خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۱۳۹۶۱۴

واگذاری ۱ تا ۵۰ درصدی سهام دولت در ۲۸ شرکت

واگذاری ۱ تا ۵۰ درصدی سهام دولت در ۲۸ شرکت

وزیر اقتصاد، ضمن تفویض حق برگزاری مجامع شرکت‌های مادرتخصصی به ۷ دستگاه اجرایی، لیست ۲۸ شرکتی که در فهرست واگذاری سال جاری قرار گرفته‌اند را ابلاغ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر اقتصاد در بخشنامه‌ای لیست شرکت‌هایی را که میزان سهام دولت در آنها کمتر از 50 درصد بوده و در فهرست مصوب هیئت واگذاری در سال 96 قرار گرفته‌اند را به بانک مرکزی و مدیران و وزیران 6 وزارتخانه ابلاغ کرد.

در نامه وزیر اقتصاد آمده است، بر اساس بند 1 ماده 18 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و بند 6 تصویب‌نامه کمیسیون تخصصی موضوع اصل 138 قانون اساسی، مبنی بر نمایندگی وزارت اقتصاد برای اعمال حقوق مالکیت در بنگاه‌های غیر دولتی قابل واگذاری (که سهم دولت در آنها کمتر از 50 درصد است)، حق مالکیت مذکور از سوی وزیر اقتصاد به وزرا و یا نمایندگان وزارت‌خانه‌های لیست پیوست جهت شرکت و برگزاری در مجامع عمومی شرکت‌ها واگذار شد.

بر این اساس 2 شرکت متعلق به بانک مرکزی، 8 شرکت متعلق به وزارت اقتصاد به درصد قابل واگذاری 4 تا 33 درصد، 3 شرکت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی، 6 شرکت متعلق به وزارت نفت با نمایندگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پخش و پالایش، 3 شرکت متعلق به وزارت نیرو با سهم واگذاری 49 درصد، 5 شرکت متعلق به وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شرکت دخانیات ایران با سهم واگذاری 5 درصدی متعلق به وزارت صنعت در فهرست مذکور قرار گرفته‌اند.

در ماده 18 قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی آمده است، جهت تسهیل امر واگذاری بنگاه‌های مشمول واگذاری، از زمان تصویب فهرست بنگاه‌ها توسط هیات واگذاری اقدامات زیر انجام می‌‌شود: 1- کلیه حقوق مرتبط با اعمال مالکیت بنگاه‌ها به وزارت امور اقتصادی‌ و دارایی منتقل می‌‌شود. 2- از زمان تصویب واگذاری، هر گونه نقل‌وانتقال اموال و دارایی‌های ثابت بنگاه بدون مجوز وزارت امور اقتصادی و دارایی در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محسوب و قابل پیگرد قانونی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.