمال شده در ولز شامل موارد بیشتری مانند کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف است .

City to Sea همچنین می‌گوید: «در حالی که کارد و چنگال یکبار مصرف یکی از پر زباله‌ترین اقلام در انگلستان است، مقصر اصلی دیگر پلاستیک‌ها مانند بطری های کوچک هستند.»

طبق تخمین‌های موسسه خیریه زیست محیطی Keep Britain Tidy، این زباله‌ها تقریباً یک چهارم زباله‌ها را تشکیل می‌دهند.

این ممنوعیت در ابتدا با انتقاداتی از سوی برخی صنایع روبرو شد، اما با گذشت زمان، حمایت از آن افزایش یافته است.

کارشناسان می‌گویند که این ممنوعیت می‌تواند به کاهش آلودگی پلاستیکی در انگلیس کمک کند و تأثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.