فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۸۴۴۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

رشد انرژی های تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا

رشد انرژی های تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا

گزارش کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که انرژی های تجدیدپذیر در حال تبدیل شدن به منبع اصلی انرژی در اروپا هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انرژی های تجدیدپذیر در اروپا در حال افزایش هستند و اتحادیه اروپا در حال کاهش وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی است. اما این پیشرفت‌ها هنوز کافی نیستند و اتحادیه اروپا باید اقدامات بیشتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام دهد.

کمیسیون اروپا در گزارش سالانه وضعیت اتحادیه انرژی خود اعلام کرد که انرژی های تجدیدپذیر در اروپا در حال افزایش هستند. این گزارش نشان داد که ظرفیت انرژی خورشیدی در سال 2023 به رکورد 60 درصد رسید و ظرفیت انرژی بادی خشکی و فراساحلی نیز 45 درصد افزایش یافت.

به نقل از یورونیوز ، کمیسیون اروپا می‌گوید: «از بحران انرژی پس از جنگ اوکراین برای تسریع انتقال انرژی پاک استفاده کرده است و در تلاش است تا اروپا را تا سال ۲۰۵۰ به اولین قاره کربن خنثی از نظر اقلیم تبدیل کند.»

واردات گاز روسیه نیز در سال جاری به 40 تا 45 میلیارد متر مکعب در مقایسه با 155 میلیارد متر مکعب در سال 2021 کاهش یافت.

رشد انرژی های تجدیدپذیر در اروپا به اندازه کافی سریع نیست

به طور کلی، انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا در سال 2022 حدود 3 درصد کاهش یافت. که در مقایسه با سال 1990، 32.5 درصد کاهش یافت. هدف کاهش انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 حداقل به میزان 55 درصد است.

کمیسیون اروپا می‌گوید: «در ماه مِی امسال، اتحادیه اروپا برای اولین بار در تاریخ، برق بیشتری از انرژی بادی و خورشیدی نسبت به سوخت‌های فسیلی تولید کرد.»

اسپانیا، پرتغال و بلژیک تنها تعدادی از کشورهایی بودند که در سال 2023 رکورد انرژی های تجدیدپذیر را شکستند. علیرغم کاهش تولید برق آبی ناشی از خشکسالی. انرژی جدید خورشیدی به پرتغال کمک کرد تا در ماه میِ از مرز 50 درصد عبور کند.

مطالعه اخیر اندیشکده انرژی Ember نشان داد که تولید انرژی از سوخت فسیلی در نیمه اول سال 2023 در اتحادیه اروپا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

در سال 2022، گزارش کمیسیون نشان داد که به طور کلی 39 درصد از انرژی مناطق اروپا توسط انرژی های تجدیدپذیر تولید شده است.

اما کمیسیون در ادامه بیان کرد: پس از بررسی بدترین اثرات بحران انرژی، اکنون زمان رضایتمندی نیست.

در سال گذشته، اهداف قانونی برای حداقل سهم 42.5 درصدی انرژی های تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا تا سال 2030 با هدف رسیدن به 45 درصد مورد توافق قرار گرفت.

اهداف بهره‌وری انرژی نیز از جمله کاهش مصرف انرژی نهایی به میزان 11.7 درصد تا سال 2030 افزایش یافته است.

با این حال، کمیسیون هشدار می‌دهد که کشورهای اتحادیه اروپا انرژی‌های تجدیدپذیر را به سرعت گسترش نمی‌دهند تا به هدف قانونی 42.5 درصدی تا سال 2030 برسند.

سازمان‌های خصوصی نگران هستند که اتحادیه اروپا به سرعت کافی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای عمل نمی‌کند. آنها می‌گویند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید اهداف اقلیمی خود را افزایش دهند و اقدامات بیشتری برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی انجام دهند.

با این حال، ائتلافی از سازمان‌های خصوصی نگرانی‌هایی در مورد برنامه‌های ملی انرژی و آب و هوا (NECP) کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارند. یک گزارش جداگانه و مستقل از شبکه اقدام اقلیمی (CAN) نشان داد که چندین کشور حداقل الزامات آب و هوا و انرژی اتحادیه اروپا برای سال 2030 را برآورده نمی‌کنند.

دانمارک، فنلاند و هلند از جمله کشورهای عضوی بودند که نتوانستند به اهداف تعیین شده اتحادیه اروپا برسند و سهم ملی خود را در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سهیم نشدند.

اتحادیه اروپا در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است، اما این پیشرفت‌ها هنوز کافی نیستند. اتحادیه اروپا باید اقدامات بیشتری برای تحقق اهداف اقلیمی خود انجام دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.