فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۳۸۷

ضرر هنگفت قطع برق به تولید خودرو و فولاد

ضرر هنگفت قطع برق به تولید خودرو و فولاد

قطع برق، تغییر نرخ ارز و خوراک و قیمت‌گذاری دستوری تولید صنایع خودرو، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی را ۱۵ تا ۲۸ درصد کاهش داد.

به گزارش تجارت نیوز،

قطع برق، تغییر نرخ ارز و خوراک و قیمت‌گذاری دستوری تولید صنایع خودرو، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی را ۱۵ تا ۲۸ درصد کاهش داد

براساس گزارش معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از میانه فصل بهار تا میانه فصل تابستان امسال، تولید صنایع منتخب بازار سرمایه از جمله خودرو، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به ترتیب با افت ۲۸، ۳۹ و ۱۵ درصدی روبه‌رو شده‌ است. این کاهش‌ها عمدتا ناشی از ۴ دلیل اصلی از جمله ناترازی انرژی، تغییرات نرخ ارز، نرخ خوراک و قیمت گذاری دستوری بوده است.

داده‌های آماری این گزارش نشان می‌دهد؛ محدودیت‌های انرژی، تغییرات نرخ ارز، نرخ خوراک و نرخ فرآورده‌ها و قیمت‌گذاری دستوری و...بر روند تغییرات صنایع بازار سرمایه تاثیرات قابل توجهی داشته است.

به بیانی دیگر، از آنجا که تقریبا تمام صنایع وابستگی بالایی به مصرف برق و گاز دارند، محدودیت‌های وضع شده برای مصرف انرژی در صنایع به کاهش تولید و مقادیر فروش و نهایتا سودآوری بنگاه های اقتصادی منجر شده است. در حالی که نرخ فروش صنایع کامودیتی محور به‌واسطه افزایش نرخ دلار حواله (رشد ۲۱درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته) با رشد همراه بوده است.

بر این اساس، در مرداد ماه ۱۴۰۳ مقدار گاز مصرفی صنایع سیمان، آهک و گچ، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی و محصولات شیمیایی به ترتیب ۴۴، ۲۰، ۹ و ۸ درصد و مقدار برق مصرفی صنایع مذکور به انضمام صنعت فرآورده‌های نفتی به ترتیب ۲۹، ۲۸، ۱۴، ۷ و ۶ درصد نسبت به تیر ماه کاهش داشته است.

همچنین، میانگین نرخ ۴ هاب منطقه ای نیز در مرداد ماه (۲۳.۱۲ سنت بر متر مکعب) نسبت به تیر ماه (۲۱.۲۹ سنت) افزایش داشته که این امر بر نرخ خوراک صنعت پتروشیمی و بالتبع نرخ سوخت گاز سایر صنایع تاثیر گذار بوده است.

01

افت ۲۸ درصدی تولید خودرو

داده‌های آماری نشان می‌دهد؛ روند مقدار تولید صنعت خودرو و ساخت قطعات درنیمه بهار امسال تا نیمه تابستان امسال ۲۸ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس، مقدار تولید خودرو از ۱۰۰ هزار دستگاه به ۷۲ هزار دستگاه رسیده است.

به نظر می‌رسد، چالش تخصیص ارز و مشکلات مربوط به تامین قطعات و لوازم اولیه و قطعی برق گسترده تولیدات این صنعت را با کاهش مواجه کرده است. در واقع، قطعی برق در این صنعت به گونه‌ای بوده است که تولید به طور حتمی، سه روز در هفته متوقف، و در روزهای دیگر نیز گاه قطعی‌های چندساعته از پیش اعلام‌نشده هم اتفاق افتاده است.

03

کاهش ۳۹ درصدی تولید فلزات اساسی

بر اساس داده‌های آماری این گزارش، روند مقدار تولید صنعت فلزات اساسی در نیمه بهار در مقایسه با نیمه فصل تابستان نیز حاکی از کاهش ۳۹ درصدی تولید این صنعت است.

براین اساس، تولید این صنعت از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد؛ به دلیل آنکه سیستم غالب شرکت‌های فعال در این صنعت که در تولید شمش فولادی نقش دارند، از نوع قوس الکتریکی است، قطعی برق منجر به کاهش تولید این صنعت علی الخصوص بیلت، بلوم، اسلب و شمش‌های فولادی شده است.

03

افت ۱۵ درصدی تولید کانه‌های فلزی

در عین حال، روند تولید صنعت استخراج کانه‌های فلزی نیز از نیمه بهار تا نیمه تابستان امسال با افت ۱۵ درصدی روبرو شده است. طبق آمارهای منتشر شده میزان تولید این صنعت از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ۶ میلیون و ۲۶۵ هزار تن رسیده است.

این گزارش گویای این است که با توجه به اینکه خردکردن سنگ آهن و تولید کنسانتره و کلوخه نیاز به مصرف برق بالایی دارد، قطعی برق گسترده در این صنعت منجر به کاهش تولید در مردادماه ۱۴۰۳ شده است.

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.