کد مطلب: ۳۰۹۳۷۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با کارشناسان بازار سرمایه:

ردیابی علل بزرگترین سقوط روزانه شاخص بورس/آینده بورس چه خواهد شد؟

ردیابی علل بزرگترین سقوط روزانه شاخص بورس/آینده بورس چه خواهد شد؟

شاخص کل بورس با کاهش 7665 واحد در رقم 176419 جای گرفت. آیا ریزش مشکوک امروز بازار سرمایه به تصویب لایحه CFT در مجلس ارتباطی دارد؟

به گزارش تجارت نیوز، پس از تغییر نابهنگام وضعیت بازار در روز گذشته، امروز یکشنبه ( 15 مهرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 17345 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 7665 واحد در رقم 176419 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4588 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 89 واحد در رقم 2020جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای شنفت، قشرین و کسرا صفوف خرید تشکیل شد، اما صفوف فروش نمادهای غبشهر، وخارزم، ولساپا، شاراک، پکرمان، حکشتی، خودرو، وتجارت، خساپا، فاراک، سدور، وبصادر، وبملت، مرقام، پترول، تاپیکو، فولاژ، شپترو، وسینا، خگستر، کروی، وتوکا، شیراز، کاذر، خپارس، وبیمه، فولاد، وساپا بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «شنفت، سپ، وملی، قشرین، غسالم» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، فارس، پارس، فملی، کگل» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وخارزم، فولاد، وتجارت، وبملت، فملی» بود و نمادهای «امینیکم، قثابت، کسرا، خزامیا، پاسا» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

از نگاه کارشناسان بازار سرمایه برخی سهامداران تازه‌وارد به دلیل ترس و عدم شناخت کافی نسبت به عملکرد بورس از روز چهارشنبه هفته گذشته تا امروز اقدام به فروش سهم‌های دلاری و صادرات‌محور خود کردند و باعث ریزش شاخص کل بورس شدند.

بازار سرمایه دومین روز هفته سوم مهرماه را هیجانی آغاز کرد، به‌طوری که در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس در 10 دقیقه اول سه هزار واحد منفی شد و در نیم ساعت اول فعالیت خود نیز با افت بیش از پنج هزار واحدی وارد کانال 178 هزار واحدی شد، این روند نزولی همچنان ادامه داشت و بازار تقریبا در تمام نماد‌ها با صف فروش و رنگ قرمز مواجه بود. حتی نمادهای بانکی و پالایشی هم که خوب معامله می‌شدند تسلیم شدند.

هنوز نیمه اول معاملات امروز بازار سرمایه به پایان نرسیده بود که شاخص کل بورس با ریزش 6275 واحدی به کانال 177818 هزار واحد رسید تا اینکه لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما به محض رای مثبت نمایندگان به لایحه پیوستن به کنوانسیون CFT شاخص روند نزولی خود را ادامه داد و به مرز 176 هزار واحد رسید، به عبارتی بازار که از زیر فشار فروش سنگین با تصویب لایحه CFT تا حدودی خارج شده بود دوباره با موج فروش‌ها گلاویز شد!

به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازار سرمایه، نقدینگی جدید حقیقی بود، زیرا سهامداران سهام را در قیمت بالاتر خریده بودند به همین جهت منفی شدن بازار مشکوک به نظر می‌رسد. با وجود تصویب لایحه CFT در مجلس برخی از سهامداران اقدام به عرضه بالای سهم‌های ارزنده موجود در پرتفوی خود کرده‌اند و با ایجاد عمدی صف فروش به دنبال کاهش قیمت سهام و خرید مجدد آن سهام برای کسب سود بیشتر هستند.

به هیچ عنوان سهم‌های ارزنده خود را نفروشید

مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به اینکه شدت ریزش شاخص کل بورس افزایش پیدا کرده است معامله‌گران به ویژه تازه‌واردها نرسیده‌اند. معتقدم اصلاح بازار باید اتفاق می‌افتاد، اما این اصلاح شیب تندی به خود گرفته است، یعنی این اصلاح بیشتر ساختار قیمتی نه زمانی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: هیچ مشکلی در ساختار موجی بازار مشاهده نمی‌کنم و همچنان روند شاخص کل بورس را با توجه به گزارش‌های مثبت شش ماهه شرکت‌ها رو به رشد پیش‌بینی می‌کنم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته جالب در بازار این است که حجم معاملات در جریان معاملاتی بازار سرمایه پیوسته در حال افزایش است، به طوری که در جریان معاملاتی روز شنبه حجم معاملات بورس و فرابورس بیش از 2700 میلیارد تومان بود و به همین جهت زمانی باید نگران بود که حجم معاملات در روند نزولی کاهش پیدا کند، یعنی بازار خریداری نداشته باشد.

میرزایی افزود: تصویب لایحه CFT هم برای اقتصاد کشور و هم برای وضعیت بازار سرمایه مفید است، زیرا به واسطه آن می‎توان بسیاری از تحریم‌های آمریکا را دور زد و به همین جهت رشد مثبت و صعودی شاخص کل بورس محتمل است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم که به هیچ عنوان سهم‌های ارزنده خود را نفروشند، زیرا روند شاخص کل بورس به زودی مثبت و صعودی خواهد شد.

شاخص به قله 220 هزار واحد می‌رسد

همچنین مجید مویدی، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: حجم نقدینگی بالا و ورود افرادی که علم کافی درباره عملکرد بازار سرمایه ندارند باعث ریزش شدید شاخص کل بورس در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه شده‌ است؛ به‌طوری که در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه شاهد تصمیمات عجولانه و بی‌تحلیل برخی سهامداران به ویژه تازه‌واردان بودیم. همچنین برخی مسایل دیگر هم به ریزش شاخص کل بورس دامن زد که سلسله‌وار از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شروع شد و با ریزش قیمت دلار ادامه یافت و اکنون به مجلس شورای اسلامی و مبحث FATF رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گاهی بازار به دنبال دلایلی است تا نفسی بکشد، اما چنین رفتارهای پرهیجانی به بازار ضربه می‌زند. بازار هفت خوان را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد انتظار دارم شاهد جمع‌آوری صف‌های فروش و بازگشت شاخص باشیم و نمادها و شاخص با عبور از سقف قبلی حوالی فراتر از قله 220 هزار واحدی آرام بگیرد.

مویدی در پاسخ به این سوال که چرا به محض تصویب CFT در مجلس شاخص بیشتر ریزش پیدا کرد و به کانال 176 هزار واحد رسید؟ افزود: اکثر نمادها در صف فروش بودند و با جمع‌آوری صف فروش لیدرهای بازار، اکثر صف‌ها برداشته و با معامله شدن‌ها حجم مبناها پر شد و نمادها منفی کامل را پذیرا شدند، همچنین بازگشایی نماد فارس باعث ریزش 1230 واحدی شاخص شد، البته به نظر می‌رسد جنگ سیاسی وارد بورس شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.