کد مطلب: ۸۴۳۳۶۰

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول:

رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ چقدر است؟

رشد اقتصاد جهانی در سال 2023 چقدر است؟

IMF پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2023 به سه درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی می‌گوید رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2023 به سه درصد افزایش می‌یابد.

پیشتر و در خرداد ماه امسال، بانک جهانی اعلام کرده بود که رشد اقتصاد جهانی در سال 2023 از 3.1 درصد به 2.1 درصد می‌رسد. بخش اصلی این کاهش هم در نیمه دوم سال اتفاق خواهد افتاد.

اکونومیک از صندوق بین‌المللی پول طی گزارشی اعلام کرده که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری کاهش می‌یابد؛ این یعنی قرار است رشد اقتصادی از 3.5 درصد به 3 درصد برسد. در سال 2024 هم همین میزان رشد ادامه خواهد داشت. ناگفته نماند که این رقم از نرخ پیش‌بینی شده در ماه آوریل کمی بهتر است.

همچنین در این گزارش آمده است که سیاست‌های بانک مرکزی برای مبارزه با تورم در نهایت روی فعالیت‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارد.

آنگونه که پیش‌بینی شده تورم از 8.7 درصد در سال 2022 به 6.8 در سال 2023 و البته به 5.2 درصد در سال 2024 می‌رسد. البته صندوق می‌گوید که تورم می‌تواند سریع‌تر از حد انتظار کاهش یابد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرده که خطرات فوری آشفتگی در صنعت مالی با حل و فصل اخیر اختلاف سقف بدهی ایالات‌متحده و اقدامات برای مهار آشفتگی در بخش‌های بانکی ایالات‌متحده و سوئیس کم می‌شود.

رشد اقتصادی ایران در سال 2023

بانک جهانی هم پیشتر نمایی از اقتصاد ایران را ترسیم کرده بود. این گزارش نشان می‌داد که رشد اقتصادی ایران در سال جاری به 2.2 درصد کاهش می‌یابد. این در حالیست که در سال قبل میزان رشد اقتصادی 2.9 درصد بود. در ضمن رشد اقتصادی ایران در سال 2023 با متوسط رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا مطابقت دارد. البته این مناطق هم در سال گذشته دارای رشد 5.9 درصدی بودند.

رشد اقتصادی عربستان و ترکیه چقدر است؟

در بخش دیگری از گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی ترکیه که در سال گذشته 5.6 درصد بود با کاهش همراه شده و به 3.2 درصد می‌رسد.

رشد اقتصادی عربستان هم یک‌چهارم می‌شود؛ این یعنی رشد اقتصادی این کشور از 8.7 درصد در سال 2022 میلادی به 2.2 درصد در سال 2023 میلادی خواهد رسید که برابر با رشد اقتصادی ایران خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.