فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۸۱۲۲۸

بازیافت باتری خودروهای الکتریکی امکان‌پذیر شد!

بازیافت باتری خودروهای الکتریکی امکان‌پذیر شد!

محققان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد روشی جدید برای بازیافت باتری خودروهای الکتریکی ابداع کرده‌اند که بهره‌وری بالاتری نسبت به روش‌های فعلی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محققان سوئدی می‌گویند روش جدید و کارآمدتری برای بازیافت باتری خودروهای الکتریکی ایجاد کرده‌اند. این روش امکان بازیابی فلزات بسیار با ارزش‌تری را که در باتری‌های خودروهای الکتریکی یافت می‌شود را فراهم می‌کند.

دانشمندان می‌گویند که این فرآیند نیازی به استفاده از مواد شیمیایی گران قیمت یا مضر نیز ندارد. مارتینا پترانیکووا، سرپرست تحقیقات، می‌گوید: «از آنجایی که می‌توان این روش را در مقیاس بزرگ استفاده کرد، امیدواریم بتوان از آن در سال‌های آینده در صنعت استفاده کنیم.»

باتری‌های خودروهای الکتریکی از مواد معدنی ارزشمندی مانند لیتیوم، نیکل، کبالت و منگنز ساخته می‌شوند. این مواد معدنی برای تولید باتری‌های جدید مورد نیاز هستند، بنابراین بازیافت باتری‌های خودروهای الکتریکی برای حفظ منابع و کاهش آلودگی ضروری است.

باتری خودروهای الکتریکی چگونه بازیافت می‌شوند؟

روش فعلی بازیافت باتری‌های خودروهای الکتریکی مبتنی بر هیدرومتالورژی است. در هیدرومتالورژی سنتی، تمام فلزات موجود در سلول باتری خودرو الکتریکی در یک اسید معدنی حل می‌شوند. سپس، ناخالصی‌ها مانند آلومینیوم و مس حذف می‌شوند و فلزات ارزشمند بازیافت می‌شوند.

اگرچه مقدار باقیمانده آلومینیوم و مس کم است، اما به چندین مرحله تصفیه نیاز دارد و هر مرحله در این فرآیند می‌تواند به معنای از بین رفتن لیتیوم باشد.

این روش دارای چندین محدودیت است. اولاً، به چندین مرحله تصفیه نیاز دارد که می‌تواند منجر به از بین رفتن لیتیوم شود. ثانیاً، استفاده از مواد شیمیایی گران قیمت و مضر مانند اسید سولفوریک می‌تواند خطرناک باشد.

آیا می‌توان باتری‌های خودروهای الکتریکی را با کارایی بیشتری بازیافت کرد؟

به گزارش یورونیوز ، محققان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد روشی جدید برای بازیافت باتری‌های خودروهای الکتریکی ابداع کرده‌اند که امکان بازیابی 100 درصد آلومینیوم و 98 درصد لیتیوم موجود در باتری‌های خودروهای الکتریکی را فراهم می‌کند.

این روش شامل معکوس کردن ترتیب فرآیند فعلی و بازیابی لیتیوم و آلومینیوم در ابتدا است. در عین حال، از دست دادن مواد خام با ارزش مانند نیکل، کبالت و منگنز به حداقل می‌رسد.

Léa Rouquette دانشجوی دکترا در دپارتمان شیمی و مهندسی شیمی در چالمرز می‌گوید: «تاکنون هیچ‌کس نتوانسته است دقیقاً شرایط مناسبی برای جداسازی این مقدار لیتیوم با استفاده از اسید اگزالیک و در عین حال حذف تمام آلومینیوم پیدا کند.»

از آنجایی که همه باتری‌ها حاوی آلومینیوم هستند، باید بتوانیم آن را بدون از دست دادن فلزات دیگر حذف کنیم.

پودر سیاه ریز آسیاب شده در یک مایع آلی شفاف به نام اسید اگزالیک حل می‌شود. آلومینیوم و لیتیوم در باتری‌ها در اسید اگزالیک حل می‌شوند، در حالی که سایر فلزات به صورت جامد باقی می‌مانند.

مرحله نهایی این فرآیند جداسازی این فلزات به منظور بازیابی لیتیوم است که سپس می‌توان از آن برای ساخت باتری‌های جدید استفاده کرد.

از آنجایی که فلزات دارای خواص بسیار متفاوتی هستند، ما فکر نمی‌کنیم که جداسازی آنها کار سختی باشد. روکت می‌گوید: «روش ما یک مسیر جدید امیدوارکننده برای بازیافت باتری است. مسیری که قطعاً کاوش بیشتر را تضمین می‌کند.»

گروه تحقیقاتی پترانیکووا سال‌های زیادی را صرف انجام تحقیقات پیشرفته در بازیافت فلزات موجود در باتری‌های لیتیوم یون کرده است.

این شرکت در همکاری‌های مختلفی با شرکت‌ها برای توسعه بازیافت باتری خودرو‌های الکتریکی مشارکت دارد . این گروه با برندهایی مانند Volvo و Northvolt در پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه بزرگ شریک است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.