کد مطلب: ۳۰۴۸۷۰

شنیده‌های بورسی در روز رشد بی‌رحمانه شاخص

شنیده‌های بورسی در روز رشد بی‌رحمانه شاخص

بازار سهام بی‌رحمانه در حال رشد است، دلایل جهش حدود شش هزار واحدی شاخص بورس چیست و سفر رئیس جمهور به نیویورک و نشست وزیران ۱+۴ و جمهوری اسلامی ایران چه تاثیری بر روند امروز شاخص داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز سه‌شنبه ( سوم مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 17319 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 5993 واحد در رقم 174618 جای گرفت. در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «فولاد، فارس، کگل، فملی،پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «سبهان، کدما، خپویش، چکارن، سصفها» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند. اما پشت پرده رشد6 هزار واحدی شاخص کل بورس چیست؟

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد پنج هزار و 993 واحدی شاخص کل بورس در چهارمین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: بازار سهام بی‌رحمانه در حال رشد است و امروز نیز شاخص کل با جهش حدود شش هزار واحدی معادل 3.5 درصد به 174618 واحد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرایط بازار به نحوی دنبال شد که می‌توان گفت بالغ بر نیمی از سهم‌های بازار در صفوف خرید بودند، ورود جریان نقدینگی پس از پایان یافتن بخشی از تسویه اعتباری‌ها ارزش معاملات بورس و فرابورس را به رقم جذاب 2400 میلیارد تومانی رساند.

نصیرزاده افزود: این‌روزها هر سهمی فارغ از شرایط بنیادی عملیاتی مناسب یا غیرنامناسب در حال رشد ارزش است. تجربه‌ای که در دوران رشد شاخص در سال 92 نیز تجربه شد، شاید مهمترین دلیل را بتوان تطابق سازی ارزش سهام با افت ارزش پول ملی دانست. در هر حال توصیه فعالان بازار به سهامداران جدید و کم تجربه استفاده از سبدهای سرمایه‌گذاری و دوری از شایعات و اخبار غیر رسمی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما بازار امروز از یک سو شاهد تشدید انتشار گزارش‌های ماهانه بود که مهمترین آن‌ها در نمادهای هرمز، کچاد، جم و شخارک بود و از سوی دیگر سه رخداد مهم در حوزه اقتصاد سیاسی را نیز شاهد بود.

کاهش ریسک شرکت‌های صادراتی

نصیرزاده افزود: نشست وزیران ۱+۴ و جمهوری اسلامی ایران در دوم مهرماه ۱۳۹۷ در نیویورک برگزار شد و شاید مهمترین نکته آن تصمیم به تاسیس راه‌های عملی از جمله یک مکانیزم ویژه با هدف ادامه تجارت، روابط بانکی و فروش نفت ایران بود. یکی از مفاد مهم مورد بحث در این بیانیه این بود که اعضا تداوم تعهد خود به اهداف مندرج در بیانیه وزرای جلسه کمیسیون مشترک در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۷ به ویژه پیگیری اقدامات مشخص و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی را مجددا مورد تایید قرار دادند که اجرای این نکات می‌تواند ریسک شرکت‌های صادراتی را کاهش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین امشب سخرانی حسن روحانی، رئیس جمهور در سازمان ملل انجام خواهد گرفت و این در حالی است که عصر امروز ترامپ به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت. نکات مطرح شده این دو سخرانی نیز می‌تواند به خصوص از جنبه سیاسی مهم ارزیابی شود.

نصیرزاده افزود: اما در خبری دیگر مجلس لایحه مهم الحاق ایران به پالرمو را اصلاح کرد. براین اساس اصلاح قانون مبارزه با پولشویی پس از ارجاع به شورای نگهبان به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع و در آن‌جا مورد بررسی نهایی قرار می‌گیرد. فعالان اقتصادی سیاسی معتقد هستند این رویه در راستای تصویب لایحه FATF است که می‌تواند آثار مثبتی در پی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: امروز در گروه پتروشیمی دو خبر مهم منتشر شد، خبر اول ‏میزان صادرات ‎نفت و ‎میعانات گازی بود که برخلاف پیش‌بینی‌ها به حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که عدد مناسبی است و نشان می‌دهد که صادرات نفت چندان تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: خبری مهم دیگر این بود که گفته می‌شود وزارت نفت به واسطه نبود سرمایه‌گذار با افزایش قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی مخالف است که تحقق این موضوع می‌تواند خبری مثبت برای پتروشیمی‌ها باشد.

