کد مطلب: ۶۹۲۸۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در بازار دلار بابت اجاره کارت‌بانکی ۵۰۰ هزار تومان می‌دهند/ اجاره دهندگان مراقب مالیات باشند!

در بازار دلار بابت اجاره کارت‌بانکی ۵۰۰ هزار تومان می‌دهند/ اجاره دهندگان مراقب مالیات باشند!

شیوه جدید دلالان بازار دلار برای فرار از مالیات را می‌توان اینطور خلاصه کرد: «اگر بخواهید، حاضریم کارت بانکی شما را ۵۰۰ هزار تومان اجاره کنیم».

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیوه جدید دلالان بازار دلار برای فرار از مالیات را می‌توان اینطور خلاصه کرد: «اگر بخواهید، حاضریم کارت بانکی شما را ۵۰۰ هزار تومان اجاره کنیم».

رکنا در گزارشی نوشت: دلالان ارز در میدان فرودسی حاضرند تا بابت یک تراکنش ۶۰ میلیون تومان به صاحبان کارت بانکی ۵۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت کنند».

براساس این روایت، تمام شصت میلیون تومان پولی که بعد از عاریه گرفته شدن کارت ملی به حساب واریز می‌شود صرف خرید دلار خواهد شد که دلالان متقاضی آن هستند و در مقابل دارنده حساب تنها صاحب نیم میلیون تومان خواهد شد.

دریافت ۵۰۰ هزار تومان آنهم در کسری از ثانیه شاید اغواکننده می‌رسد، چیزی معادل یک دهم حدقل حقوقی که در سال ۱۴۰۱ برای کارگران و کارمندان حداقل بگیر تعیین شده است.

اما با سخت‌گیری‌های که این روزها دولت در گرفتن مالیات از مودیان و فعالان اقتصادی دارد، چنین اجاره بهایی ریسک دریافتش را ندارد.

قانون چه می‌گوید؟

اول انکه براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی تمامی تراکنش‌های بانکی مربوط به حساب‌های بانکیِ فعالان اقتصادی مبنای محاسبه مالیات خواهد بود، این یعنی از نظر سازمان اموردارایی هروجهی که به این حساب‌ها واریز شود، حکم درآمدی را خواهد داشت و مشمول اخذ مالیات خواهد شد.
بنابراین حتی اگر به عنوان یکی از ذی‌نفعان فعالیت‌های اقتصادی حساب بانکی استفاده نشده‌ای دارید، بهتر است تا چنین ریسکی را نکید و حساب بانکی‌خود را در اختیار دلالان ارزی قرار ندهید.

از طرف دیگر اگر به عنوان یک شخص عادی و معمولی حساب بانکیِ بی استفاده‌ای دارید، بازهم چنین ریسکی به صلاح شما نخواهد بود.
محض اطلاع شما، بانک مرکزی بخشنامه‌ای دارد که به موجب آن برای گرفتن می‌‎توان از تراکنش‌‍‌های بانکی اشخاص حقیقی هم مالیات گرفت.

به موجب این بخشنامه چنانچه حساب بانکی افراد فاقد شغل تراکنش مالی بالای ۵۰۰ میلیون تومان در سال داشته باشد، به عنوان مودی مالیاتی شناخته خواهند شد، این مبلغ در در مورد افراد مستمری بگیر و بازنشسته به ترتیب یک میلیارد و دو میلیارد تومان است.

در نهایت اینکه در اقتصاد ایران، اجاره کارت بانکی اتفاق جدیدی نیست اما با سخت‌گیری‌های مالیاتی چند سال اخیر روال این بازار تغییر کرده‌است و ممکن است یک پیشنهاد اغوا کننده اجاره کار به تعیین مالیاتی سنگین برای صاحب کارت تبدیل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.