فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۱۶۷۳۹۹

پالایشگاه‌ها امکان خرید نفت خام از بورس انرژی را دارند؟

پالایشگاه‌ها امکان خرید نفت خام از بورس انرژی را دارند؟

براساس ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید در صورتی که پالایشگاه‌ها نفت را از بورس انرژی تهیه کنند، ۷ درصد تخفیف کسب می‌کنند در حالی که تخفیف کنونی پالایشگاه‌ها ۵ درصد تعیین شده است.

ناصر تنگستانی مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز در این خصوص گفت: در حال حاضر نفت خام را با تخفیف ۵ درصدی نسبت به فوب خلیج فارس خریداری می کنیم. طبق قوانین چنانچه نفت خام از بورس انرژی تامین گردد، میزان تخفیف به ۷ درصد خواهد رسید. پیش از این نیز پیگیر این مورد بوده‌ایم؛ اما خرید نفت خام از طریق بورس انرژی، کار ساده‌ای نیست و موانعی بر سر راه این اقدام وجود خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در نظر داشته باشید که نفت خام خریداری شده از طریق خط لوله به پالایشگاه‌ها انتقال می‌یابد. بنابراین در صورت عرضه نفت خام در بورس انرژی، می‌بایست سازوکار انتقال آن به پالایشگاه‌ها هم اعلام شود.

تنگستانی در خصوص شرایط خرید نفت خام از بورس انرژی گفت: در حال حاضر در زمان خرید نفت خام، به جای وجه نقد، فرآورده تحویل شرکت پالایش و پخش می‌شود. اگر از بورس انرژی نفت خام خریداری شود، بایستی وجه نقد پرداخت شود که این مورد نیز محدودیت ایجاد خواهد کرد، مگر آنکه امکان عرضه فرآورده‌های پالایشی هم در بورس کالا یا انرژی فراهم آید. به هر حال خرید نفت خام از بورس انرژی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است و این اقدامات نیز زمان‌بر خواهد بود.

منبع: بورس ۷

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.