فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۸۲۱۸۳

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند

ال نینو بازگشته است؟

ال نینو بازگشته است؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پدیده ال نینو که باعث افزایش دمای جهانی و تشدید رویدادهای شدید آب‌وهوایی می‌شود، بازگشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ال نینو در حال حاضر در جریان است و سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل (WMO) هشدار می‌دهد که می‌تواند جان انسان‌ها را تهدید کرده و کشاورزی را در برخی از نقاط جهان ویران کند.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های سازمان ملل، پس از سه سال از الگوی آب‌وهوای خنک لانینا، ال نینو اکنون بازگشته است و این رویداد آب‌وهوایی حداقل تا نیمه اول سال 2024 ادامه خواهد داشت.

رکوردهای دما در حال حاضر شکسته شده است و ال نینو می‌تواند جهان را از یک رکورد جدید دمای متوسط عبور دهد. این رویداد آب‌وهوایی همچنین می‌تواند اثرات آب‌وهوایی شدیدی مانند افزایش بارندگی و طوفان های شدیدتر داشته باشد.

ال نینو چیست؟

رویداد اقلیمی ال نینو مسئول افزایش دمای جهانی و تشدید رویدادهای شدید آب‌وهوایی است. علت آن دمای اقیانوس و بادهای اقیانوس آرام است که بین گرم شدن ال نینو و خنک شدن لا نینا در نوسان است.

پیش‌بینی می‌شود امسال گرم‌تر از سال 2022 و پنجمین یا ششمین سال گرم‌ترین سال در تاریخ باشد. اثرات ال نینو ماه‌ها طول می‌کشد تا احساس شود و ممکن است به این معنی باشد که سال 2024 رکوردهای دما را می‌شکند.

اگرچه تغییرات آب‌وهوایی حتی در سال‌های بدون این پدیده باعث افزایش دماهای شدید شده اما گرم‌ترین سال ثبت شده در جهان تاکنون سال 2016 بوده است که مصادف با ال نینوی قوی بوده است.

هشت سال گذشته، هشت سال گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در جهان بود. که منعکس‌کننده روند گرمایش طولانی‌مدت ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

تأثیر ال نینو بر آب و هوا

به گزارش یورونیوز ، ال نینو آب گرم اقیانوس آرام را به سمت شرق هل می‌دهد و باعث می‌شود جریان جت اقیانوس آرام به سمت جنوب موقعیت خنثی خود حرکت کند.

این امر باعث خشک شدن و گرم شدن هوا در شمال آمریکا و بارش شدید باران و سیل در جنوب شرقی آمریکا می‌شود.

در اروپا، ال نینو می‌تواند منجر به زمستان‌های سردتر و خشک‌تر در شمال و زمستان‌های مرطوب‌تر در جنوب شود. این می‌تواند به معنای شکستن حد تعیین کننده 1.5 درجه سانتیگراد گرمایش جهانی باشد.

پروفسور آدام اسکایف در اداره هواشناسی بریتانیا می‌گوید: «احتمال داشتن دمای 1.5 درجه سانتیگراد در سال اول در دوره پنج ساله بعدی، اکنون حدود 50 50 است.»

در نتیجه، جهان با امواج گرمای شدیدتر ، فصول گرم طولانی‌تر و طوفان‌های قوی‌تر مواجه خواهد شد. اولین مکان‌هایی که اثرات آن را احساس می‌کنند، کشورهای نزدیک به اقیانوس آرام، مانند سواحل غربی قاره آمریکا، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند هستند. اندونزی و استرالیا احتمالاً هوای گرمتر و خشک‌تری را تجربه خواهند کرد و احتمال آتش‌سوزی بیشتر خواهد بود. بارش‌های موسمی در هند و باران‌ها در آفریقای جنوبی ممکن است کاهش یابد در حالی که در شرق آفریقا ممکن است بارندگی‌ها و سیل بیشتر شود. ال نینو همچنین فعالیت طوفان را در اقیانوس آرام افزایش می‌دهد به این معنی که مکان‌هایی مانند هاوایی در معرض خطر طوفان های استوایی قرار خواهند گرفت.

ال نینو چه تاثیری بر کشاورزی خواهد داشت؟

بر اساس گزارش فائو، بارندگی های غیرعادی در سراسر آمریکای لاتین نگرانی ها را برای بخش کشاورزی افزایش داده است.

پیش‌بینی‌ها برای سه ماهه اول سال 2024 نشان می‌دهد که در کشورهایی مانند پرو و اکوادور و همچنین مکزیک، باران بیش از حد معمول خواهد بود. با این حال، فصل خشک فعلی در آمریکای مرکزی تنها تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند که کشاورزی ، شامل محصولات زراعی، دام، جنگل‌ها و ماهیگیری، به‌ویژه آسیب‌پذیر است، زیرا این بخش می‌تواند 26 درصد از ضررهای اقتصادی را در شرایط آب و هوایی شدید و تا 82 درصد در طول خشکسالی را جذب کند.

فائو اعلام کرد که طرحی را برای بسیج منابع مالی برای جوامع آسیب‌پذیر در چندین کشور متاثر از آب‌وهوای شدید راه اندازی کرده است.

ال نینو چگونه زندگی دریایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

ال نینو همچنین حیات دریایی در امتداد سواحل اقیانوس آرام را به خطر می‌اندازد. در شرایط عادی، پدیده‌ای به نام بالا آمدن آب خنک و غنی از مواد مغذی را از اعماق اقیانوس به بالا می‌آورد. وقتی ال نینو اتفاق می‌افتد، این روند سرکوب می‌شود یا به طور کامل متوقف می‌شود.

این به معنای کاهش فیتوپلانکتون در امتداد ساحل است که در نتیجه غذای کمتری برای ماهی‌های خاص دریافت می‌کند.

در ماه مارس، دانشمندان دریافتند که دمای سطح دریاها در سطح جهانی به رکورد بالایی رسیده است. ال نینو در حال حاضر اوضاع را تشدید کرده است.

ال نینو یک پدیده آب و هوایی جدی است که می‌تواند تأثیرات شدیدی بر آب‌وهوا، کشاورزی و زندگی دریایی داشته باشد. دولت ها و جوامع باید برای مقابله با این تهدید آماده باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.