فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۲۶۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

گام مهم سازمان امور مالیاتی برای بهبود شفافیت‌های مالیاتی/ مالیات‌دهندگان شیوه هزینه‌کرد مالیات را تعیین می‌کنند

گام مهم سازمان امور مالیاتی برای بهبود شفافیت‌های مالیاتی/ مالیات‌دهندگان شیوه هزینه‌کرد مالیات را تعیین می‌کنند

در طرح جدید سازمان امور مالیاتی، مالیات‌دهندگان می‌توانند تصمیم بگیرند مالیاتی که می‌دهند، به چه طرح‌ها و پروژه‌هایی اختصاص پیدا کند.

به گزارش تجارت نیوز،

یکی از موضوعاتی که همواره در انتقاد از عملکرد نظام مالیاتی ایران مطرح شده، فقدان شفافیت در نحوه مصارف درآمدهای مالیاتی دولت است. بسیاری از مودیان مالیاتی، از آن جهت که نمی‌دانند که مالیات پرداختی آنها برای چه مصارفی استفاده می‌شود، سعی در فرارهای مالیاتی دارند که این موضوع می‌تواند عواقب منفی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

با این وجود، سازمان امور مالیاتی با آغاز فرآیندی جدید، سعی در تغییر این دیدگاه به نظام مالیاتی دارد؛ چراکه از این پس، مالیات‌دهندگان حوزه‌های اصناف و مشاغل می‌توانند انتخاب کنند مالیاتی که می‌دهند، به چه طرح‌ها و پروژه‌هایی اختصاص پیدا کند. به این ترتیب، حق مطالبه‌گری مالیات دهندگان نسبت به تامین بودجه پروژه‌ها و ثمر رسیدن آنها، با اجرای این طرح بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

جزئیات طرح جدید سازمان امور مالیاتی

با اجرای این طرح، مودیان مالیاتی می‌توانند در جریان ارائه فرم تبصره ماده ۱۰۰ خود، مشخص کنند مالیاتی که می‌پردازند، به کدام یک از پروژه های اولویت‌دار ملی و استانی اختصاص پیدا کند. در حال حاضر، هزار و 915 طرح ملی و استانی در فهرست قابل انتخاب توسط مودیان مالیاتی قرار گرفته است و طبق آخرین اطلاعات، تا پایان روز سوم مردادماه، مالیات‌دهندگان 1602 پروژه از این تعداد را برای تخصیص مالیات‌های خود انتخاب کرده‌اند. همچنین پروژه‌های استان‌های خراسان رضوی، کردستان، سیستان و بلوچستان، فارس و گیلان با بیشترین استقبال از سوی مودیان مالیاتی مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان امور مالیاتی نیز اعلام کرده که اسامی مالیات‌دهندگانی در به سرانجام رساندن پروژهی‌های عمرانی نقش داشته‌اند، پس از دریافت رضایت آنها، اعلام خواهد شد.

اهمیت همراهی مردم با نظام مالیاتی

محمد هادی سبحانیان، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در گفت‌وگویی که اخیرا با روزنامه اعتماد داشت نیز به این موضوع اشاره و تاکید کرد که مردم زمانی همراه نظام مالیاتی می‌شوند که بدانند درآمدهای مالیاتی و پول‌هایی که بابت مالیات از آنها اخذ می‌شود، کجا هزینه می‌شود و صرف چه امورات و چه خدمت‌رسانی به آنها خواهد شد.

وی همچنین گفت: «مودی در همان ابتدا خودش می‌تواند انتخاب کند و دیگر نیاز نیست ما به او بگوییم مالیاتش کجا هزینه شده؛ چون خودش انتخاب کرده است که کجا هزینه شود. در همان درگاه برایش پروژه‌هایی مشخص می‌شود که می‌تواند انتخاب کند. این پروژه‌ها، پروژه‌هایی هستند که توسط سازمان برنامه و بودجه در حوزه‌های مختلف مثل زیرساختی، آموزشی و بهداشتی معرفی شده است و درصد پیشرفت بالایی داشتند و انتظار می‌رود تا پایان امسال و در صورت تامین منابع لازم، به بهره‌برداری برسند. این از جمله اقداماتی است که می‌تواند مودیان را با اجرای سیاست‌های اقتصادی کشور همراه کند و تمکین مالیاتی آنها را افزایش دهد.»

گامی مهم برای فرهنگ‌سازی مالیاتی

در پایان باید گفت که سازمان امور مالیاتی با اجرای این طرح، نه تنها گام مهمی در راستای شفاف‌سازی شیوه هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی برداشته، بلکه برای نخستین بار شرایطی را ایجاد کرده مردم، خود در قبال مصارف مالیاتی که می‌پردازند تصمیم بگیرند. این طرح می‌تواند اقدامی قابل توجه در راستای فرهنگ‌سازی در جامعه در قبال مسئله مالیات باشد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.