نصیرزاده افزود: همچنین در گروه پتروشیمی شاهد انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها هستیم. در این بین نماد پتروشیمی خارک در شهریور ماه امسال موفق شده است که هر تن محصول متانول را با افزایش نرخ 68 درصدی نسبت به ماه گذشته 286 میلیون ریال به فروش برساند و در سه محصول دیگر از جمله بوتان، پنتان و پروپان هم شاهد جهش نرخ‎های فروش بودیم که عمدتا ناشی از تسعییر نرخ ارز بر اساس ارز بازار ثانویه است. در این گروه خبرهای مثبتی از عملکرد مناسب شرکت‌‎های زاگرس، شپدیس، پارس، شاراک نیز به گوش می‌رسد.

افزایش 50 درصدی نرخ ورق فولاد

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در گروه فلزات اساسی نیز روز گذشته در بورس کالا ورق فولاد مبارکه با تقاضای بیش از 850 میلیارد تومانی مواجه شد و وجود مازاد تقاضا بیش از حجم عرضه مجموع فروش این شرکت در این روز را به بیش از 520 میلیارد تومان رساند و نرخ ورق فولاد به مرز 40 میلیون ریال رسید که نسبت به میانگین 5 ماهه افزایش بیش از 50 درصدی داشت.

نصیرزاده افزود: مقرر شده است که روز چهارشنبه هفته آینده حدود 2.5 درصد بلوک شرکت فولاد مبارکه به قیمت هر سهم 600 تومان توسط بانک تجارت عرضه شود که معامله این بلوک نیز می‌تواند رشد مثبت دیگری برای سهم فولاد تلقی شود.

تردید بازار در مورد صادرات مس

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین روز گذشته سه هزار کاتد ملی مس معامله شد. این در حالی بود که میزان تقاضا برای این محصول بالغ بر 350 میلیارد تومان بود که حدود نیمی از این عدد معامله شد و در نهایت هر تن کاتد 550 میلیون ریال معامله شد که نسبت به میانگین 5 ماهه افزایش 80 درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت در بین معامله‌گران با تردید در مورد صاردات تحت تاثیر تحریم‌ها مواجه است که اگر این تردید رفع و یا میزان آن روشن شود همچنان می‌توان ارزش بالایی را برای سود و ارزش سهام شرکت انتظار داشت.

جهش نرخ‌های فروش در گروه سنگ آهن

نصیرزاده افزود: در گروه سنگ آهن همچنان شرایط مساعد است. این گروه به واسطه تامین مواد اولیه از معادن داخلی در اختیار هزینه‌های ریالی است، اما تحت تاثیر افزایش قیمت شمش فولادی که بر پایه تغییرات ارزی است در مسیر جهش نرخ‌های فروش قرار دارد، به نحوی که با توجه به معاملات قیمت شمش فولاد به قیمت هر تن 35 میلیون ریال از مهرماه باید منتظر نرخ فروش گندله در هر تن 750 هزار تومان بود که تحولی مثبت برای این گروه است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: روزهای آتی برای بازار سهام بسیار موثر است. بازار از یک سو تحت تاثیر گزارش‌های عملکرد شهریور ماه شرکت‌ها، گزارش‌های عملکرد مالی نیمه اول سال شرکت‌ها و سپس گزارش‌های مهرماه طی پنج هفته آتی است و از سوی دیگر فضای سیاسی و تقابل با دور دوم تحریم‌ها از نیمه دوم آبان بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد.

نصیرزاده افزود: یک نکته را نیز باید دفت داشت و آن ثبت قیمت دلار در سامانه سنا به قیمت 14 هزار و 700 تومان است و این مهم پتانسیل آتی دیگری برای شرکت‌های صادراتی خواهد بود، پیش از این نرخ چهار هزار و 200 تومانی چالش صادرکننده‌ها بود که با تصمیمات ارزی به نرخ بازار ثانویه تغییر یافت و نرخ تسعیر افزایش 90 درصدی را داشت، بر این اساس انتظار می‌رود با فاصله یافتن قیمت ارز ثانویه با نرخ سنا دیر یا زود نرخ این بازار نیز به سمت سنا متمایل شود که می‌تواند پتانسیل دیگری برای شرکت‌های صادراتی از محل تسعیر نرخ ارز فراهم شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.