فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۸۰۴۸۳

کشورهای اروپایی خواستار حذف تدریجی سوخت های فسیلی در COP۲۸ هستند

کشورهای اروپایی خواستار حذف تدریجی سوخت های فسیلی در COP28 هستند

کشورهای اتحادیه اروپا بر سر حذف تدریجی سوخت های فسیلی همچنان اختلاف نظر دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزرای آب‌وهوای اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای تصمیم‌گیری در مورد موضع مذاکره اتحادیه برای نشست امسال COP28 تشکیل جلسه می‌دهند. آنها هنوز بر سر برخی از مسائل کلیدی، از جمله اینکه چقدر تلاش برای یک توافق جهانی برای حذف تدریجی سوخت های فسیلی سخت است، اختلاف نظر دارند. سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند که عامل اصلی تغییرات آب‌وهوایی هستند.

کدام کشورهای اتحادیه اروپا از حذف تدریجی سوخت های فسیلی حمایت می‌کنند؟

به نقل از یورونیوز ، حدود 10 کشور از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله دانمارک، فرانسه، آلمان، ایرلند، هلند و اسلوونی می‌خواهند این اتحادیه خواستار حذف تدریجی سوخت های فسیلی شود. آنها معتقدند که این امر برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی ضروری است.

تعداد مشابهی از کشورها، از جمله جمهوری چک، مجارستان، ایتالیا، مالت، لهستان و اسلواکی محتاط‌تر هستند. آنها می‌خواهند حذف تدریجی سوخت های فسیلی به گونه‌ای باشد که به بخش‌های ضروری اقتصاد که کربن‌زدایی آنها دشوار است، آسیب نرساند.

کشورهای اتحادیه اروپا باید به اتفاق آرا در مورد موضع مذاکره خود به توافق برسند، به این معنی که فقط یک دولت می‌تواند مانع آن شود.

لهستان مخالف اصلی حذف سوخت های فسیلی

لهستان یکی از مخالفان اصلی برخی از سیاست‌های آب‌وهوایی در میان کشورهای اتحادیه اروپا بوده است. امسال بروکسل برای لغو برخی از آنها به دادگاه کشیده شد.

رومینا پورمختاری، وزیر آب‌وهوای سوئد می‌گوید: «همه رهبران بلندپرواز آب‌وهوا در اروپا در حال حاضر با دقت به توسعه لهستان نظارت می‌کنند.»

اختلافات اتحادیه اروپا منعکس کننده تنش‌های جهانی است. کشورهای اتحادیه اروپا که مخالف خروج کامل از این طرح هستند، شامل کشورهای فقیرتری می‌شوند که از تاثیرات کاهش مصرف سوخت های فسیلی در اقتصاد خود می‌ترسند.

انتظار می‌رود تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سوخت فسیلی که برخی از آنها مانند عربستان سعودی در جلسات اخیر مانع از تلاش برای توافق بر سر حذف تدریجی شده‌اند، مقاومت مشابهی در اجلاس COP28 ارائه دهند.

یارانه سوخت های فسیلی یکی دیگر از نقاط دردناک است که کشورهای ثروتمند غربی از جمله فرانسه و هلند به دنبال درخواست اتحادیه اروپا برای حذف تدریجی آنها تا سال 2025 هستند. اقتصادهای متکی به سوخت فسیلی از جمله لهستان نمی‌خواهند تاریخ تعیین کنند.

لهستان معتقد است که حذف تدریجی کامل سوخت های فسیلی می‌تواند منجر به بیکاری گسترده و کاهش رشد اقتصادی شود.

چه عواملی باعث اختلافات اتحادیه اروپا شده است؟

عوامل مختلفی باعث اختلافات اتحادیه اروپا شده است، از جمله:

اختلافات اقتصادی

کشورهای فقیرتر از کشورهای ثروتمندتر بیشتر به سوخت های فسیلی متکی هستند.

اختلافات سیاسی

برخی از کشورها از نظر سیاسی از حذف تدریجی سوخت های فسیلی حمایت نمی‌کنند.

اختلافات علمی

برخی از کشورها معتقدند که حذف تدریجی کامل سوخت های فسیلی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی کافی نیست.

اهمیت اختلافات اتحادیه اروپا چیست؟

اختلافات اتحادیه اروپا می‌تواند بر نتیجه نشست COP28 تأثیر بگذارد. اگر اتحادیه اروپا نتواند بر یک موضع واحد توافق کند، ممکن است کشورهای دیگر نیز از توافق بر سر حذف تدریجی سوخت های فسیلی خودداری کنند.

اختلافات اتحادیه اروپا بر سر حذف تدریجی سوخت های فسیلی نشان می‌دهد که این موضوع هنوز یک چالش بزرگ در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی است.

تغییرات آب‌وهوایی در حال حاضر تأثیرات قابل توجهی بر جهان دارد. حذف تدریجی سوخت های فسیلی می‌تواند به کاهش این تأثیرات کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.