فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۷۴۶۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

برای اولین بار یک شرکت تلویزیونی به دلیل زباله های فضایی جریمه شد

برای اولین بار یک شرکت تلویزیونی به دلیل زباله های فضایی جریمه شد

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) اخیراً برای اولین بار یک شرکت تلویزیونی را به دلیل عدم دفع صحیح یک ماهواره جریمه کرد. این جریمه نشان می‌دهد که FCC در حال افزایش تلاش‌های خود برای کاهش زباله های فضایی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) روز دوشنبه 2 اکتبر اعلام کرد که برای اولین بار یک شرکت تلویزیونی را به دلیل عدم دفع صحیح یک ماهواره و ایجاد زباله های فضایی جریمه کرده است. بر اساس بیانیه کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، شرکت دیش نتورک به دلیل عدم جداسازی صحیح مدار ماهواره‌ای به نام EchoStar-7 که از سال 2002 در فضا بوده، 142440 یورو جریمه شد.

کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) می‌گوید: «این اولین بار در اجرای زباله‌های فضایی توسط کمیسیون است که تلاش‌های سیاست ماهواره‌ای خود را افزایش داده است.» شرکت دیش نتورک پس از انتقال ماهواره به ارتفاع پایین‌تر از آنچه در پایان عمر عملیاتی آن توافق شده بود جریمه شد.

چرا این شرکت به دلیل زباله‌های فضایی جریمه شد؟

به گزارش یورونیوز ، در سال 2002، این ماهواره به مدار زمین ثابت پرتاب شد که در حدود 36000 کیلومتری زمین شروع به فعالیت می‌کند. در سال 2012، زمانی که به پایان عمر عملیاتی خود رسید، دیش متعهد شد که ارتفاع ماهواره را به 300 کیلومتر بالاتر از مسیر عملیاتی خود برساند. این امر آن را به یک مدار قبرستان منتقل می‌کرد، جایی که خطری برای سایر ماهواره‌ها نخواهد بود.

اما با کاهش سطح سوخت، شرکت خود را به رساندن ماهواره خود به ارتفاع کمی بیش از 120 کیلومتر بالاتر از مدار زمین ثابت محدود کرد و ماهواره در ارتفاع 178 کیلومتری از آنچه توافق شده بود باقی ماند.

این یک حل و فصل موفقیت‌آمیز است و به وضوح نشان می‌دهد که FCC دارای اختیارات اجرایی قوی و توانایی اجرای قوانین حیاتی مربوط به زباله های فضایی است.

زباله های فضایی

این تصویر کامپیوتری که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) در 15 آوریل 2008 منتشر شد، اجرام قابل ردیابی را در مدار پایین زمین (LOE) در اطراف زمین از قطب شمال نشان می‌دهد.

چرا زباله های فضایی یک مشکل هستند؟

آژانس فضایی اروپا پیش‌بینی می کند که بیش از یک میلیون قطعه زباله بزرگتر از یک سانتی متر در مدار زمین وجود دارد. زباله‌هایی با این اندازه به اندازه کافی بزرگ هستند که می‌توانند یک فضاپیما را غیرفعال کنند و زباله‌های موجود در مدار در حال حاضر مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. در ژانویه سال گذشته، یک ماهواره چینی با تکه‌ای از زباله‌های آزمایش موشک ضدماهواره روسی، نزدیک بود. این دو شیء به فاصله 14.5 متری با یکدیگر برخورد کردند. در سال 2021، زباله‌ها حفره ای پنج میلی متری را در یک بازوی روباتیک در ایستگاه فضایی بین المللی ایجاد کردند.

Loyaan A. Egal، رئیس دفتر اجرای FCC می‌گوید: «با شیوع بیشتر عملیات ماهواره و سرعت گرفتن اقتصاد فضایی، ما باید مطمئن باشیم که اپراتورها به تعهدات خود عمل می‌کنند.»

این جریمه یک گام مهم در مسیر کاهش خطرات ناشی از زباله‌های فضایی است. FCC با این کار نشان داده است که جدیت خود را در این زمینه دارد و اپراتورهای ماهواره‌ای را به رعایت قوانین و مقررات مربوطه ملزم می‌کند.

این جریمه همچنین می‌تواند به عنوان یک هشدار برای سایر اپراتورهای ماهواره‌ای باشد. آنها باید از اهمیت دفع صحیح ماهواره‌های خود آگاه باشند و اطمینان حاصل کنند که این کار را به درستی انجام می‌دهند.

چند نمونه از خطرات ناشی از زباله های فضایی

در سال 2009، یک ماهواره روسی با یک ماهواره آمریکایی برخورد کرد و باعث ایجاد بیش از 2000 قطعه زباله فضایی شد. این برخورد باعث اختلال در ارتباطات ماهواره‌ای و GPS در سراسر جهان شد.

در سال 2013، یک قطعه زباله فضایی به یک فضاپیمای ناسا برخورد کرد و باعث آسیب دیدگی آن شد. این حادثه باعث شد که فضاپیما مجبور شود ماموریت خود را زودتر از موعد به پایان برساند.

علاوه بر جریمه‌های مالی، FCC می‌تواند اقدامات دیگری نیز برای کاهش زباله‌های فضایی انجام دهد. به عنوان مثال، می‌تواند قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌تری را وضع کند یا از فناوری‌های جدید برای دفع ماهواره‌ها استفاده کند.

FCC همچنین می‌تواند با سایر کشورها همکاری کند تا یک رویکرد جهانی برای کاهش زباله‌های فضایی ایجاد کند. این امر می‌تواند به جلوگیری از انتشار زباله های فضایی در آینده کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.